Rotim, van commodity naar marktverbeteraar

Hoe creëer je onderscheidend vermogen in een commoditymarkt? Een commodity, dat was wat Rotim was: grondstoffenleverancier voor de grond- weg- en waterbouw. Het nadenken over ‘waarom doen we wat we doen?’ heeft het bedrijf totaal gekanteld. Ervoor gezorgd dat het ondernemerschap terugkwam en dat het bedrijf bloeit als nooit tevoren.

VAN STEENTJESLEVERANCIER…

Rotim is een vooraanstaande, onafhankelijke leverancier van grondstoffen voor infrastructuur in Nederland. Grote projecten, logistieke uitdagingen en lage marges kenmerken de markt. Rotim wilde daarin het verschil maken. Tot 2015 positioneerde het bedrijf zich daarom als serviceleverancier: een partner die meerwaarde leverde door hoge service en focus op het verlagen van faalkosten. Bij complexe projecten kreeg Rotim vaak de voorkeur. Bij de standaardprojecten echter, telden nog altijd de marges en volumes. Met als gevolg dat de mensen van Rotim niet konden leveren wat zij eigenlijk wilden. En vaker dan hen lief was tegenover in plaats van naast hun klanten stonden.

In 2015 stelde Edo Heslinga, directeur-eigenaar, de vraag hoe Rotim dit tij kon keren en een structurele manier om de commodities echt te ontstijgen. Hij zocht scherpte in de propositie en een manier om hier met het team aan te werken. Waarom doen we wat we doen? was de vraag die naar het antwoord leidde.

…ALS ÉÉN TEAM…

De compacte organisatie heeft veel mensen met direct klantcontact. Bovendien is in een klein team iedereen bepalend voor de klantervaring. Dus werd een traject opgezet met het hele team. Naast het verhelderen van interne drijfveren, ambities en verwachtingen, werden gezamenlijk klanten bezocht. Door in visiegesprekken op een andere manier met klanten te praten ontstond inzicht in de onvervulde behoeften in de bouwwereld. Het wierp op twee manieren direct zijn vruchten af. De gesprekken veranderden het perspectief intern. En leverden bovendien de inzichten op die nu het hart van de strategie bepalen.

…NAAR INFRASTRUCTURELE CONCEPTEN

Het kerninzicht liet een paradox in de bouwwereld zien. Aan de ene kant is de bouwwereld een trotse wereld. Er wordt hard gewerkt aan concrete projecten. Mensen zijn trots op wat ze maken en doen hun best om verder te komen. Tegelijk is de realiteit er een van prijsdruk, haast en waan van de dag. Bouwondernemingen willen wel, maar zijn door hun projectfocus vaak simpelweg niet georganiseerd voor structurele projectoverstijgende verbetering. Gevolg is dat de innovatie waar iedereen naar zoekt in de praktijk moeizaam tot stand komt.

En daar lag precies het antwoord op de vraag waarom doen we wat we doen? Het ging Rotim nooit om de steentjes. En ten diepste zelfs niet om het foutloze project. Het gaat Rotim om met innovatie klanten helpen ondernemen. Waar klanten zich focussen op het project, kan Rotim werken aan structurele oplossingen van meerwaarde. Zoals het reflecterend asfalt die wegen ’s nachts veiliger maakt en het bovendien besparingen op openbare verlichting mogelijk maakt. Of het realiseren van klimaat adaptieve oplossingen door middel van water bufferende constructies onder wegen en terreinen.

Door het nadenken over ‘waarom doen we wat we doen’ en wat doen onze steentjes zijn we in concepten gaan denken en wat die concepten doen. – Edo Heslinga (directeur-eigenaar Rotim)

De hernieuwde propositie past één-op-één past bij de organisatie. Het gaf Heslinga, van huis uit bouwkundige, de geest van ondernemerschap terug en bracht en brengt de organisatie inspiratie, plezier, voldoening en succes.

Met het team werd een interne roadmap gemaakt om de propositie structureel vorm te geven. Met elkaar, met leveranciers, externe partners en klanten. Door mijlpalen op te hangen aan een grote jaarlijkse evenementen, worden de ontwikkelingen tastbaar en concreet en past het in de business planning.

In samenwerking slaagden we er met Rotim in om (1) nieuwe focus aan te brengen, (2) met alle mensen uit de organisatie de organisatie tot bloei te brengen. Met een impact die de markt positief opvalt.


Leiderschaps coaching

Visie & Leiderschap

Leiderschapscoaching

 

Coaching helpt perspectief veranderen. Soms confronterend, altijd gericht op persoonlijke groei. Wij bieden deze coaching voor leiderschap en teamontwikkeling.

Visie & Leiderschap Synergie

ZELFS TOPCOACHES HEBBEN EEN COACH

Alle topsporters hebben een coach. Minder bekend is dat zelfs topcoaches in de sport op hun beurt een coach hebben. Zo weten we van Marc Lammers, topcoach en winnaar Olympisch goud met het dameshockeyteam dat ook hij een coach heeft. Lammers is tevens één van de meest gevraagde sprekers in het land en vertelt intrigerend over zijn leiderschap en de uitdagingen die hij tegenkwam.

Natuurlijk heeft de coach een coach.- Marc Lammers

Coaches speelden een belangrijke rol bij zijn ontwikkeling van inzichten en zijn bepalend geweest voor de vernieuwingen waarom hij wordt geroemd.

WAT VOOR TOPCOACHES GELDT, GELDT OOK IN ORGANISATIES

Wat voor topsporters en topcoaches werkt, werkt ook in organisaties. Hoe groter de complexiteit, hoe belangrijker het is om tijd te nemen voor reflectie. Pas dan is transformatie mogelijk. Wij helpen om het maximale uit deze tijd te halen. Door te spiegelen, benoemen, helpen duiden, verdiepen en ontwikkelen.

Terug naar Visie & Leiderschap

Heb je hier een vraag over?

Heb je hier een vraag over?

Ariane Roos

Strateeg en Partner

Heb je hier een vraag over?

Alexander Swagers

Millennial en nieuwe denker

Heb je hier een vraag over?

Janneke Zuidhof

Strateeg en Partner

Heb je hier een vraag over?

Heb je hier een vraag over?

Joris van Zoelen

Strateeg en Partner

Heb je hier een vraag over?

Heb je hier een vraag over?

Carien van der Zee

Vibemanager


Mensen van Inspiratie

Visie & Leiderschap

Mensen van Inspiratie

Inspireren is te leren. Onderzoek naar Mensen van inspiratie levert vijf elementen op die je persoonlijke inspiratiewaarde bepalen. Het Inspirerend Leiderschap-programma helpt je in deze ontwikkeling naar een inspirerend leider.

Visie & Leiderschap Synergie

MENSEN INSPIREREN IS MENSEN BEWEGEN

Wat inspirerende organisaties zijn voor markten, zijn inspirerende leiders voor organisaties. Deze mensen bewegen organisaties. Daarom onderzochten we dit jaar ook welke mensen inspireren. We achterhaalden wie de meest inspirerende personen zijn voor de gemiddelde Nederlander. En belangrijker, waarom?

Barack Obama, de meest inspirerende persoon voor Nederlanders
Oud-president van de Verenigde Staten, Barack Obama is de meest inspirerende persoon. Hij plaatste onlangs nog de meest gelikete tweet ooit. De tweet zegt veel over belangrijke eigenschappen van inspirerend leiderschap.

Zakelijk leiders schaars
Je vindt weinig businessleaders onder de 40 Mensen van Inspiratie. Zij die erin staan, worden vaak vooral geroemd om hun vaardigheden, niet om hun persoonlijkheid, visie of impact. 'Business as a force for good' is een opvatting die nauwelijks leeft.

INSPIREREN IS TE LEREN

Het onderzoek legt vijf elementen bloot die inspiratie vormen. Ze moeten in samenhang worden gezien. 

Ze vertonen een sterke correlatie maar duiden op andere eigenschappen.
1 persoonlijkheid: ze zijn betrouwbaar, goedaardig, betrokken, vriendelijk, idealistisch, evenwichtig, doorzetters;
2 vaardigheden: doeltreffend, slim, creatief, communicatief;
3 uitstraling: charismatisch, onderscheidend;
4 visie: maatschappelijk betrokken, nieuwe ideeën, positief, vooruitstrevend;
5 impact: toonaangevend, heeft succes, geeft energie, zet aan tot reflectie, lerend.

De lijst bevat nauwelijks eigenschappen die niet te ontwikkelen zijn. Slechts evenwichtig is één van de ‘big five’ (aangeboren) persoonlijkheidskenmerken. Charisma is ook niet maakbaar. En over de maakbaarheid van succes ten slotte kun je discussiëren. De rest is ontwikkelbaar.

UNIEK: INSPIRATIE IPV PRESTATIE ALS LEIDRAAD

Inspirerend leiderschap ontwikkelen vraagt iets anders dan waar veel prestatietrainingen op zijn gericht. Het programma 'inspirerend leiderschap' is speciaal ontwikkeld om hier bij te ondersteunen.

Terug naar Visie & Leiderschap

Heb je hier een vraag over?

Heb je hier een vraag over?

Ariane Roos

Strateeg en Partner

Heb je hier een vraag over?

Alexander Swagers

Millennial en nieuwe denker

Heb je hier een vraag over?

Janneke Zuidhof

Strateeg en Partner

Heb je hier een vraag over?

Heb je hier een vraag over?

Joris van Zoelen

Strateeg en Partner

Heb je hier een vraag over?

Heb je hier een vraag over?

Carien van der Zee

Vibemanager


Human Synergistics

Visie & Leiderschap

HUMAN SYNERGISTICS

Human Synergistics is een manier om denk- en gedragsstijlen te zien, te meten en te veranderen. Het brengt de invloed van leiders op elkaar, hun directe omgeving en de hele organisatie in kaart. Het helpt om een gedeelde dynamiek te ontwikkelen tussen alle lagen van de organisatie. Met als resultaat: effectiever en meer inspirerend leiderschap.

Visie & Leiderschap Synergie

LEIDERSCHAPSONTWIKKELING

Leiders en managers hebben grote invloed op mensen om hen heen en op de cultuur en prestaties van hun organisatie. Hun ontwikkeling is bepalend voor medewerkerbevlogenheid en resultaten. Human Synergistics biedt leiders een krachtig inzicht in hun persoonlijke leiderschapsstijl en de impact van die strategieën op het gedrag en de prestaties van anderen. De methode biedt helder advies over effectievere vormen en praktische aanknopingspunten voor dagelijks gedrag.

De aanpak bestaat uit instrumenten die zijn afgestemd op de professionele rol. Voor executives, top-level management en managers op strategische posities is de Leadership/Impact® (L/I) ontwikkeld. Deze geeft gerichte feedback over leiderschap strategieën, impact op anderen en daarmee op de cultuur die zij creëren. De Management/Impact tool doet hetzelfde voor managers. Alle methoden zijn beschikbaar als 360 graden assessment.

De gedragsstijlen waarover wordt gerapporteerd hebben bewezen invloed op de effectiviteit van leiderschap, prestaties, de kwaliteit van interpersoonlijke relaties en probleemoplossend vermogen.

HET CIRCUMPLEX-MODEL

Als je het eens bent met het adagium dat 'een beeld meer zegt dan 1.000 woorden' begrijp je de kracht van het Circumplex-model. Het is een visuele rapportage die
- de denk- en gedragsstijlen laat zien die de wisselwerking tussen mensen en hun prestaties bepalen
- een gedeeld beeld en taal ontwikkelt waarmee gedrag benoemd en besproken kan worden
- een basis biedt om gericht te werken aan de groei van effectiviteit en de ontwikkeling van cultuur.

De methode is al 40 jaar beproefd, aangescherpt en heeft zich in de praktijk ruimschoots bewezen als een uniek middel om grip te krijgen op interpersoonlijke wisselwerking.

Het model verdeelt de onderliggende prestatie factoren in 12 gedragsstijlen, die samenvallen in drie clusters:

  • Positieve stijlen moedigen het bereiken van doelen aan door het ontwikkelen van mensen, promoten van teamwork en samenwerking. Ze zijn gericht op het verbeteren van aanpassingsvermogen en effectiviteit.
  • Agressief/defensieve stijlen zorgen ervoor dat mensen zich richten op hun eigen behoeften ten koste van hun groep en organisatie. Het leidt tot stress, verloop en inconsistente prestaties.
  • Passief defensieve stijlen maken dat medewerkers zich ondergeschikt opstellen aan de organisatie en status quo. Het dooft creativiteit en initiatief en leidt tot stagnatie.

EENVOUDIG, ELEGANT EN BIJZONDER INZICHTELIJK

Resultaten worden weergegeven als relatieve frequentie in het gedrag, afgezet tegen een benchmark van andere high performance managers en organisaties die al in kaart zijn gebracht. Het model is eenvoudig, elegant en bijzonder inzichtelijk. Hoewel soms confronterend, is het een zeer goed middel om te werken aan een inspirerende organisatie.

Terug naar Visie & Leiderschap

Heb je hier een vraag over?

Heb je hier een vraag over?

Ariane Roos

Strateeg en Partner

Heb je hier een vraag over?

Alexander Swagers

Millennial en nieuwe denker

Heb je hier een vraag over?

Janneke Zuidhof

Strateeg en Partner

Heb je hier een vraag over?

Heb je hier een vraag over?

Joris van Zoelen

Strateeg en Partner

Heb je hier een vraag over?

Heb je hier een vraag over?

Carien van der Zee

Vibemanager


The Identity Circle

Visie & Leiderschap

The Identity Circle

Dit model is gebaseerd op de bekende Golden Circle van Simon Sinek. De Identity Circle vertelt het verhaal van je organisatie langs vijf onderdelen en maakt het eenvoudig zichtbaar in één beeld.

Visie & Leiderschap Synergie

PEOPLE DON'T BUY WHAT YOU DO, THEY BUY WHY YOU DO IT

Sinek ontdekte dat het succes van veel organisaties niet is gebaseerd op wat ze doen, maar op waarom ze doen wat ze doen. De drijfveren van de organisatie zijn doorslaggevend voor duurzaam succes. In één van de meest bekeken TED-video’s zegt hij “people don’t buy what you do, they buy why you do it”.

In vrijwel elke organisatie waar we komen, is de roep om eenvoud groot. Complexiteit, politiek, beperkte besluitvaardigheid en wendbaarheid vormen een bedreiging voor continuïteit en succes. Medewerkers zijn minder gemotiveerd of erger. Afdelingen zetten eigen beleidslijnen uit en alle inspanningen vloeien niet samen tot één krachtige prestatie. Het vaststellen van de missie en verankeren daarvan in het dagelijks handelen van iedereen, lijkt dan extra ballast. Iets dat de aandacht voor de klant en het resultaat bedreigt. Gelukkig is het tegendeel waar. Het hervinden van de Why, het verankeren ervan en het vertalen in bijvoorbeeld de positionering en markt- en marketingstrategie helpt om de organisatie eenvoudiger te maken.

Misschien is het meest cruciale in het verhaal van Sinek dat het altijd over mensen gaat. Over menselijke drijfveren en menselijke doelen. Geen abstracte organisatietermen, maar eenvoudige en vaak emotionele redenen om iets te willen betekenen en bereiken. Want 'in the end, it's about people doing business with people'. 

THE IDENTITY CIRCLE: IDENTITEIT IN 5 KORTE STATEMENTS

The Identity Circle: identiteit in vijf korte statements
The Identity Circle vertelt het verhaal van organisatie en merk in vijf stappen. Waarbij inside-out en outside-in constant met elkaar in verbinding zijn.

1. we zien … vrijwel elk groot en sterk merk ontstond doordat de oprichter werd geraakt door wat hij zag. Ingvar Kamprad van IKEA zag dat mensen door de hoge prijzen van meubelen niet comfortabel konden wonen. Jack O’Neill zag dat mensen energie krijgen van de natuur, maar er niet lang van konden genieten. En Steve Jobs zag dat computers niet het meest creatieve in mensen naar boven haalden. Sterke organisaties beginnen eigenlijk altijd buiten. Door te zien wat iedereen ziet en te doen wat niemand doet.

2. we geloven … als wat je ziet je raakt, kan ook de overtuiging ontstaan dat het anders kan. Dat het anders moet. Dat geloof jaagt aan, brengt in beweging en zorgt voor stappen die anderen niet maken.

3. daarom willen we … dit is de Why van Sinek. In organisatietaal ‘de missie’, maar dan menselijk. IKEA: iedereen aangenaam en betaalbaar wonen. O’Neill: create to liberate. BMW: een beloning voor jezelf. DSM: bright science for brighter living. De betekenis voor anderen staat in het ‘waarom’ altijd centraal.

4. hoe: strategiepijlers en kernwaarden. Vaak staan missie en strategie ogenschijnlijk los van elkaar. Daardoor ontbreekt in het verhaal van de organisatie eenvoud en logica. Strategiepijlers zijn de dingen die je kunt als organisatie en die nodig zijn om de missie waar te maken (IKEA: design betaalbaar maken). Kernwaarden geven de cultuur en stijl van de organisatie weer (Rabobank: dichtbij). Strategiepijlers zijn ‘hard’ en tastbaar, kernwaarden juist ‘zacht’, maar niet minder merkbaar. Visie, geloof, waarom en hoe vormen samen de identiteit van de organisatie.

5. wat: de propositie voor de markt. Wat doet de organisatie om haar ‘waarom’ waar te maken? Bij IKEA zijn het de platte dozen om het goedkope zelfhaalconcept aangenaam te maken. Bij BMW is het bijvoorbeeld het geluid van de deuren dat de kwaliteit bevestigt. Allemaal waarmakers die logisch samenhangen met waar de organisatie en het merk voor staat.

Terug naar Visie & Leiderschap

DE ESSENTIE OP 1 A4

Inspirerende organisaties ontstaan in de eerste plaats door hun betekenis voor de markt. The Identity Circle helpt om de essentie van de organisatie op één A4 te vertellen. Een verhaal waar drive en emotie in zit, dat mensen in beweging brengt. Als het eenmaal staat, zoekt een organisatie niet langer de spanning in het bedenken of veranderen van haar missie, maar in het waarmaken: ‘Mooi! En nu …’. Veel interessanter voor medewerkers en klanten.

 

Heb je hier een vraag over?

Heb je hier een vraag over?

Ariane Roos

Strateeg en Partner

Heb je hier een vraag over?

Alexander Swagers

Millennial en nieuwe denker

Heb je hier een vraag over?

Janneke Zuidhof

Strateeg en Partner

Heb je hier een vraag over?

Heb je hier een vraag over?

Joris van Zoelen

Strateeg en Partner

Heb je hier een vraag over?

Heb je hier een vraag over?

Carien van der Zee

Vibemanager


Walls of Why

Visie & Leiderschap

Walls of Why

Walls of Why is een werkmethode voor organisaties die de volgende sprong willen maken en marktconventies willen doorbreken. In een ruimte zetten we fysiek de belangrijkste perspectieven van je organisatie tegenover elkaar. Waardoor het spanningsveld tastbaar wordt. Het vormt het decor voor één of meerdere werksessies.

Visie & Leiderschap Synergie

ZIEN WAT IEDEREEN ZIET, DENKEN WAT NIEMAND DENKT

Een beroemd verhaal uit India vertelt over zes blinde reizigers rond een olifant. Op hun weg lopen ze tegen verschillende delen van een olifant aan. Elk van hen beschrijft vervolgens zijn eigen versie van het dier: de eerste denkt een muur te 'zien', de volgende een speer. De anderen beschrijven de olifant vervolgens als een slang, een boom, een waaier en een touw. Ze eindigden ruziënd. Allen hadden voor een deel gelijk en toch was het hele plaatje anders dan elk van hen afzonderlijk dacht.

De ware ontdekkingsreis is geen speurtocht naar nieuwe landschappen, maar het waarnemen met nieuwe ogen. - Marcel Proust

Dit verhaal illustreert de uitdaging van visieontwikkeling. Er is vaak veel informatie. Een visie wordt daarnaast vaak ontwikkeld in een team. De methode helpt de deelnemers van het team om samen elkaars perspectieven te verkennen en gezamenlijk richtingen te exploreren. Daarvoor worden vier perspectieven gecombineerd: (1) die van de organisatie zelf en het verleden, (2) (potentiële) klanten, (3) concurrenten & alternatieven en (4) de toekomst en trends. Walls of why is een visuele methode die deze vier perspectieven combineert.

DE METHODE BESTAAT UIT 4 STAPPEN:

De methode bestaat uit vier stappen:

  1. Informatieverzameling binnen de vier perspectieven. Bestaande informatie wordt hier gecombineerd met nieuwe inzichten.
  2. Walls of Why Room. De informatie en inzichten worden visueel zichtbaar gemaakt op wanden die het decor maken van de kamer.
  3. Walls of Why Workshop. Workshop met drie centrale onderdelen:
    • de belangrijkste dynamiek in de ‘markt’ en het resultaat daarvan;
    • de conventies in de markt, de logische rollen;
    • de gewenste verandering die de organisatie teweeg wil brengen.
  4. Van Why naar How. De workshop resulteert in een combinatie van inzichten en mogelijke richtingen. In een vierde stap worden deze verder verkend.

 

UNIEK: DE FYSIEKE RUIMTE ALS MIDDEL VOOR DOORBRAKEN

De Walls of Why combineert de theorie van Clayton Christensen (Disruptive Technologies) en Simon Sinek (Start with Why). De fysieke aanpak maakt de methode uniek. Het wordt mogelijk anderen zelf de inzichten, dynamiek en afwegingen te laten ontdekken. Dat vergroot betrokkenheid en draagvlak voor de afwegingen. De visuele aanpak maakt bovendien dat de inzichten op een indringende wijze worden beleefd en daardoor 'bij blijven'.

Terug naar Visie & Leiderschap

Heb je hier een vraag over?

Heb je hier een vraag over?

Ariane Roos

Strateeg en Partner

Heb je hier een vraag over?

Alexander Swagers

Millennial en nieuwe denker

Heb je hier een vraag over?

Janneke Zuidhof

Strateeg en Partner

Heb je hier een vraag over?

Heb je hier een vraag over?

Joris van Zoelen

Strateeg en Partner

Heb je hier een vraag over?

Heb je hier een vraag over?

Carien van der Zee

Vibemanager


Visie, missie & strategie

Visie, missie & strategie

Zonder inspiratie, geen transformatie

Verandering die start bij inspiratie heeft een grotere slagingskans. Ieder mens kan veranderen. Elke organisatie ook. Klein, middelgroot en groot. Start-Up, Scale-Up en Grown-Up. Elke organisatie kan zich ontwikkelen tot een inspirerende impactorganisatie. Alles begint bij het vinden van richting die inspireert. Synergie helpt bij het ontwikkelen van het missiekompas waarin visie, missie en strategie samenkomen. Altijd toekomstgericht. Altijd vanuit inspiratie.

Visie & Leiderschap Synergie
Visie & Leiderschap Synergie

 

There is no persuasion without inspiration - Barack Obama

 

ONZE DIENSTVERLENING

ONTWIKKELEN VANUIT INSPIRATIE

Elke organisatie kan zich ontwikkelen, bouwen, verder komen en groeien. De visie, missie en strategie vormen de basis. Synergie bouwde in 30 jaar en samen met ruim 1.500 klanten een unieke formule voor deze verandering.

Van frustratie naar inspiratie
Inspiratie begint bij frustratie en irritatie. Zien wat niet klopt of goed is. Juist als iets niet in orde is, maar wel belangrijk voor mens, markt of maatschappij, ligt daar de grootste kans. Organisaties die werken aan iets dat ons allemaal raakt, zijn altijd meer dan welkom in de markt en maatschappij. De mensen in je organisatie werken het liefste aan iets dat er écht toe doet en een toekomstbeeld dat hen inspireert.

Van visie, naar missie en strategie
Inspirerende organisaties bouwen vanuit 'frustratie' aan een wereld die er voor ons allemaal toe doet. Dat begint bij een visie op 'wat nog niet in orde is'. Immers, dát is de moeite waard om aan te werken. De missie is vervolgens de verandering en de strategie de manier waarop de organisatie deze verandering vormgeeft. Hoe kun je als organisatie profiteren van de groeiformule van o.a. Too Good to Go, Tony's Chocolonely en The Ocean CleanUp?

Geen consultants, maar co-pilots naar impact
Wij zijn zowel partner, criticaster, begeleider als coach. We inspireren, provoceren en faciliteren tot het er is: de inspiratie om impact te maken.

 

VAN VISIE NAAR MISSIE

Een organisatie is in de basis niets anders dan een groep van mensen die samen iets wil. De organisatie is het middel. En de beste manier om drijfveren, idealen, talenten en competenties te combineren tot waarde. Daarom begint elk organisatiekompas bij Synergie met de mensen in de organisatie. Persoonlijke drijfveren en impact ambities staan centraal.

We starten door mét de mensen naar buiten te kijken. Wat is er nóg niet in in orde waar wij wél graag aan willen werken. Daar start de visie. In een even inspirerend als gedegen proces helpen we vervolgens om van visie naar missie te komen. Een meetbare missie met impact. Die mensen in beweging brengt en helpt om te groeien en successen samen te te bereiken.

Het organisatiekompas dat we samen bouwen steunt op de diepste drijfveren in combinatie met marktinzicht en ambitie. Het is tegelijkertijd zó eenvoudig, dat iedereen er meteen mee kan werken. De basis van het succes van organisaties als Philips, Velux, Boska, Auping, Neuf, Heyday en Bol.

ONZE BRON: DE INSPIRERENDE 40

De verandering die we zoeken, is er al.
Als we maar anders kijken.
Niet naar de echokamer van wat groot en bekend is.
Marktleiders zijn helaas vaker marktbeheersers dan leiders.
Ze leiden nergens heen maar controleren om te behouden wat is.

Verandering is hard nodig en wij houden van organisaties die deze maken.
Dus zochten we naar een manier om buiten de ‘echokamer’ van het grote en bekende te kijken.
Om te ontdekken wie groot gaan worden, begonnen we in 2011 met de Inspirerende 40.

Elk jaar brengen we de met Dynata en DataIM de 40 meest inspirerende organisaties volgens Nederlanders in kaart.
Het levert een heel ander beeld op.
Sinds 2014 kenmerken de meest inspirerende organisaties zich door 'Business for Good'.
Organisaties die niet in, maar aan de samenleving werken.
En daarom niet in, maar aan hun markt werken.

Het zijn creatieve, innovatieve organisaties die goed doen en dat heel goed doen.
Organisaties die laten zien dat en hoe het anders kan.

Zij brengen nieuwe inspiratie.
Laten ons kijken waar we heen willen, niet waar we vandaan komen.
De organisaties van morgen worden niet gemaakt met de inzichten van gisteren.
Maar door hen die werken aan de toekomst.

Dus nu weet je het.
Dit is waarom we de Inspirerende 40 maken en delen.

Heb je hier een vraag over?

Heb je hier een vraag over?

Ariane Roos

Strateeg en Partner

Heb je hier een vraag over?

Alexander Swagers

Millennial en nieuwe denker

Heb je hier een vraag over?

Janneke Zuidhof

Strateeg en Partner

Heb je hier een vraag over?

Heb je hier een vraag over?

Joris van Zoelen

Strateeg en Partner

Heb je hier een vraag over?

Heb je hier een vraag over?

Carien van der Zee

Vibemanager

MEER INSPIRATIE VANUIT SYNERGIE?

Mail mij dit artikel

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Velux, brengt daglicht tot leven. En in de organisatiecultuur

Bringing daylight to life. Al sinds de oprichting 75 jaar geleden, staat die missie van Velux centraal in alles dat de organisatie doet: Of zoals dat vandaag in de Nederlandse organisatie vertaald wordt: daglicht en buitenlucht elke dag voor iedereen. Velux is uitvinder van het zogenaamde ‘kantelraam’. En daarmee in Nederland en in vele andere landen marktleider in het schuine dak. Het gaat goed. En juist daarin zag de directie van Velux Nederland een vraagstuk. Je merkt het past als je het mist: meestal geeft de markt de urgentie om te ontwikkelen wel. Maar als de markturgentie ontbreekt, waarin vind je dan als organisatie de energie om vooruit te blijven gaan?

Interne urgentie als belangrijkste drijfveer

De ambitie om een succesvolle organisatie een aanzienlijke impuls te geven, brengt een belangrijke uitdaging met zich mee. Eenvoudig gesteld, ontstaat de meeste beweging in een combinatie van urgentie en perspectief. In een zekere zin is dat eerste minder manifest binnen Velux, immers de organisatie heeft een sterke marktpositie en staat bekend om de hoge kwaliteit van producten en service. Voor het ontwikkelproces vormde daarom de interne urgentie de belangrijkste drijfveer. Om die te krijgen moesten we de ‘ontevredenheid met de tevredenheid’ in de organisatie in beeld krijgen. Die kwam uit een nulmeting met behulp van Human Synergistics.

Human Synergistics werd internationaal al binnen Velux ingezet om leiderschapsimpact te meten. Nu pasten we het toe om de bestaande en gewenste cultuur in de organisatie zichtbaar te maken. Eén van de redenen om dit instrument hier in te zetten, was omdat het de mensen van Velux Nederland zélf concreet liet maken in welke cultuur zij willen werken. Een belangrijk doel in het proces, het versterken van de autonomie in de organisatie, werd zo onderstreept. Zo zetten we de eerste stap om samen met de mensen de richting te bepalen. Dit legde de basis voor een duurzame ontwikkeling in de organisatie.

BlueSky als ontwikkelprogramma

Als antwoord op de conclusies van het Human Synergistics-onderzoek is voor Velux het BlueSky-programma ontwikkeld. Bedoeld om alle leidinggevenden en medewerkers optimaal te ondersteunen in de ontwikkelstappen. De kern werd gevormd door vijf tot zes workshops die in een ruime interval werden aangeboden. Deels gevoed door het onderzoek, deels door de eigen behoefte kwamen daarin thema’s aan de orde die bijdragen aan een constructieve cultuur.

Meerdere veranderingen tellen op tot zichtbaar resultaat

Om de gewenste manier van samenwerken en de ondernemende cultuur verder te versterken, zijn binnen BlueSky verschillende ontwikkellijnen gelijktijdig ingezet. Dat waren onder andere: een concreet doel aan de horizon, een herinrichting van de structuur, een nieuwe set aan KPI’s waarin organisatiewaarden meer prominent aanwezig zijn, meer samenwerkingsinitiatieven, de kernwaarden als onderdeel van het HR-beleid, en leiderschapsontwikkeling.

Terugkijkend op bijna twee jaar van intensieve ontwikkeling…

Voor iedereen is merkbaar dat de organisatie in ontwikkeling is en onafhankelijke onderzoeken geïnitieerd door Velux Denemarken tonen de positieve beweging. Eind 2017 vindt de 1-meting plaats, die verder zicht zal geven op het behaalde resultaat.

Twee learnings vallen op:

  1. Leiderschap is de sleutel. Leiderschap is nodig om een organisatie te helpen vanuit het ideaal te gaan werken, ook als die nog niet de realiteit is.
  2. Omgevingsfactoren hebben een veel grotere impact dan men denkt. Zowel met het veranderen van de fysieke omgeving (de inrichting van het kantoor) als het fysiek maken van sessieresultaten…keer op keer bleek weer dat fysieke ingrepen ongekend grote kracht hebben in veranderingsprocessen.

 


wat maakt Jesse Klaver de meest inspirerende politicus?

Drie Nederlandse politici krijgen een positie in de 40 meest inspirerende mensen volgens Nederland: Jesse Klaver, Mark Rutte en Geert Wilders. Als voormannen van de twee partijen met het grootst aantal gewonnen zetels, ligt dat wellicht voor de hand. Maar wat doet Jesse op plek 17 ruim vóór Rutte (30) en Wilders (40)? En, op Obama (1) na, ruim voor de enige internationale politicus Angela Merkel (26)?

De one man show voor de ‘de verandering van Nederland’ heeft Jesse blijkbaar tot een inspirerend persoon gemaakt. Volgens de peiling (ver voor de 2de Kamerverkiezingen) wordt Jesse alom gewaardeerd voor zijn ‘doorzetting’ en ‘jonge, ambitieuze’ uitstraling en de wijze waarop hij communiceert. Zijn jonge leeftijd en doortastende optreden (‘ietwat te luchtig met opgevouwen hemdsmouwen’) en met veel energie gebrachte heldere boodschappen in begrijpelijk Nederlands, lijken de succeskenmerken van zijn inspiratie te zijn.  Authentiek taalgebruik en duidelijkheid: ‘Dit is wat ik ben en wat je krijgt’ als tegenhanger van de uitstraling van de typische politicus. Het bracht hem en zijn partij de grootste zetelwinst (+10) in deze verkiezingen, de grootste ooit voor GroenLinks.

Een terechte waardering? Enkele Den Haag-watchers (NRC Haagse Zaken) maakten al in februari melding van de bovengenoemde karakteristieken van de persoon Jesse maar zij hadden geen idee dat dit – naast de inhoudelijke boodschap – van grote invloed zou zijn op de verkiezingsuitslag. Zij suggereerden dat zijn niet-Haagse stijl juist ten koste zou gaan van gezag en charisma, wat je van een gewichtige politicus mag verwachten. Onterecht, zo blijkt uit het onderzoek naar de meest inspirerende mensen. Want juist op charisma en aantrekkelijkheid gooit Jesse hoge ogen.

Zijn dit de fundamenten voor het ‘nieuwe type’ leider? Historicus Rob van Wijk ziet in hem niet de Nederlandse Trudeau of Macron. Dat vereist ruimdenkendheid (open mind), een positie in het midden. En dat is een plaats die Jesse zeker niet ambieert gezien de recente breuk in formatieproces. Desondanks, inspirerend blijft hij wel.

Peter van Steensel | peter@synergie.nl


het maximale uit de why van je organisatie

Haalt je organisatie het maximale uit haar ‘why’? Als je antwoord ‘nog niet’ is, dan kan één eenvoudige vraag je enorm helpen. De afgelopen jaren werkten we dagelijks aan het ontdekken en gebruiken van de why in organisaties. Het vinden is vaak niet het probleem. Tussen de passie van de mensen, problemen in de markt en historie van de organisatie is altijd een inspirerende purpose te vinden. Maar daarmee wordt nog niet elke organisatie inspirerend. Wat maakt dit verschil? Een toevallig gesprek met een ondernemer en een artikel over een basketbalcoach gaven een verrassend antwoord. Het leidt tot één vraag die een groot verschil maakt.

geen woorden, maar daden

Met Feyenoord als kampioen is het verleidelijk om de beroemde woorden uit het clublied aan te halen. Een ‘inspirerende why alleen maakt je niet inspirerend. De combinatie van deze why met grote, gedurfde stappen die niemand anders zet, maakt een organisatie inspirerend. Tony’s Chocolonely bestaat om een slaafvrije chocolade industrie te creëren. Tony’s verrassende nieuwe smaken. Geen andere chocoladefabrikant gaat zo ver. Net als de bonte kleuren waarin ze het etaleren. Crazy about chocolate wordt even zichtbaar als serious about people. Tesla versnelt de komst van elektrisch rijden. Tesla introduceert met lef modellen en gaat als eerste verder met haar autopilot, oplaadpunten, mega fabriek, en ‘gratis stroom’, eerder dan andere organisaties. Inspirerende organisaties hebben niet alleen een inspirerende ‘purpose’, maar maken extreme keuzes. En daar stagneert het vaak bij andere organisaties. Een ‘why’? Ja zeker! Extreme keuzes op basis hiervan? … eh, ja maar …’. Waarom durft de ene organisatie wel, en de andere niet?

 

de vraag voor de ‘why’

Een toevallig gesprek met een snel groeiende ondernemer gaf me een verrassend antwoord. Hij, Job, had in 2012 het familiebedrijf overgenomen met zijn zus en had het sindsdien succesvol ontwikkeld. Natuurlijk hebben ook zij een ‘why’: dagelijkse momenten met huisdieren leuker maken. Dat deden ze vroeger al en vonden ze opnieuw uit. Ze maakten de categorie dierverzorgingsproducten ‘hip’. Maar dit alleen verklaart niet hun groei. Wat opvalt is dat ze het hebben vertaald in gedurfde keuzes. Ze hebben een indrukwekkende productontwikkelings- design en marketingafdelingen die ongewoon zijn voor de sector. Ze werken er nu aan om dit op internationale schaal te doen.

De reden dat ze hier alles uit konden halen, was omdat ze zichzelf een andere vraag hebben gesteld voor de ‘why’ van hun organisatie. Met zijn zus vroeg hij zich af wat ze uit het leven wilden halen. Dat bleek vooral een fijne werk-privé balans te zijn, tijd voor het gezin, een prettig bestaan. En daarnaast een fijn bedrijf waar met geluk werd gewerkt. Pas daarna gingen ze nadenken over de bestaansreden van de organisatie. Het gevolg is dat ze extreme keuzes durfden te maken. Zoals hij het zelf zei: ‘mijn levensgeluk hangt niet af of dit slaagt.’ Tegelijk doen ze er alles aan om te slagen. Een dubbele boodschap: je persoonlijke ‘why’ maakt je onafhankelijk van het slagen van je bedrijf. En juist dan durf je stappen te zetten.

 

in vrijheid werken aan je bedrijf

Weten wat je uit het leven wilt halen, geeft je de vrijheid om te ondernemen. Om een bedrijf heel groot te maken, helpt het om een ander, hoger persoonlijk doel in het leven te hebben. Als je met deze blik gaat luisteren naar succesvolle mensen, valt op dat dit geen uitzondering is. Velen hebben het. Een mooi voorbeeld komt van Gregg Charles Popovic, waarvan wordt gezegd dat hij de beste coach is in de NBA, de Amerikaanse prof basketbal competitie. Met een relatief kleine provincie club, San Antonio Spurs, wist hij vijf NBA titels te winnen, meer dan wie dan ook. Hij heeft een eigen visie op het spel, plaatst het team boven welke speler dan ook, en karakter boven talent. Maar wat hij uit het leven wil halen is het ontwikkelen van fijne mensen.

Het is deze persoonlijke drijfveer die maakt dat hij in het spelletje basketbal extremere keuzes durft te maken dan andere coaches. James LeBron typeerde het als volgt: ‘He’s the greatest coach of all time. I’ve said that over and over and over. You’ve got to be to do what he’s done in the era of basketball when it’s changed so much and he’s been able to have a growth mindset and be able to change with the game.’ Hij durft meer op te geven en te experimenteren dan anderen. Waarom? Zijn levensgeluk hangt er niet vanaf, hij heeft een ander doel. En dat maakt hem vrij. Dit geldt ook voor mensen als Ingvar Kamprad, Steve Jobs en Elon Musk. Of bijvoorbeeld de familie Knaapen, eigenaren van het oudste familiebedrijf van Nederland. Dit jaar bestaan ze 365 jaar. En waar de why van Knaapengroep is om met meer dan cement en stenen te bouwen, is de drijfveer van de familie om op een fijne manier met hun omgeving om te gaan en iets moois te doen in de wereld. Als dat met het bedrijf kan is dat mooi, maar anders maar zonder. Daar word je oud mee willen we maar zeggen.

Dus als je met een leiderschapsteam wilt gaan werken met een why, deel dan eerst eens met elkaar wat jullie uit het leven willen halen. En hopelijk is dat iets dat buiten het zakelijk succes staat. Als je dat scherp hebt, garandeer ik je dat je meer uit je why haalt.