Ooit werd in de marketing de afkorting USP vaak gebruikt. Het staat voor Unique Selling Point, het unieke voordeel dat een product, een dienst of een merk te bieden had, de reden om het te kopen en de bron van onderscheid met de concurrentie. Denk aan de zuinigheid van Dreft die de hogere prijs rechtvaardigt (een druppeltje is genoeg voor de hele vaat), denk aan de kreukelzones van Volvo. De USP. Een kraakhelder voordeel vaak functioneel uniek onderscheid, of in kwaliteit of prijs. In een tijd van toenemende pariteit van producten en diensten, en er geen mogelijkheden zijn om het onderscheid doordringend bij doelgroepen te laten landen. Het einde van het USP-denken is bereikt.
Vandaag de dag willen klanten geen producten maar oplossingen: geen betaalrekening maar een Tikkie, een betaalverzoekmethode via whatsapp Geen elektrische tandenborstel maar een met een app die kinderen op een prikkelende wijze leert tandenpoetsen. Zoals Sonicare for kids met Sparkly. Om cadeautjes en nieuwe functies te verdienen. Om betere poetstechnieken te leren, of tips te ontvangen over gezond eten. En IKEA maakt het met de nieuwe Place-app mogelijk om meubels virtueel in je huis te plaatsen en te zien of ze letterlijk en figuurlijk passen.
We zien hier oplossingen, vaak slimme oplossingen, die een combinatie zijn van producten en services. De technologisering biedt nieuwe mogelijkheden om impact bij klanten te vergroten. We noemen dat Smart Creativity. Oplossingen uit een combinatie van technologie én innovatie. Gebaseerd op klantinzichten en passend binnen de missie van een onderneming. De Inspirerende 40 laat zien zien dat het oplossend karakter van product of dienst in belangrijke mate bijdraagt aan de inspiratiewaarde van een organisatie.
De klant op het vizier, in alle lagen van de organisatie
Smart creativity vraagt klantgepassioneerde organisaties. De containerbegrippen als klantoriëntatie / vraaggestuurde organisaties zijn achterhaald en lege hulzen. Organisaties met een focus op het creëren van relevante klantervaringen met behulp van technologie realiseren een groter effect. Deze organisaties in alle lagen van de organisatie de klant op het vizier. Zij begrijpen dat het creëren van Smart Creativity gespecialiseerde vaardigheden vraagt, maar ook medewerkers met vaardigheden in het creëren van oplossingen die aansluiten bij gebruikerservaring van klanten. Zij luisteren actief en betrekken klanten bijv. klantenlabs voor het generen van nieuwe ideeën.
Think it. Buil dit. Ship it. Again.
Think it. Build it. Ship it. Again. Dit gedachtegoed vergt organisaties die continue in beweging zijn. Altijd in bètastand. Om in een uitdagende omgeving te kunnen exploreren en te leren in samenwerking met klanten. In samenwerking met specialisten uit verschillende onderdelen. Niet langer geïsoleerd in eigen disciplines maar juist verweven met anderen. Projecten die datagedreven zijn, iteratief en leiden tot prototyping voor continue evolutie door experimenten van nieuwe ideeën en oplossingen. Met prototypen worden deze nieuwe concepten getest. Mislukken ook nieuwe concepten, maar leren we sneller.
Hoe zijn bedrijven vandaag de dag bezig met Smart Creativity? Wat zijn hun uitdagingen om dit gedachtegoed in hun organisatie een stabiele plek te geven? We vroegen ons gehoor van ca. 110 gasten op De uitreiking van de Inspirerende 40 hun mening. De onderstaande ‘wordle’ geeft de uitdagingen weer: Tijd, Draagvlak, Inspiratie en Mensen en Ruimte!