In de jaren 80 was er voor mensen met een beperking weinig geregeld. Ze waren niet geïntegreerd in de samenleving en zeker niet inclusief. Bij Stichting Het Buitenhof zagen 43 jaar jaar geleden een orthopedagoog, een medewerker van een reisorganisatie en de directeur van een gezinsvervangend tehuis dat er op het gebied van vakantiebesteding voor verstandelijk gehandicapten niets geregeld was. Een specialistische reisorganisatie voor deze doelgroep moest deze organisatie op zich gaan nemen.
De doelstelling was het geïntegreerd op vakantie gaan van verstandelijk gehandicapten. Dat wil zeggen: op vakantie met andere toeristen.
In de ruim 40 jaar tijd dat het Buitenhof bestaat is die missie geslaagd. Gelukkig worden mensen met een handicap niet meer geïsoleerd van de samenleving. En hoewel er nog een wereld te winnen is, begint inclusiviteit op alle fronten in te burgeren. Voor mensen met alle soorten beperkingen zijn er legio vakantieoplossingen. Zoveel zelfs, dat zelfs binnen de markt van de specialistische reisorganisaties, die zich richten op mensen met een beperking, het aanbod de vraag begint te overstijgen.
Onbezorgd reizen voor iedereen met een beperking
De persoonlijke verhalen van de mensen van Buitenhof gaan vooral over mensen. Over álle mensen. Over mensen met een beperking, die soms helemaal niet gezien willen worden als iemand met een beperking. En over de naasten van mensen met een beperking die heel graag willen dat hun naaste een hele fijne reis heeft, maar ook vooral veilig is daar.
Als je met Buitenhof reist kom je nooit op een plek war je niet met je rolstoel niet doorheen kan, zijn de hotels aangepast etc. De vrijwilligers staan voor je klaar. Om plezier mee te maken en om voor je te zorgen op momenten dat dat nodig is.
Te druk, te veel…
Vijf labels, een nieuw boekingssysteem waarvan de leverancier failliet is gegaan en heel veel handwerk. Bij de vraag of het management van Buitenhof één ding kon kiezen waar ze aan zouden willen werken werd door deze drukte van de dag gekozen voor structuur en eenvoud. Als dat eenmaal is ingevuld kon ruimte worden gemaakt voor het richten (vakantie-) plezier voor de reizigers, schoonheid en zorgeloosheid.
Structuur voor iedereen door een helder kompas
Het ontwikkelen van een gezamenlijke visie en missie, de purpose, of de WHY, vormt de basis van het kompas. De volgende stap is om de visie en missie met elkaar ook groot te maken, tot actie te inspireren. In het kompas staar de missie centraal staat en de kerncompetenties (HOW) – waar moeten we ongelooflijk goed in zijn om deze missie waar te maken met elkaar – er omheen. In de buitenste ring komt het actieplan om dit voor elkaar te krijgen. De WHAT. Aangevuld met de waardes van Buitenhof ontstaat er een helder kompas, waarmee iedereen weet waaraan hij werkt en wat je moet doen om dat doel te bereiken.
De why verbindt de drijfveren van mensen
Organisaties zijn niets anders dan groepen die samen iets willen bereiken. De WHY of purpose van een organisatie verbindt de drijfveren van mensen.
De eigen drijfveren van het Buitenhof team gaan over gezondheid, veiligheid, geborgenheid en onbezorgdheid. Maar ook over plezier, passie, creativiteit en vrijheid. Twee richtingen die prachtig samengaan met waar Buitenhof voor staat. Plezier op vakantie. (Keuze-) vrijheid en onbegrensde mogelijkheden gaan gepaard met zorgeloosheid en veiligheid.
We zien, we geloven, we willen…
Eén krachtige manier om de purpose voor een organisatie meer toegankelijk, inspirerend en werkbaar te maken voor alle mensen in en rond die organisatie, is de eenvoud van het verhaal. Een purpose staat nooit op zichzelf. Door de aanleiding (visie) en het geloof (aan welke wereld willen wij werken) in te zetten, krijgt de purpose meer logica en kracht.
WE ZIEN dat ondanks de grote hoeveelheid aanbieders, het aanbod van reizen voor mensen met een beperking nog altijd beperkt is. En veel duurder dan reguliere reizen.
WIJ GELOVEN in inclusiviteit. Bij ieder mens gaan we uit van wat hij of zij
wél kan. En dan is er altijd een wereld mogelijk.
EN DAAROM WILLEN WIJ de beperking weghalen, niet bij de mens, maar bij de reis.
De missie van buitenhof als basis voor het kompas
De missie is het waarom van Het Buitenhof, de opdracht die de medewerkers van Buitenhof voor zichzelf zien en waar zij zich aan verbinden. Hoe dat te doen, is langs vijf strategische pijlers. Dat begint bij betaalbare reizen – het weghalen van de financiële beperkingen. Daarnaast door een aantrekkelijk aanbod, aandacht voor het individu (in plaats van een keurslijf dat door de beperking ingegeven wordt), door samen te werken – met reguliere reisaanbieders, maar ook met andere partijen), en door de verontwaardiging een stem te geven – te lobbyen en campagne te voeren voor acceptatie en inclusiviteit.
Op deze manier is een helder kompas ontstaan dat veel rust in de organisatie geeft. Op basis van dit kompas is een roadmap samengesteld en werd direct duidelijk welke projecten te starten. En nog veel belanrijker: welke te stoppen.