De Inspirerende 40: Business for Good 2019

Wij werken aan Business for Good

Sinds 2011 brengen we jaarlijks de 40 inspirerendste organisaties in kaart met meerdere onderzoeken onder de Nederlandse bevolking. De resultaten bieden een jaarlijkse momentopname. Plaats ze achter elkaar en je ziet trends. Het onderzoek legt sinds 2015 één overkoepelende ontwikkeling bloot: die van de groei van Business for Good en de opkomst van de impact organisatie. Het jaarlijkse trendrapport beschrijft deze ontwikkeling en hoe impact organisaties ontstaan, denken en werken. De ontwikkeling wordt geïllustreerd met de verhalen van de meest inspirerende organisaties, zoals Too Good To Go, LEGO, Seepje, DSM en Patagonia.

Je download 'm gratis. Liever echt kunnen bladeren? Mail dan lara@synergie.nl. Lara stuurt je voor €14,95 + verzendkosten een fysiek exemplaar.

Download Trendrapport 2019 Download Trend Report 2019

NEWS FOR GOOD

Bedankt voor het downloaden van het Trendrapport!
Ontvang ook elk kwartaal de laatste inzichten en verhalen in je mail.

Dit zijn de Inspirerende 40 van 2019 volgens Nederlanders

Ranking
Ontwikkelingspercentage
Verschuiving in plaatsen
Totale score

Too Good To Go

nieuw binnen
1263,58

LEGO

9%
15
1194,85

Bol.com

5%
2
1191,53

KWF

9%
14
1183,09

Ikea

2%
-4
1178,79

Fairtrade Original

3%
0
1172,40

Tesla

2%
-5
1166,63

Efteling

4%
3
1164,75

Vegetarische Slager

3%
-1
1160,96

Tony's Chocolonely

3%
0
1159,94

Nike

8%
14
1156,74

Dopper

4%
3
1151,80

Ekoplaza

nieuw
1151,07

Rode Kruis

1%
-10
1150,01

Netflix

6%
8
1140,30

ANWB

6%
8
1136,12

Rituals

1%
-8
1134,57

Gazelle

7%
10
1133,83

Samsung

1%
-6
1131,38

Apple

-1%
-17
1125,11

WNF

1%
-7
1124,92

Cool Blue

4%
0
1118,20

Consumentenbond

nieuw
1116,99

Picnic

1%
-8
1116,89

Ben & Jerry's

6%
8
1115,93

Dove

9%
13
1115,40

Dille & Kamille

-1%
-15
1109,56

Philips

4%
-2
1108,63

Vivera

1%
#N/B
1106,42

Google

6%
5
1106,16

Universiteit Wageningen

nieuw
1103,61

Velux

2%
-12
1101,94

Douwe Egberts

4%
-1
1101,02

Starbucks

6%
3
1100,01

Booking.com

nieuw
1095,58

Microsoft

nieuw
1091,69

Adidas

2%
-6
1084,9

BMW

8%
#N/B
1083,34

Rijksmuseum

-1%
-32
1083,18

Albert Heijn

1%
-11
1072,62

Coffee for Good

Ben je nog op zoek naar de purpose van jouw organisatie? Of wil jij weten hoe je van purpose naar impact komt?

Wij geloven in de kracht van verbinding. Door met elkaar in gesprek te staan ontstaat synergie. Wij willen niet in, maar aan de markt werken en staan daarom altijd open voor een goed gesprek om deze missie samen verder te brengen.

We nodigen jou graag uit voor een Coffee for Good om samen meer positieve impact in de markt en wereld te creëren. Uiteraard geheel vrijblijvend.

I'd like a Coffee for Good

Waarom de inspirerende 40?

Wat ons vandaag inspireert vinden we morgen vanzelfsprekend. Welke organisaties inspireren ons? Waar staan ze voor? Waarom inspireren zij wel en andere niet? De Inspirerende 40 beantwoordt deze vragen. Het centrale thema is Business for Good – de ambitie om vanuit organisaties de wereld positief te veranderen. Inspirerende organisaties werken vanuit win-win: het goede doen en dat heel goed doen.

Impactorganisaties domineren, meer en meer, de top van de lijst. Toch valt nog veel te winnen voor Nederlandse organisaties. Zij worden door hun medewerkers gezien als waardevol, maar niet als vernieuwend. Ze zijn mensgericht, maar niet duurzaam. Ze leveren kwaliteit, maar zijn niet toonaangevend. Ze hebben visie, maar zijn niet origineel. En nog veel meer geldt dat leiders in Nederlandse organisaties medewerkers niet inspireren.

Inspiratie creëert beweging. Die is nog lang niet overal. Maar het kan wel. De Inspirerende 40 inspireert om niet achter te blijven in deze onomkeerbare beweging.