10 JAAR INSPIRERENDE 40 IN 10 DAGEN

DE GROEI VAN BUSINESS FOR GOOD

Welkom bij de lancering van De Inspirerende 40 2020. In 10 dagen nemen we je mee door 10 jaar Business for Good.

In je agenda en op de ochtend een reminder ontvangen?

Meld je hier aan

Download Trendrapport 2020

10 JAAR INSPIRERENDE 40 IN 10 DAGEN

Dag 5

Dag 7

Maandag 23 november 13:00 uur

Business for good in food

Dag 8

Dinsdag 24 november 13:00 uur

Business for good in fashion

Dag 9

Woensdag 25 november 13:00 uur

Business for good is de bakermat voor creativiteit

Dag 10

Donderdag 26 november 13:00 uur

Business for good in 2030

10 JAAR INSPIRERENDE 40 IN 10 DAGEN

DE GROEI VAN BUSINESS FOR GOOD

Meld je hier aan

Waarom de Inspirerende 40

Wat ons vandaag inspireert vinden we morgen vanzelfsprekend. Welke organisaties inspireren ons? Waar staan ze voor? Waarom inspireren zij wel en andere niet? De Inspirerende 40 beantwoordt deze vragen. Het centrale thema is Business for Good – de ambitie om vanuit organisaties de wereld positief te veranderen. Inspirerende organisaties werken vanuit win-win: het goede doen en dat heel goed doen.

Impactorganisaties domineren, meer en meer, de top van de lijst. Toch valt nog veel te winnen voor Nederlandse organisaties. Zij worden door hun medewerkers gezien als waardevol, maar niet als vernieuwend. Ze zijn mensgericht, maar niet duurzaam. Ze leveren kwaliteit, maar zijn niet toonaangevend. Ze hebben visie, maar zijn niet origineel. En nog veel meer geldt dat leiders in Nederlandse organisaties medewerkers niet inspireren.

Inspiratie creëert beweging. Die is nog lang niet overal. Maar het kan wel. De Inspirerende 40 inspireert om niet achter te blijven in deze onomkeerbare beweging.

Gedrukte versie van de Inspirerende 40 2020?

De Inspirerende 40 2020 is vrij beschikbaar. Lees je liever van papier? Dan kun je een gedrukte versie van het rapport bestellen. De kosten hiervoor bedragen € 20 en daarvoor sturen we je hem met veel plezier toe. Wil je deze bestellen? Dat kan door een bericht te sturen naar Carien. Vermeld daarin het aantal exemplaren en het adres waar het naar toe kan. Voor de betaling maken we gebruik van een 'tikkie'. Daarvoor ontvangen we ook graag je mobiele nummer dat we alleen hiervoor gebruiken. Carien stuurt hem je na betaling met veel plezier en razendsnel toe.

De CO2 uitstoot van het drukwerk is gecompenseerd.

Ranking
Ontwikkelingspercentage
Verschuiving in plaatsen
Totale score

Too Good To Go

-3,8%
0
1214,93

Tesla

0,9%
5
1177,42

Wereld Natuur Fonds

3,9%
18
1168,84

Bol.com

-2,0%
-1
1167,96

ANWB

2,7%
11
1166,63

Fairtrade Original

-0,5%
0
1166,56

Lego

-2,8%
-5
1161,62

Rode Kruis

1,0%
6
1161,04

Samsung

2,5%
10
1159,70

Google

4,6%
20
1156,99

Rituals

2,0%
6
1156,77

Gazelle

1,3%
6
1149,02

Seepje

-5,7%
nvt
1142,89

Netflix

0,2%
1
1142,48

Ikea

-3,2%
-10
1141,32

KWF

-3,6%
-12
1140,55

Tony's Chocolonely

-1,7%
-7
1140,31

Universiteit Wageningen

3,1%
13
1137,60

Efteling

-2,4%
-11
1136,61

Vegetarische Slager

-2,3%
-11
1134,48

Adidas

4,0%
16
1128,74

Rijksmuseum

4,1%
17
1127,14

Ben & Jerry's

0,9%
2
1125,90

Apple

-0,2%
-4
1122,94

Picnic

0,3%
-1
1120,26

Coolblue

0,1%
-4
1119,24

Vivera

1,2%
2
1119,16

Dille & Kamille

0,6%
-1
1115,74

Auping

4,9%
17
1111,47

Follow the Money

n.v.t
n.v.t
1107,56

Velux

0,4%
1
1106,41

EKOPlaza

-3,9%
-19
1106,37

Dopper

-4,1%
-21
1104,70

Philips

-0,4%
-6
1104,54

Douwe Egberts

0,2%
-2
1103,52

Consumentenbond

-1,2%
-13
1103,10

Vandebron

-0,4%
n.v.t
1096,39

Greenchoice

2,2%
4
1091,46

Nike

-5,7%
-28
1090,75

Albert Heijn

1,4%
0
1087,97

Inspirerende 40 sinds 2011

In 2011 lanceerden we De Inspirerende 40, het jaarlijkse onderzoek naar de meest inspirerende organisaties van Nederland. Samen met onderzoekspartners Dynata en Data IM vindt dit onderzoek plaats onder een groot Nederlands publiek. De resultaten worden ieder jaar gepubliceerd in een trendrapport. Hieronder vind je ze terug van de afgelopen jaren. Van enkele jaren is ook een Engelse vertaling gemaakt.