Inspire Action

JAARMAGAZINE OVER DE INSPIRERENDE WERELD VAN IMPACTORGANISATIES, EDITIE '21-'22

JAARMAGAZINE OVER DE INSPIRERENDE WERELD VAN IMPACTORGANISATIES

De 11e Inspirerende 40 neemt je mee in de inspirerende wereld van impactorganisaties. In het jaarmagazine vind je het hele onderzoek, de meest inspirerende impactorganisaties en de Ones2Watch: de impactorganisaties die er aan komen. Tegen de achtergrond van een wereld die rood kleurt, zijn dit de verhalen van en gezichten achter impactorganisaties, zoals Too Good To Go, Follow The Money, ASN Bank, Ecosia en Naïf.

Dit is de wereld van de mensen en organisaties die impact maken.
Lees het jaarmagazine '21-'22

Waarom de Inspirerende 40

Alles dat aandacht krijgt, groeit. Daarom brengen wij elk jaar de meest inspirerende organisaties in kaart. Het laat zien wat gaat komen.

Sinds 2011 brengen wij met onze onderzoekspartners Dynata en DataIM in kaart wat voor Nederlanders de meest inspirerende organisaties zijn en waarom. Daarvoor doen we jaarlijks twee onderzoeken: de eerste naar eigenschappen van inspirerende organisaties en naar de score van organisaties hierop. Het toont de organisaties die niet perse de grootste zijn, maar dat wel worden. Omdat ze de aandacht trekken. Inspiratie is een recept voor verandering.

Sinds 2015 is één overkoepelende ontwikkeling zichtbaar: die van de groei van Business for Good en van impactorganisaties. Inspirerende impactorganisaties vergroten hun impact door klanten en anderen te bewegen mee te werken aan de verandering die ze nastreven. Dat is impact.

Het onderzoek helpt ons begrijpen wat mensen in beweging brengt: medewerkers en klanten. In 2021 gaat dat over maatschappelijke impact, duurzaamheid en innovatief daarvoor. De inzichten uit het onderzoek worden volledig en vrij gedeeld met iedereen die dat wil om zo bij te dragen aan de transitie naar Business for Good.

De Inspirerende 40 van 2021

Ranking
Ontwikkelingspercentage
Verschuiving in plaatsen
Totale score

Too Good To Go

4,1%
0
1264,3

Rode Kruis

5,2%
6
1221,2

Fairtrade Original

4,6%
3
1219,8

Tony's Chocolonely

5,4%
13
1201,4

Vegetarische Slager

5,3%
15
1194,8

Universiteit Wageningen

4,6%
12
1189,6

Seepje

3,8%
6
1186,1

Lego

1,8%
-1
1182,9

Follow the Money

6,4%
21
1178,1

Wereld Natuur Fonds

0,6%
-7
1175,9

Miele

n.v.t.
n.v.t.
1174,4

Gazelle

2,1%
0
1173,2

Rituals

1,1%
-2
1169,6

KWF

2,4%
2
1168,2

ANWB

0,0%
-10
1166,2

Consumentenbond

5,7%
20
1165,9

Bol.com

-0,3%
-13
1164,5

Oatly

n.v.t.
n.v.t.
1163,4

Dopper

4,3%
14
1151,8

Polestar

n.v.t.
n.v.t.
1148,9

Dille & Kamille

2,9%
7
1148,2

Efteling

0,8%
-3
1145,2

Coolblue

1,7%
3
1137,9

Rijksmuseum

0,9%
-2
1137,8

EKOPlaza

2,8%
7
1137,1

Philips

2,9%
8
1137,0

Apple

1,1%
-3
1135,5

Nike

3,9%
11
1133,8

Samsung

-2,4%
-20
1132,1

Innocent

4,5%
11
1131,9

Vivera

0,9%
-4
1128,9

Van Gogh Museum

n.v.t.
n.v.t.
1124,9

Douwe Egberts

1,1%
2
1115,1

Batavus

n.v.t.
n.v.t.
1114,3

Ikea

-2,7%
-20
1110,9

ASN Bank

3,4%
16
1105,0

Velux

-0,3%
-6
1103,0

Greenwheels

n.v.t.
n.v.t.
1101,0

Bagels & Beans

n.v.t.
n.v.t.
1100,5

Picnic

-2,1%
-15
1097,2

Liever van papier lezen?

De Inspirerende 40

Het jaarmagazine 2021 is voor iedereen digitaal vrij beschikbaar. Lees je liever van papier? Dan is er de gedrukte versie van het jaarmagazine. Deze kun je bestellen tegen een vergoeding van € 17,50.

Wil je dit supergave magazine bestellen? Stuur dan een bericht naar Carien. Vermeld daarin het aantal exemplaren en het adres waar je het wilt ontvangen. Voor betaling ontvang je een 'tikkie'. Carien stuurt hem je na betaling met veel plezier en razendsnel toe.

PS De CO2 uitstoot van het drukwerk is gecompenseerd.

Aftermovie Launche event 4 november

4 november 2021 lanceerden we de Inspirerende 40 ’21 met 160 gasten in de Werkspoorfabriek in Utrecht. Met geweldige bijdragen van Geertje Zeegers (Too Good To Go), Matthijs Visch (Patagonia), Paul Polman (ex Unilever) en Mahasin Tanyaui (Dreamers Inc.). Benieuwd? Hieronder een sfeerimpressie van een geweldige middag.

de Inspirerende 40 & Impactorganisaties

We krijgen vaak vragen over de redenen waarom sommige organisaties in de Inspirerende 40 staan. Het zijn niet allemaal impactorganisaties of gericht op ‘business for good’. De Inspirerende 40 komt tot stand op basis van onderzoek onder ruim 3.550 Nederlanders naar inspirerende organisaties. De top 40 is op hun oordeel. De afgelopen jaren zien we twee grote ontwikkelingen:
(1) wat een inspirerende organisatie kenmerkt, verandert;
(2) er komen steeds meer impactorganisaties in top 40.

1. Eigenschappen van inspirerende organisaties: maatschappelijke betekenis & duurzaam
Wat een inspirerende organisatie kenmerkt, verandert elk jaar. Ons eerste onderzoek brengt die kenmerken in kaart. Die kenmerken veranderen. Zoals:

  • voor 2014 was innovatie het belangrijkste kenmerk, in 2014 werd dit ‘maatschappelijk verantwoord’
  • na 2013 wordt ‘kwalitatieve producten en diensten’ steeds minder belangrijk (corona)
  • in 2021 komt ‘duurzaamheid’ prominent naar voren. Daarnaast noemt een aanzienlijke groep spontaan ‘doet goed voor de wereld’. Het is voor het eerst dat dit expliciet wordt genoemd.

2. Steeds meer impactorganisaties in de Inspirerende 40
Deze verandering is ook terug te vinden in de ranking. In 2015 wordt Tony’s Chocolonely de meest inspirerende organisatie. In 2016 bestaat de gehele top 3 uit impactorganisaties. Dit herhaalt zich in 2020 en 2021.

Sinds 2013 groeit het aantal impactorganisaties jaarlijks. We voorspellen dat voor 2030 de hele Inspirerende 40 bestaat uit impactorganisaties. In de onderstaande illustratie is de groei van het aantal impactorganisaties in de Inspirerende 40 afgezet tegen de risicogebieden die het World Economic Forum jaarlijks benoemt.

De formule voor een Inspirerende Organisatie

Alleen werken aan maatschappelijke impact maakt een organisatie nog niet inspirerend. Daar is meer voor nodig. Inspirerende impactorganisaties vergroten hun impact doordat ze 4 vragen van klanten ontzettend goed beantwoorden:

  1. waarom verdien je mijn aandacht?
    Inspirerende impactorganisaties agenderen urgentie, een ambitie met handelingsperspectief.
    Zoals Too Good To Go, Fairtrade Original, Seepje en Ecosia.
  2. waarom zou ik je geloven?
    Inspirerende impactorganisaties zijn innovatief en grensverleggend in het ontwikkelen van oplossingen.
    Bijvoorbeeld Plastic Whale, Tony’s Chocolonely en Elho.
  3. waarom zou ik voor je kiezen?
    Inspirerende impactorganisaties leveren waardevolle producten en diensten, die vaak juist beter zijn dan de alternatieven.
    Dit doen Dopper, Vegetarische Slager en Fartrade Original.
  4. waarom zou ik bij je blijven?
    Inspirerende impactorganisaties zijn loyaal aan de vragen van hun klanten en vragen hun klanten niet om aan hen loyaal te zijn.
    Too Good To Go, Holie Foods, Fairphone en Rode Kruis blinken hierin uit.

Inspirerende 40 sinds 2011

In 2011 lanceerden we De Inspirerende 40, het jaarlijkse onderzoek naar de meest inspirerende organisaties van Nederland. Samen met onderzoekspartners Dynata en Data IM vindt dit onderzoek plaats onder een groot Nederlands publiek. De resultaten worden ieder jaar gepubliceerd in een trendrapport. Hieronder vind je ze terug van de afgelopen jaren. Van enkele jaren is ook een Engelse vertaling gemaakt.

Hoe inspiratie verandert

De grote ontwikkeling van inspiratie.

10 JAAR INSPIRERENDE 40 IN 10 DAGEN

In 2020 vierden we het 10-jarig jubileum met een terugblik op 10 jaar Inspirerende 40. COVID-19 maatregelen maakten een ‘live’ bijeenkomst onmogelijk. Daarom vertelden we het verhaal met 10 impulsen in 10 dagen.

Bekijk de uitzendingen terug