Inspire Action

JAARMAGAZINE OVER DE INSPIRERENDE WERELD VAN IMPACTORGANISATIES, EDITIE '22

JAARMAGAZINE OVER DE INSPIRERENDE WERELD VAN IMPACTORGANISATIES

De 12e Inspirerende 40 neemt je opnieuw mee in de inspirerende wereld van impactorganisaties. In het jaarmagazine vind je het hele onderzoek, de meest inspirerende impactorganisaties en de Ones2Watch: de impactorganisaties die er aan komen. ‘6x anders’ laat zien hoe impactorganisaties het op hun manier anders doen. En daarnaast staat een uniek voorbeeld van een 111-jaar oude organisatie die de transformatie naar impact op een bijzondere manier maakte. Met, daarnaast de verhalen van Marcel’s Green Soap, YB & Sharefunding, over hoe zij en andere organisaties goed doen opschalen.

Dit is de wereld van de mensen en organisaties die impact maken.
Lees het jaarmagazine '22

Waarom de Inspirerende 40

De verandering die we zoeken, is er al.
 Als we maar anders kijken. 
Niet naar de echokamer van wat groot en bekend is.
 Marktleiders zijn helaas vaker marktbeheersers dan leiders. 
Ze leiden nergens heen maar controleren om te behouden wat is. Verandering is hard nodig en wij houden van organisaties die deze maken.
 Dus zochten we naar een manier om buiten de ‘echokamer’ van het grote en bekende te kijken.
 Om te ontdekken wie groot gaan worden, begonnen we in 2011 met de Inspirerende 40.

Elk jaar brengen we de met Dynata en DataIM de 40 meest inspirerende organisaties volgens Nederlanders in kaart.
 Het levert een heel ander beeld op.
 Sinds 2014 kenmerken de meest inspirerende organisaties zich door 'Business for Good'.
 Organisaties die niet in, maar aan de samenleving werken.
 En daarom niet in, maar aan hun markt werken. Het zijn creatieve, innovatieve organisaties die goed doen en dat heel goed doen.
 Organisaties die laten zien dat en hoe het anders kan. Zij brengen nieuwe inspiratie.
 Laten ons kijken waar we heen willen, niet waar we vandaan komen.
 De organisaties van morgen worden niet gemaakt met de inzichten van gisteren.
Maar door hen die werken aan de toekomst.

Dus nu weet je het.
Dit is waarom we de Inspirerende 40 maken en delen.

De Inspirerende 40 van 2022

Ranking
Ontwikkelingspercentage
Verschuiving in plaatsen
Totale score

Too Good To Go

0,9
0
1275,6

Universiteit Wageningen

2,2
4
1215,6

Lego

1,5
5
1201,1

Seepje

1,1
3
1198,8

Fairtrade Original

-3,0
-2
1183,6

Marcel's Green Soap

n.v.t.
n.v.t.
1181,9

Rituals

0,9
6
1180,6

Polestar

2,2
12
1173,9

Vegetarische Slager

-1,9
-4
1172,1

Tony's Chocolonely

-2,6
-6
1170,7

Follow the Money

-0,9
-2
1167,9

Dopper

1,3
7
1167,2

Rode Kruis

-5,6
-11
1152,4

Adidas

5,5
29
1150,5

Wereld Natuur Fonds

-2,3
-5
1149,1

KWF

-1,8
-2
1147,1

Dille & Kamille

-0,2
4
1145,7

Apple

0,5
9
1141,6

Tesla

4,1
22
1140,2

Samsung

0,6
9
1138,9

Miele

-3,2
-10
1136,9

Velux

2,2
15
1127,1

Consumentenbond

-3,4
-7
1126,3

Vivera

-0,4
7
1124,4

ANWB

-3,6
-10
1123,8

Gazelle

-4,3
-14
1122,4

Coolblue

-1,4
-4
1121,7

Ikea

0,9
7
1121,4

Philips

-1,6
-3
1118,6

Bol.com

-4,5
-13
1112,5

EKOPlaza

-2,5
-6
1109,1

Efteling

-3,4
-10
1106,4

Bugaboo

n.v.t.
n.v.t.
1105,6

Vandebron

2,4
18
1104,9

Greenwheels

0,2
3
1103,1

Netflix

1,9
13
1103,1

Van Gogh Museum

-2,0
-5
1102,7

Rijksmuseum

-3,1
-14
1102,3

Picnic

0,3
1
1100,9

Cortina

n.v.t.
n.v.t.
1094,6

Liever van papier lezen?

Het jaarmagazine 2022 is voor iedereen digitaal vrij beschikbaar. Lees je liever van papier? Dan is er de gedrukte versie van het jaarmagazine. Deze kun je bestellen tegen een vergoeding van € 18,50.

Wil je dit supergave magazine bestellen? Stuur dan een bericht naar Carien. Vermeld daarin het aantal exemplaren en het adres waar je het wilt ontvangen. Voor betaling ontvang je een 'tikkie'. Carien stuurt hem je na betaling met veel plezier en razendsnel toe.

PS De CO2 uitstoot van het drukwerk is gecompenseerd.

Aftermovie Impact on the Beach

8 september 2022 lanceerden we de Inspirerende 40 ’22 tijdens de eerste versie van Impact on the Beach.
Dit is een sfeerimpressie van een geweldige middag.

de Inspirerende 40 & Impactorganisaties

We krijgen vaak vragen over de redenen waarom sommige organisaties in de Inspirerende 40 staan. Het zijn niet allemaal impactorganisaties of gericht op ‘business for good’. De Inspirerende 40 komt tot stand op basis van onderzoek onder ruim 3.550 Nederlanders naar inspirerende organisaties. De top 40 is op hun oordeel. De afgelopen jaren zien we twee grote ontwikkelingen:
(1) wat een inspirerende organisatie kenmerkt, verandert;
(2) er komen steeds meer impactorganisaties in top 40.

1. Eigenschappen van inspirerende organisaties: maatschappelijke betekenis & duurzaam
Wat een inspirerende organisatie kenmerkt, verandert elk jaar. Ons eerste onderzoek brengt die kenmerken in kaart. Die kenmerken veranderen. Zoals:

  • voor 2014 was innovatie het belangrijkste kenmerk, in 2014 werd dit ‘maatschappelijk verantwoord’
  • na 2013 wordt ‘kwalitatieve producten en diensten’ steeds minder belangrijk (corona)
  • in 2021 komt ‘duurzaamheid’ prominent naar voren. Daarnaast noemt een aanzienlijke groep spontaan ‘doet goed voor de wereld’. Het is voor het eerst dat dit expliciet wordt genoemd.

2. Steeds meer impactorganisaties in de Inspirerende 40
Deze verandering is ook terug te vinden in de ranking. In 2015 wordt Tony’s Chocolonely de meest inspirerende organisatie. In 2016 bestaat de gehele top 3 uit impactorganisaties. Dit herhaalt zich in 2020 en 2021.

Sinds 2013 groeit het aantal impactorganisaties jaarlijks. We voorspellen dat voor 2030 de hele Inspirerende 40 bestaat uit impactorganisaties. In de onderstaande illustratie is de groei van het aantal impactorganisaties in de Inspirerende 40 afgezet tegen de risicogebieden die het World Economic Forum jaarlijks benoemt.

De formule voor een Inspirerende Organisatie

Alleen werken aan maatschappelijke impact maakt een organisatie nog niet inspirerend. Daar is meer voor nodig. Inspirerende impactorganisaties vergroten hun impact doordat ze 4 vragen van klanten ontzettend goed beantwoorden:

  1. waarom verdien je mijn aandacht?
    Inspirerende impactorganisaties agenderen urgentie, een ambitie met handelingsperspectief.
    Zoals Too Good To Go, Fairtrade Original, Seepje en Ecosia.
  2. waarom zou ik je geloven?
    Inspirerende impactorganisaties zijn innovatief en grensverleggend in het ontwikkelen van oplossingen.
    Bijvoorbeeld Plastic Whale, Tony’s Chocolonely en Elho.
  3. waarom zou ik voor je kiezen?
    Inspirerende impactorganisaties leveren waardevolle producten en diensten, die vaak juist beter zijn dan de alternatieven.
    Dit doen Dopper, Vegetarische Slager en Fartrade Original.
  4. waarom zou ik bij je blijven?
    Inspirerende impactorganisaties zijn loyaal aan de vragen van hun klanten en vragen hun klanten niet om aan hen loyaal te zijn.
    Too Good To Go, Holie Foods, Fairphone en Rode Kruis blinken hierin uit.

Inspirerende 40 sinds 2011

In 2011 lanceerden we De Inspirerende 40, het jaarlijkse onderzoek naar de meest inspirerende organisaties van Nederland. Samen met onderzoekspartners Dynata en Data IM vindt dit onderzoek plaats onder een groot Nederlands publiek. De resultaten worden ieder jaar gepubliceerd in een trendrapport. Hieronder vind je ze terug van de afgelopen jaren. Van enkele jaren is ook een Engelse vertaling gemaakt.

Hoe inspiratie verandert

De grote ontwikkeling van inspiratie.

10 JAAR INSPIRERENDE 40 IN 10 DAGEN

In 2020 vierden we het 10-jarig jubileum met een terugblik op 10 jaar Inspirerende 40. COVID-19 maatregelen maakten een ‘live’ bijeenkomst onmogelijk. Daarom vertelden we het verhaal met 10 impulsen in 10 dagen.

Bekijk de uitzendingen terug