Fortune – Samenwerkende ondernemers op een missie

Leestijd: 3 minuten Te lang? Mail dit artikel

Mail mij dit artikel

De vraag van Fortune

Fortune Coffee benaderde ons in 2011 met de vraag om te adviseren over de volgende stappen in de formule.

De achtergrond van de vraag

Fortune Coffee is een franchise organisatie die koffie levert aan het bedrijfsleven. Lokale ondernemers geven op persoonlijke wijze invulling aan de formule. Dit is een enorme kracht van de formule, maar creëert ook de noodzaak om met elkaar één heldere formule na te streven. In 2011 was deze gedachte vooral impliciet aanwezig. De verwarring en interpretatie verschillen die dit opleverden, stonden een versnelde groei de weg. Dit werd breed gevoeld en was de aanleiding om de vraag te stellen.

Aanpak

De afgelopen acht jaar ontstond een bijzondere samenwerking. Voor de formule werd een kompas ontwikkeld dat tot vandaag richtinggevend is. De kern hiervan is dat Fortune bestaat uit ondernemende samenwerkers die werken aan verbinding. Deze verbinding is de afgelopen jaren stap voor stap groter gemaakt. Eerst in de directie, vervolgens met de franchise nemers, hun klanten en uiteindelijk met de koffieboeren. We werkten intensief samen met het team van Fortune in al deze stappen. Daarvoor is onder andere een training ontwikkeld in de ‘why’, showrooms echte ontmoetingsplaatsen en werden diensten ontwikkeld.

De Fortune Masterclass is een bijzondere samenwerking. Met andere trainers ontwikkelden we een ‘Fortune-MBA’. Anders dan een traditionele MBA gaat deze over drie onderdelen: ‘mens in zijn kracht’, ‘ondernemer in zijn kracht’ en ‘onderneming in zijn kracht’. Van persoonlijke transformatie tot ondernemingsplan.

Hoogtepunt voor ons was de introductie van Kalimi Koffie in 2018. Onze rol hierin was slechts bescheiden. Verbinding is een centraal thema binnen Fortune. In 2012 opperden wij dat dit ook moest gelden voor de boeren die de koffie maakten. Verdienden zij niet ook een gezicht? Fortune sponsorde een koffieproject in Oeganda, maar dit leverde nog geen oogsten op. Het idee van toen is inmiddels realiteit. De koffie van deze boeren wordt nu op de markt gebracht onder de naam Kalimi Koffie. Het is heerlijke koffie die wij ook zelf met veel plezier drinken. Minstens even mooi als de koffie, is het verhaal van de boerin Betty Kalimi en de coöperatie. Een verhaal over gezamenlijk ondernemerschap, hoop en vooruitgang. Deze film vertelt het verhaal van deze boeren.

Resultaat

De versnelde groei die Fortune zocht, kwam uit. Maar nog veel belangrijker is dat het gevoel samen ergens aan te werken is gegroeid. Klanten waarderen het en Fortune heeft een uitzonderlijk hoge NPS. Inmiddels zijn er ruim 3.000 boeren aangesloten bij de coöperatie in Oeganda. Zij ondernemen met Fortune naar een betere toekomst.

Onze diensten die in deze case zijn besproken

Visie & LeiderschapOrganisatieontwikkeling

Heb je hier een vraag over?

Janneke Zuidhof

Strateeg en Partner

NEWS FOR GOOD

Elk kwartaal de laatste inzichten en verhalen in je mail.

Meer cases

  • Buitenhof – perspectief door purpose

    Lees verder
    3 minuten Te lang? Mail dit artikel.
  • Tony’s Chocolonely Personal Purpose Plan

    Lees verder
    3 minuten Te lang? Mail dit artikel.
  • Heineken – Een reis voor purpose

    Lees verder
    3 minuten Te lang? Mail dit artikel.
  • Mail mij dit artikel