24 / 08 / 2017

hoe TOMS haar verantwoordelijkheid pakt en wat jij daarvan kunt leren

Leestijd: 5 minuten Te lang? Mail dit artikel

Mail mij dit artikel

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wauw, over hardlopers gesproken… Opgericht in 2006 en 10 jaar later 392 miljoen dollar omzet. Maar dat is niet wat hen inspirerend maakt, wel dat ze stap voor stap zorgen voor een betere wereld. Letterlijk met het concept Buy one pair, give one pair. Met elk paar schoenen dat wordt verkocht wordt ook één paar weg gegeven. Raad eens hoeveel mensen nu op schoenen lopen die anders blootsvoets door het leven waren gegaan? Hoe dat begon? In 2006 ontmoette de Amerikaanse reiziger Blake Mycoskie kinderen in een dorp in Argentinië, en ontdekte dat ze geen schoenen hadden om hun voeten te beschermen. Dit zorgde voor vervelende blaren, ontstekingen en wondjes. Om ze te kunnen helpen zette hij TOMS op, een organisatie die door de verkoop van schoenen kinderen in nood helpt.

hoe past het bij de Inspirerende 40?

One for one. Met jouw aankoop helpt TOMS een mens in nood. Het valt op dat Inspirerende merken de consument in staat te stellen om deel te nemen aan een positieve impact op wereldniveau. Want door de aankoop van schoenen, geef je niet alleen schoenen, maar ook een betere gezondheid, toegang tot onderwijs en meer zelfvertrouwen. Bedenk eens hoeveel kinderen door TOMS in vrijheid kunnen bewegen, doordat ze zich geen zorgen hoeven te maken om pijnlijke voeten. Partners bieden gezondheidszorg, onderwijs en ontwikkelingsprogramma’s om de toekomst van kinderen, hun families en gemeenschappen in nood te verbeteren. Daar deze samenwerking met partners wordt de impact nog verder versterkt.

Consumenten zijn steeds meer op zoek naar een rijkere ervaring, waarbij je op een hoger niveau betrokken bent bij een merk. Elk jaar organiseert TOMS de Eén dag zonder schoenen dag. Massaal worden de schoenen voor een dag uitgetrokken en foto’s op social media geplaatst met de hashtag #withoutshoes. Hiermee wakkeren ze het bewijszijn aan rond de wereldwijde kwesties van armoede en visuele beperkingen. Voor iedere foto maken ze een kindje blij met een paar TOMS.

samengevat op de vier pijlers

  • wat is de visie van waaruit ze werken?

TOMS is gericht op groei: substantiële groei. Vanuit Amsterdam wil TOMS Europa, het Midden-Oosten en Afrika veroveren, om in staat te zijn om zoveel mogelijk producten te verkopen en dus ook te geven. Geven staat centraal in alles wat ze doen.

  • hoe organiseren ze het vernieuwend?

Bij TOMS staan sterke samenwerkingen centraal. Daarom zoeken ze naar bepaalde kwaliteiten bij partners, zoals duurzaam, lokaal en ontwikkeling. Ze noemen dit ook wel ‘zorgzame samenwerkingen’. Ook creëert TOMS lokale banen door schoenen te produceren in de landen waar ze geven.

  • hoe maken ze het tastbaar met producten en diensten?

TOMS kent vier manieren van geven:

  • Het geven van schoenen (meer dan zeventig miljoen schoenen sinds 2006) door het kopen van schoenen;
  • Het geven van gezichtsvermogen (445 duizend mensen sinds 2011) door het kopen van een zonnebril;
  • Het geven van water (vierhonderdduizend weken veilig water sinds 2014) door het kopen van koffie;
  • Het geven van een veilige geboorte (70.000 moeders sinds 2015) door het kopen van een tas.

TOMS verkoopt ook kleinere, additionele producten, zoals bandjes voor de Apple Watch. Voor elk bandje dat iemand koop, geeft TOMS tijd doormiddel van zonne-energie. Deze tijd geven ze aan kinderen die dat nodig hebben, zodat ze bijvoorbeeld hun huiswerk thuis kunnen maken. Door de dag te verlengen geven ze meer tijd.

  • hoe betrekken ze hun klanten hierbij?

Door samen te werken met de juiste partners creëren ze nog meer impact. Met elkaar geloven ze dan in het verhaal en in het merk. Sommige partners bieden ze een givingtrip aan, om de kracht van het geven te ervaren. Hierdoor beseffen ze nog meer hoe belangrijk geven is.

Wat kun jij hiermee?

Tot slot een paar doordenkers om met de voeten op de bank eens over na te denken.

  • Hoe kan de prijs van jouw product of dienst bijdragen aan een betere wereld?
  • Hoe onderhoudt jij jouw relaties?
  • Loop jij wel eens naast je schoenen? Zo ja, op welke gebieden?

Onze diensten die in deze case zijn besproken

Opschalen van impact

Heb je hier een vraag over?

Alexander Swagers

Millennial en nieuwe denker

NEWS FOR GOOD

Elk kwartaal de laatste inzichten en verhalen in je mail.

Meer publicaties

  • Inspireren? Bouw een team

    Lees verder
    Te lang? Mail dit artikel.
  • Marketing met impact

    Lees verder
    Te lang? Mail dit artikel.
  • Mail mij dit artikel

    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.