24 / 08 / 2017

vanuit de Werkspoorkathedraal: Next Phase in The Ocean Cleanup

Leestijd: 5 minuten Te lang? Mail dit artikel

Mail mij dit artikel

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

vier passages uit de speech van Boyan Slat

Vorige week onthulde Boyan Slat (22) vanuit de Werkspoorkathedraal: The Ocean Cleanup gaat haar planning niet waarmaken. Maar al veel eerder van start met het opruimen van het plastic in de oceanen! Niet gehinderd door conventies en critici gaat de Ocean Cleanup het gewoon doen: de oceanen plasticvrij maken. (Nog) niet in de inspirerende 40, wel in alle opzichten een inspirerende case. Vier passages uit Slat’s speech bevelen we bijzonder aan:

1               we must diffuse this thicking time bomb. And that has been my mission 

Slat doelt met de tijdbom op het toenemende plastic in de oceanen. Bij inspirerende organisaties is de missie zonder uitzondering gericht op het oplossen van een probleem of het beter maken van het leven buiten dat van de organisatie. In de sector, in de maatschappij, in de aarde… maar altijd buiten de organisatie. Winst, marktgroei… termen waar feitelijk alleen de organisatie bij gebaat is, komen we hier niet tegen. Of het nu de missie van The Ocean Cleanup is, om de oceanen plasticvrij te maken. En daarmee een milieu- en menselijk probleem op te lossen. Boyan Slat ziet zichzelf ook vooral als uitvinder en is ondernemer omdat hij niet zonder organisatie kan om de missie waar te maken. Dat is misschien wel typerend. Waar dat 10 jaar geleden nog een zeldzaamheid was, begint dit common sense te worden binnen organisaties. Zo signaleerde FD in januari, toen de krant de 50 meest talentvolle jonge ondernemers aanwees : “Bij vergelijking van de lijst met die van vorig jaar zien we een aantal veranderingen, met als belangrijkste: initiatieven hebben vaker een maatschappelijk doel. Bij die projecten kijken de beloften verder dan hun eigen generatie. Een missie die iets oplost voor anderen – steeds meer organisaties vinden daarin hun kern.

2               behave like the plastic

In de speech van vorige week donderdag onthulde The Ocean Cleanup een nieuwe techniek om het plastic eenvoudiger, goedkoper en op veel kortere termijn uit de oceanen te kunnen vissen. In plaats van met grijparmen van zo’n 50 kilometer lang, ontwikkelt het bedrijf nu kleinere installaties, die meebewegen met het plastic en zo op dezelfde plekken zijn als waar het plastic zich ophoopt. Maar die tegelijkertijd net langzaam genoeg zijn om het plastic te kunnen onderscheppen. Bij het vorige ontwerp liet het engineeringteam zich al leiden door het gedrag van het plastic. “We use the natural ocean current to our advantage. Instead of going after the plastic, we let the plastic come to us”, was toen het motto. Dezelfde oceaanstroming die het probleem verergert, wordt ook gebruikt voor de oplossing. Nu gaan ze nog een stap verder: “to catch the plastic, act like the plastic” is nu de ontwerpfilosofie.

3               gradually scale up

Eén ding tegelijk, anders wordt niets een succes, stelt Slat. The Ocean Cleanup is er een mooi voorbeeld van. Een voorbeeld van een organisatie die zeer doelgedreven te werk gaat en daardoor in staat lijkt om een immense opgave gewoon te gaan halen. Door stap voor stap te ontwikkelen. Dat wordt zichtbaar in de road to execution. En ook in het iteratieve ontwikkelproces. Van prototype tot prototype test en leert The Ocean Cleanup door, totdat het werkt. Dat geeft ze wellicht ook de lenigheid om, nu een beter systeem gevonden is, daarop over te gaan.

4               don’t we all want a future that is better than the present?

Niet zelden worden organisaties en zelfs hele sectoren geleid door een pessimistische toekomstvisie. Het geloof dat de toekomstige generaties het slechter zullen hebben dan de voorgaande is zelfs een breedgedragen maatschappelijke overtuiging. Sectoren die onder druk staan, zoals de zorg, pensioenen, woningcorporaties en milieuorganisaties, leven vaak bij het idee: we doen het beste met wat we kunnen. Tegelijkertijd gelooft men vaak niet in dat het beter wordt. Dat demotiveert. Boyan Slat kiest een andere insteek, die van een optimistische insteek met ook een oneindig doorzettingsvermogen. “Obsessieve focus maakt idealist succesvol” kopte het FD enkele weken geleden over Slat.

De manier waarop Boyan Slat met kritiek omgaat (en dat is nogal wat, van niet de minste oceanologen en milieudeskundigen) is bijzonder. Hij laat zich niet leiden door critici, echter dat betekent niet dat het hem ontgaat, blijkt uit eerdere interviews. Zo schreef Stiv Wilson eens een kritische blog aan het adres van Slat, die hem maar bleef achtervolgen. Dat raakte Slat, vertelde hij in 2014 aan NRC: “Ik heb er een paar nachten van wakker gelegen. Ik had al best wat opofferingen gedaan – ik was gestopt met studeren – en ging twijfelen. Is het onzin, wat ik aan het doen ben? Ik heb een Exceldocumentje gemaakt met al zijn (Wilsons) argumenten. Die heb ik  verdeeld in categorieën: ‘totale onzin’, klopt, maar dat zeggen wij ook’ en ‘we weten het niet, dit moet worden onderzocht’.” De kritiek werd gebruikt voor een haalbaarheidsstudie.  Want ze gaan door.  “We can do this, we must do this, and we will do this”, aldus Slat vorige week in de Werkspoorkathedraal.

Janneke Zuidhof | janneke@synergie.nl

Onze diensten die in deze case zijn besproken

Opschalen van impact

Heb je hier een vraag over?

Janneke Zuidhof

Strateeg en Partner

NEWS FOR GOOD

Elk kwartaal de laatste inzichten en verhalen in je mail.

Meer publicaties

  • Inspireren? Bouw een team

    Lees verder
    Te lang? Mail dit artikel.
  • Marketing met impact

    Lees verder
    Te lang? Mail dit artikel.
  • Mail mij dit artikel

    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.