11 / 10 / 2023

Inspireren? Bouw een team

Leestijd: Te lang? Mail dit artikel

Mail mij dit artikel

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Hoe kom ik in de Inspirerende 40?’ De vraag krijgen we steeds vaker. Het simpele antwoord is dat je inspirerend moet zijn voor alle mensen die je organisatie kennen. De organisaties in Inspirerende 40 laten zien wat daarvoor nodig is. Minder zichtbaar is dat krachtige teams altijd aan de basis staan. Wil je inspireren, bouw een krachtig team. Daarvoor moet je aan deze drie bouwstenen werken. 

De magie van inspiratie
De afgelopen 13 jaar leerden we hoe organisaties inspireren. Maar inspiratie verklaren is niet hetzelfde als het creëren. Inspiratie bevat ook magie: het gevoel opgetild te worden en aan iets bijzonders te werken. Dat gevoel laat zich niet forceren in een brainstorm op donderdagmiddag tussen 13 en 17 uur. Het groeit en evolueert. De basis daarvoor is altijd een team. Teams breken door grenzen, of het nu gaat over het creëren van een wereld zonder voedselverspilling, 100% slaafvrije chocolade de norm maken of de natuur de was laten doen.

Meer dan een idee
Een inspirerende organisatie is meer dan een inspirerend idee. Het is ook de realisatie daarvan. Idee en realisatie samen? Dat vraagt een team. Het idee voor Too Good To Go ontstond toen vier studenten zagen hoe goed eten werd weggegooid in een restaurant. Zij maakten de eerste versie van de app. Mette Lykke zag de bedrijfsmatige potentie. Joost Rietveld bracht het naar Nederland. Anderen haakten de vele restaurants en supermarkten aan waarmee de beweging groeide. Dit geldt voor alle organisatie in de Inspirerende 40, van Seepje, Tony’s Chocolonely, Dopper tot Follow the Money. Aan de basis van het succes van al deze organisaties staat een team.

Wanneer een groep een team wordt
Hoe komt het dat de ene groep grenzen verlegt en een andere groep blijft steken? Succesvolle teams groeien met drie bouwstenen (1) een gedeeld doel; (2) positieve interactie en (3) een heldere rol voor alle leden. Die goed organiseren is een kunst. Wil je inspireren, begin dan niet bij de pijlers, maar bij het team.

  • Gedeeld doel: een missie hebben of op missie zijn
    We zien talloze groepen die een missie hebben, maar niet op missie zijn. Groepen zijn op missie wanneer de twee woorden ‘gedeeld’ & ‘doel’ even zwaar wegen. Hier valt vaak zoveel te winnen. Ik schat dat minstens 50% van ons werk bestaat uit groepen helpen om de slag te maken van een missie hebben naar samen op missie zijn. Het goede nieuws: dit is te verhelpen. Met inspiratiedagen kan zicht worden verkregen op de frustratie die de basis vormt van inspiratie. Zoals het verspilde eten de basis is van de droom van een wereld zonder voedselverspilling van Too Good To Go. Met inspiratiedagen, visiegesprekken en workshops is een gedeeld beeld van urgentie te creëren. Ben je nog niet op missie? Start dan hier.
  • Positieve interactie: dans je met of naast elkaar? Mensen die grenzen verleggen dansen met elkaar. Ze kunnen elkaar ook gevangen houden. Dan dansen ze niet of naast elkaar, ieder op een eigen ritme. Hoe leuk is dat? Maak een feestje van samenwerken. Groepsprocessen zijn te organiseren. Van individuen in hun kracht zetten (psychologische veiligheid, autonomie en heldere rollen) tot tijd maken om elkaar te zien, begrijpen samen te praten over wat gaat komen in plaats van wat gisteren mis ging. Het verleden verander je niet, wel de toekomst. Als werken met elkaar nog niet voelt als samen dansen, liggen hier kansen.
  • Een heldere rol en geen bullshit banen
    Ruim 62% van de werkenden geeft aan te letten op de maatschappelijke bijdrage van organisaties bij het solliciteren. Tegelijkertijd zijn mensen kritisch op het gedrag van organisaties. Dit geldt nog veel sterker voor jongeren. Verwachtingen liggen hoog. Als je medewerkers teleurstelt, hoe kan je hen dan inspireren? Als je hen niet inspireert, hoe kan dat dan wel bij klanten?

Bouw een Krachtig Team
De afgelopen jaren hielpen we onder andere Tergooi MC, Sportfondsen en Tuinbranche Nederland met het ontwikkelen van krachtige teams. We vonden een simpele tool om te bepalen waar het team staat en een vorm om eraan te werken. Het effect verrast ons elke keer. Ontwikkeling lijkt langzaam te starten, tot het opeens een vlucht krijgt. Dan is alles opeens anders. Buitenstaanders noemen het dan inspirerend. Niet omdat het jouw doel was om te inspireren, maar omdat het een bijproduct is van de grenzen die je verlegt.

Dus wil je inspireren? Bouw een krachtig team. Benieuwd naar onze ervaringen en aanpak? We delen ze graag met je.

Onze diensten die in deze case zijn besproken

Organiseren voor impact

NEWS FOR GOOD

Elk kwartaal de laatste inzichten en verhalen in je mail.

Meer publicaties

  • Marketing met impact

    Lees verder
    Te lang? Mail dit artikel.
  • Dit zijn ze! De Ones2Watch ’23

    Lees verder
    Te lang? Mail dit artikel.
  • Mail mij dit artikel

    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.