17 / 08 / 2022

De 10 gaafste impactrapportages

Leestijd: 2 minuten Te lang? Mail dit artikel

Mail mij dit artikel

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

De 10 gaafste impactrapportages die wij voor ons plezier lezen

Toegegeven, wij zijn niet helemaal representatief en hebben misschien last van beroepsdeformatie. Maar poeh, wat is het een feest om deze impactrapportages te lezen. De persoonlijke verhalen in het rapport van Moyee Coffee. Het purpose intention & purpose progress-rapport van Holie. De transparantie van ASN Bank over het aantal investeringsaanvragen dat de bank in behandeling nam en afwees. De impact van Fairphone. Wil je een impactrapport maken? Bekijk dan vooral deze voorbeelden.

Jaarverslagen waarin financiële resultaten centraal staan, lijken de norm te zijn. Maar dat verandert. Steeds vaker kwantificeren organisaties niet alleen de financiële resultaten, maar ook hun maatschappelijke impact. Soms vanuit een verplichting door wet- en regelgeving, zoals via de nieuwe Corporate Sustainability Reporting Directive. Soms omdat de maatschappij het simpelweg van hen verwacht. Impactrapporten vertellen een completer verhaal en zijn dan ook ‘in’. Daarbij weten de meeste impactorganisaties deze vorm van rapporteren prettig leesbaar te maken en zijn het visuele hoogstandjes.

Zoals IFRS dat in de financiële wereld heeft gedaan, zullen wettelijke standaarden zorgen voor uniformiteit van de cijfers in impactrapporten. Dit gaat de transparantie en de vergelijkbaarheid verbeteren, en maakt het nog beter mogelijk om gericht te sturen op progressie bij het maken van impact.

Daarbij is goed en volledig niet hetzelfde als een inspirerend verhaal. De impactrapporten van ABN Amro en Alliander zijn bijvoorbeeld grondig en goed doorgerekend. Zij maken gebruik van de zes kapitalen: financieel, geproduceerd, intellectueel, natuurlijk, sociaal & relationeel en menselijk kapitaal. Het is volledig en veelzijdig, maar mist daardoor ook focus. Wij missen de gerichte rapportage van de impact die deze organisaties op hun missie maken. Verantwoordelijkheid nemen voor (negatieve) impact is niet hetzelfde als werken aan positieve impact.

Veel goeds is niet automatisch inspirerend. Het verschil maken wél. En dat is precies waar inspirerende organisaties op sturen. Met hun impactrapport nemen ze lezers mee op deze reis. Hun missie is hard gemaakt met indicatoren en de huidige impact, en doelstellingen voor de toekomst. Daarmee leest dit als een heel persoonlijk rapport, in plaats van als een standaardrapport dat voor iedereen kan gelden. Wat ons betreft kent de wereld al genoeg middelmaat. Het is tijd voor de unieke verhalen die deze organisaties vertellen met hun impactrapportages.

Nieuwsgierig? Bekijk ze vooral zelf. De plaatjes zijn direct gelinkt naar de impactrapporten.

Patagonia Impactreport

 

Tony’s Chocolonely JaarFairslag

 

MUD Jeans Impact Report

 

Moyee Impact Report

 

ASN Impact Report
ASN Impact Report

 

Holie Purpose Intention Report
Holie Purpose Intention Report

 

Tesla Impact Report
Tesla Impact Report

 

Dopper Impact Report

 

Oatly The Great Sustainability Report

 

Fairphone Impact Report

Fairphone Impact Report

Onze diensten die in deze case zijn besproken

Richting voor impactOrganiseren voor impactOpschalen van impact

Heb je hier een vraag over?

Alexander Swagers

Millennial en nieuwe denker

NEWS FOR GOOD

Elk kwartaal de laatste inzichten en verhalen in je mail.

Meer publicaties

  • Inspireren? Bouw een team

    Lees verder
    Te lang? Mail dit artikel.
  • Marketing met impact

    Lees verder
    Te lang? Mail dit artikel.
  • Mail mij dit artikel

    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.