de eigenschap van succesvolle marketeers? een open mindset

En … nog trainbaar ook!

Marketeers zijn de kwakzalvers van de 21e eeuw. Uitspraak van niemand minder dan Byron Sharp, verbonden aan het grootste evidence based marketingonderzoeksinstituut die deze wereld rijk is. En daarmee een uitspraak die – helaas – in elk geval meer is dan een mening. Ondanks zijn kritiek hangt marketing-Nederland aan zijn lippen. En terecht – want hij daagt marketeers uit objectief en eerlijk te kijken naar de effecten van marketingactiviteiten. Een open mindset aan te nemen – een basiseigenschappen van topmarketeers. En het is nog te leren ook! Dit inzicht is daarom zeker 5 minuten van uw tijd waard.

goed zijn of beter worden?

Simpel gesteld gaat dit over het verschil tussen ‘goed zijn’ en ‘beter worden’. Carol Dweck bewijst dat niemand ‘goed of slecht is’, op elk moment ontwikkel je je. Je wordt of beter, of minder. Om beter te worden is het nodig (1) erop te vertrouwen dat het beter kan (2) prestaties objectief te bekijken; (3) te zoeken naar hoe het beter kan. Veel toptalenten zoals Robbie van Persie, Michael Jordan hebben een open mindset, ze werken hard, heel hard. Hetzelfde valt op in de verhalen van de marketeers van het jaar zoals Erik van Engelen en Roel Welsing. Ze zijn steeds op zoek, kritisch en tegelijk vol vertrouwen. Wie weet wat je grenzen zijn?

talent van marekteers

marketeers zijn geen kwakzalvers, ze gedragen zich alleen maar zo

De link met Byron Sharp ligt voor de hand. Hij nodigt marketeers vooral uit om objectief te kijken naar de effecten en eerlijk te zijn over wat werkt en niet. Dan blijken veel intuïtieve wetten blijkbaar niet op te gaan. Apple-gebruikers zijn niet loyaler, net zo min als Harley Davidson-gebruikers. Penetratie en beschikbaarheid zijn veel belangrijker dan persoonlijkheid. Relevantie van het aanbod is de belangrijkste schakel. Door veel te proberen, objectief te evalueren, ontdekken marketeers dit zelf ook. Tenslotte zijn ze geen kwakzalvers leert Dweck ons, ze gedragen zich alleen maar. En het is te ontwikkelen. De positieve geluiden over Sharp’s presentatie zijn een goed teken: de bereidheid tot leren leeft. Maar, laten we daar eerlijk over, een rationeel inzicht alleen heeft nog nooit geleid tot gedragsverandering. Niet bij marketeers, niet bij klanten. Emoties blijven de krachtigste drivers.

een open mindset-cultuur creëren?

Is een ‘open mindset’ te ontwikkelen of word je ermee geboren? Er schuilt enige ironie in deze vraag. Iemand met een open mindset zal hem niet stellen. Dweck stelt na onderzoek onomwonden vast dat het kan. Het is trainbaar door je gedachten te richten op de groei en mogelijkheden. Meer structureel biedt ‘human synergistics’ inzicht in de mate waarin leiders een ‘open cultuur’ creëren en er sprake is van een ‘open’ of fixed’ cultuur. Het geeft goed inzicht in waar je nu staat en wat een open mindset tegen houdt. Sinds een jaar zien we het bij veel klanten toegepast worden en zetten we het zelf bij klanten in. Het ideale resultaat: geloven dat het beter kan, durven kijken naar wat objectief werkt en verbeteren. Een ‘lean cultuur’. Zo levert het niet alleen topmarketeers op, maar topmarketingorganisaties in de breedte. Sharp stimuleert deze ontwikkeling fors. Hoewel ik niet onvoorwaardelijk blij ben met zijn mechanische wereldbeeld, ben ik blij met deze bijdrage van hem. Met een ‘open mindset’ ontdekken we ongetwijfeld weer de menswaardigheid die in zijn verhaal dreigt te verdwijnen.

meer weten?

Het verschil tussen de open en gesloten mindset wordt kort en krachtig geïllustreerd in dit filmpje op youtube. Ieder heeft veelal onbewust één van beide mindsets. Daarnaast kan een mindset worden geactiveerd, bijvoorbeeld door een opmerking van iemand anders. Dweck gebruikte dit om het effect hiervan bloot te leggen. Dit bracht kleuters in één van twee mindsets door hen een compliment te geven over hun intelligentie (je bent slim) of over hun inzet (je hebt hard gewerkt). Kinderen die waren gecomplimenteerd over hun intelligentie presteerden korte tijd later 30% slechter. Kinderen die waren gecomplimenteerd over hun inzet, presteerden 20% beter. Samen een verschil van 50%! Daarnaast vermeden de ‘fixed mindset’ kinderen uitdagingen en raakten ze eerder gefrustreerd. Verbeeld je eens wat dit betekent voor een ondernemer of CMO: het veilige pad, of grenzen verleggen, prestaties die stagneren of verbeteren, frustraties of een positieve dynamiek.


businessplan maken? kijk dan even naar deze Guardian-timeline

hoe timelines organisaties een enorme dienst kunnen bewijzen

Een mens leert, maar dé mens leert niet’ kopte de voorpagina van het FD op 9 augustus.

Te lezen was hoe het Imtech-debacles grote overeenkomsten vertoonde met vergelijkbare gebeurtenissen eerder bij Ahold en anderen. Imtech is geen zeldzaamheid – mensen en daarmee ook organisaties zijn geneigd de korte termijn te overschatten en de lange termijn te onderschatten. Om dat om te buigen helpt een timeline. En The Guardian maakte een hele mooie variant die iedereen zou moeten zien. Zeker nu in september, de maand van de businessplannen, brengen we hier de timeline graag onder de aandacht.

we zijn veel te gericht op de korte termijn
We zijn veel te gericht op de korte termijn, schreef schrijver en zakenman Rolf Dobelli in zijn inmiddels beroemde essay Avoid News in 2011. We overschatten chronisch de korte termijn, en onderschatten de lange termijn. Waar Dobelli zich in zijn stuk nog vooral richtte op het nieuws, kenmerkt deze uitspraak mensen in het algemeen. “Persoonlijke ervaringen hebben grote invloed op iemands handelen, maar zodra hij met pensioen gaat of overlijdt, verdwijnt dat en begint de cyclus opnieuw” betoogt Kees Cools (governance specialist universiteit van Tilburg) in het FD-artikel.

Dat organisaties hier last van hebben wordt duidelijk als hij vervolgt met “beleggers, analisten en media zijn altijd op zoek naar nieuwe kampioenen, vaak geselecteerd op basis van snelle groeicijfers.” Korte termijn – en daarbij worden vaak niet de keuzes gemaakt die op lange termijn het slimst zijn. Maar ja, als de korte termijn is ons brein per definitie misleidt, wat kunnen we er dan aan doen?

het eenvoudige antwoord in de timeline van The Guardian
The Guardian laat het heel eenvoudige antwoord zien. Daar kwamen ze tot de conclusie dat, om de Arabische lente écht te begrijpen, meer nodig was dan het volgen van de protesten. Het bracht ze tot ‘The path of protest’ een interactieve tijdslijn waarin over langere periode en verschillende landen de cruciale gebeurtenissen geplot worden. En ook nog eens onderverdeeld zijn in protesten (en politieke reacties daarop), politieke bewegingen, regimeveranderingen en internationale reacties.

Zo’n timeline maakt het een stuk eenvoudiger incidenten te duiden, gebeurtenissen in hun context te plaatsen. Het is een heel eenvoudig antwoord op hoe we onszelf trainen op een breder en lange-termijnperspectief. Omdat die veel beter in staat is ons te helpen situaties te beoordelen en de juiste keuzes te maken

waarom elke organisatie een timeline zou moeten hebben
Zoals The Guardian ze voor het nieuws maakt, zo kan iedere organisatie heel veel baat hebben bij een timeline. We hebben er inmiddels bij verschillende organisaties goede ervaringen mee. Eén beeld zegt meer dan 1.000 woorden … en dat blijkt. Mensen begrijpen en onthouden een roadmap beter dan een stapel van 20 A4’s.

Activiteiten worden overzichtelijk geplaatst in het grotere geheel. Zowel verticaal – het verbindt met de historie en toekomst. Als ook horizontaal: met andere organisatiedomeinen en de markt. Bovendien worden, door gebruik van visuele mogelijkheden, plannen veel beter (en leuker) deelbaar. Succes!

Meer specifieke aanknopingspunten nodig om de timeline te gebruiken? Laat het ons weten, dan helpen we erbij.


Sportfondsen, van iedereen een zwemdiploma naar iedereen vitaal

Toekomstperspectief, omdat je missie gerealiseerd is

Al sinds 1923 speelt Sportfondsen in tientallen gemeenten een stimulerende rol in het in beweging krijgen van mensen door de zwemsport. Het eerste zwembad werd gebouwd in Amsterdam via een spaarsysteem dat je vandaag de dag al crowdfunding avant la lettre zou noemen. Het zwembad toen als stimulans voor de zwemsport, nu in de samenleving als een sociaal kruispunt.

Hoe kun je in een sterk veranderend landschap van vergrijzing, overgewicht en sociaal isolement toch een impactvolle rol blijven spelen? Dat vraagt om een kritische blik op de huidige rol en vooral een zoektocht naar een relevante positie in deze sterk veranderende maatschappij op dit domein.

Van zwembaden naar vitaliteit

Het proces van inzicht en creatie van impactvolle oplossingen was een reis met waarin zowel de buiten- als binnenwereld betrokken is. Het sterk veranderende speelveld waarin een terugtrekkende overheid ruimte biedt om juist in het gezonde domein een positie te verwerven klinkt aantrekkelijk, maar biedt dat ook een kompas voor de toekomst? Juist op het punt van zelfredzaamheid verdeelt de maatschappij in verschillende behoefteclusters. Het uitstappen uit de traditionele faciltator van zwemactiviteiten vraagt niet alleen om een duidelijke koers hoe dit te bereiken. Maar het vraagt pook om een heldere beschrijving van de identiteit van de bijna honderdjarige organisatie.

Wat maakt de organisatie opgewassen tegen nieuwe wensen en behoeften van haar directe opdrachtgevers van gemeenten en indirect haar bezoekers van de meer dan 300 locaties?

PIT’23

Onder de naam PIT’23 (positioneren, identiteit en transformatie naar 2013) is een project gelanceerd waarin de zoektocht naar het bestaansrecht, het geloof, de missie en de wijze waarop de missie gerealiseerd wordt. Het resultaat van het project heeft geleid tot een intern cultuurveranderprogramma, het initiëren van zgn. pilotprojecten waarin nieuwe concepten ontwikkeld zijn en een rebranding van de visuele identiteit in dienst van de nieuwe strategische koers. Daarmee is een stevig fundament gelegd voor een impactvolle doorontwikkeling van de organisatie.

Onder het motto Samen voor een Vitaal Nederland werkt Sportfondsen aan een aantrekkelijke marktpositie en is haar marktleiderschap voorzien van nieuwe impulsen om het eeuwfeest in 2023 met succes te vieren.


Short Stay Group, hoe je waarden wereldwijd tot leven brengt

Hoe brengen we onze waarden tot leven? En hoe delen we onze strategie zo dat alle medewerkers deze begrijpen?
Short Stay Group SSG is een van de grootste short stay aanbieders van Europa en één van de snelst groeiende organisaties in Nederland. Anders dan de meeste hotels en apartementen, doet SSG er alles aan om een vreemde stad zo snel mogelijk tot je thuis te maken. Om je niet een toerist, maar onderdeel van de stad te laten zijn. Op dit moment is de organisatie actief in Amsterdam, Parijs en Barcelona, maar de ambitie strekt zich uit tot iedere wereldstad. Het nieuwe concept Yays (‘congiered boutique apartments’) doet daar nog een schep bovenop. De introductie van Yays was ook aanleiding om de medewerkers mee te nemen in de ontwikkelingen en te betrekken bij de verdere groei. Synergie werd gevraagd om een programma te ontwikkelen waarmee de waarden gedeeld en tot leven gebracht kon worden.

The best way to get to know a city is not to visit it, but to live it

een ‘merkwaardige dag’ als start voor een heel huis

We ontwikkelden een aanpak in drie stappen. In de eerste stap werden de merkwaarden gedeeld met de medewerkers en verrijkt. Medewerkers leerden elkaar kennen en hun eigen waarden. En ze verdiepten de waarden van SSG en maakten deze tastbaar. Hierbij werd de steden Amsterdam, Parijs en Barcelona letterlijk als decor voor de ontdekkingstocht gebruikt. In de dagen werden verschillende games en spellen gebruikt waarbij de verschillende steden uiteindelijk onderling streden om het beste ‘gouden’ idee. De ideeën over de vertaling van de waarden werden later gedeeld tussen de steden. Dit gaf een extra impuls. Hierna konden stadsmanagers verder met de uitkomsten van de dag zodat een blijvende ontwikkeling in gang werd gezet.

Een volgende stap was de ontwikkeling van een ‘poster’ van de waarden. Dit werd, hoe kan het ook anders voor een short stay organisatie, een strategiehuis. De visie, de ambities en de strategie werden hierin eenvoudig zichtbaar gemaakt. Op verzoek van het lokale management in Parijs en Amsterdam hielpen wij hen vervolgens om dit tastbaar te maken in de dagelijkse praktijk en lokale groeistrategie. Hiervoor ondersteunden we bij de ontwikkeling van kleine programma’s en hielpen met coaching.

These values are who we are – medewerker in Barcelona

De opzet van de ‘merkwaardige dag’ zorgde voor een zeer positieve ontvangst van de waarden. Het strategiehuis biedt houvast bij dagelijkse keuzes voor zowel managers en medewerkers. En een platform voor de verdere ontwikkeling van activiteiten. Zodat een van de snelst groeiende organisaties ook en duurzame marktleider zal worden.

 


Blog


Cases


Home

Missiegedreven, toekomstbestendig en elke dag effectief

Elke organisatie heeft te maken met een onrustige en vaak ook onvoorspelbare, snel veranderende omgeving. Om juist in die omgeving elke dag de juiste dingen  te doen helpt een kristalheldere en voor iedereen relevante missie, een toekomstbestendig organisatie-/businessmodel en de drive om elke dag het verschil te maken.

Inspirerende organisaties zijn duurzaam. Ze werken aan een positieve bijdrage voor mens, markt en maatschappij. Richten zich op waar ze uit willen komen (missie), hebben een voor heel de organisatie bruikbare strategie en weten dit elke dag om te zetten in actie (excellente executie).

Inspirerende organisaties oriënteren zich voortdurend op hun koers en op wat vandaag nodig is. Wat gisteren werkte, is niet duurzaam genoeg voor de toekomst. Volg je deze veranderingen, of maak je ze zelf?

Wij helpen organisaties met een toekomstbestendige strategie en de implementatie ervan. Logisch & eenvoudig, door de business en niet ernaast, met een plan om het verschil te maken. Neem meteen contact op voor een kennismaking.

Meer weten

Purpose & Impact

Too Good To Go werkt aan een wereld zonder voedselverspilling.
Tony’s Chocolonely werkt aan 100% slaafvrije chocolade de norm maken.
Seepje laat de natuur de was doen.

Purpose geeft richting, energie en maakt ongekende creativiteit los.
Er is een groot verschil tussen 'een purpose hebben' en 'purpose gedreven'.
Het eerste staat op papier, het tweede beweegt mensen.

Inspiratie is maak een organisatie purpose gedreven.
De inspiratie om niet in, maar aan de samenleving te werken.
De inspiratie om niet in, maar aan een markt te werken.

Wij gebruiken de kracht van inspiratie voor purpose en het maken van impact.

 

Meer weten

Actueel

  • Inspireren? Bouw een team

    Lees verder
    Te lang? Mail dit artikel.
  • industry insights

    Lees verder
    3 minuten Te lang? Mail dit artikel.
  • Mail mij dit artikel

    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Buitenhof – Perspectief door purpose

    Lees verder
    3 minuten Te lang? Mail dit artikel.
  • Tony’s Chocolonely Personal Purpose Plan

    Lees verder
    3 minuten Te lang? Mail dit artikel.
  • Mail mij dit artikel

    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • 18september
  • 10november
  • Mail mij dit artikel

    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Inspireren? Bouw een team

    Lees verder
    Te lang? Mail dit artikel.
  • Marketing met impact

    Lees verder
    Te lang? Mail dit artikel.
  • Mail mij dit artikel

    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

NEWS FOR GOOD

Elk kwartaal de laatste inzichten en verhalen in je mail.