Tesla: all our patents belong to you

Je merk is een verhaal dat je schrijft met je karakter en vertelt met je daden. Het verhaal van Tesla leest als een spannend boek. Het heeft alle kenmerken van de ‘hero’s journey’. Voor wie de organisatie volgt, blijft Tesla verrassen met eigenzinnige proposities, keuzes en een verhaal
dat past bij de tijdsgeest. Tesla inspireert inmiddels velen, getuige de derde plaats.

De naam Tesla is groter dan het marktaandeel. Veel groter. Er rijden, geholpen door een gunstig fiscaal klimaat, ‘slechts’ 2.143 Tesla’s in Nederland, een marktaandeel van 0,30%. Mede dankzij
de nieuwe fabriek in Tilburg en het feit dat Nederland de springplank is voor Tesla in Europa, horen we de naam meer. Maar wie ooit iemand heeft gesproken die in een Tesla heeft gereden, weet dat het niet alleen om een prijsvoordeel gaat. De snelheid, het design en de auto zelf maken van veel rijders fans op een manier die doet denken aan Apple-fans van het eerste uur.

Niet alleen de auto is bijzonder, ook de organisatie, serviceconcepten en omgang met klanten zijn inspirerend. Dit wordt herkend, getuige de derde plaats dit jaar. Een jaar waarin bovendien alle andere automerken juist fors verliezen aan inspiratiewaarde.

to accelerate the advent of sustainable transport

De naam Tesla was een gedurfde keuze. Nikola Tesla was één van de grootste ingenieurs en uitvinders aller tijden, ontwikkelde bepalende inzichten en oplossingen op het vlak van wisselstroom. Vanuit zijn idealisme botste hij stevig met Edison en General Electric. Zijn briljante en doorbrekende uitvindingen en patenten gebruikte hij om het bedrijf van een ander te redden zonder er zelf iets van terug te zien. Hoewel hij zelf niet beter werd van zijn uitvindingen, veranderde hij de wereld er wel mee. Zelf zei hij hierover: “Let the future tell the truth and evaluate each one according to his work and accomplishments. The present is theirs; the future, for which I really worked, is mine.”

En de wereld veranderen, dat lijkt precies op wat Tesla voor ogen heeft. Tesla’s belangrijkste communicatiekanaal is de blog van oprichter Elon Musk. Duidelijk wordt hoe de visie en ambitie van Tesla de organisatie tot bijzondere acties inspireren die passen bij de geest van de naamgever.

“When something is important enough, you do it even if the odds are not in your favor.” – Elon Musk

Op 12 juni maakte Tesla bekend dat een ‘muur van patenten’ werd vrij gegeven. Reden hiervoor is om vanuit een ‘open source beweging’ de komst van elektrische auto’s te bespoedigen. Waar Tesla eerder bevreesd was dat grote autofabrikanten Tesla zouden overweldigen en uit de markt zouden drukken met elektrische auto’s bleek het tegendeel de waarheid te zijn: elektrische autoprogramma’s bestaan bij de grote fabrikanten in kleine oplage of helemaal niet. Het is voor Tesla onmogelijk om elektrische auto’s snel genoeg te bouwen om de koolstofcrisis op te lossen. De echte uitdaging is niet het kleine aantal elektrische auto’s die geproduceerd worden en niet van Tesla zijn, maar meer de enorme stroom aan benzineauto’s die elke dag uit de fabrieken over de hele wereld vliegen. Hiermee positioneert Tesla zich niet in de categorie, maar in de wereld.

vertrouwen in vermogen, niet in patenten

Tesla ontleent haar leiderschap in technologie niet aan patenten, maar aan de mogelijkheid om de meest
getalenteerde ingenieurs ter wereld aan te trekken en te motiveren. Tesla gelooft dat het toepassen van
haar open bron filosofie met betrekking tot patenten haar positie eerder versterkt dan verzwakt. Deze actie
van Tesla sprong het meest in het oog. Er zijn er meer die bewijzen hoe de organisatie denkt. Engineering
en design staan centraal, niet marketing. In haar pogingen de komst van elektrische auto’s te bespoedigen,
ontwikkelt Tesla een Europees netwerk van ‘superchargers’ en een eigen methode van terugkoopgarantie.
Daarnaast is het voornemens nieuwe modellen te introduceren die elektrisch rijden voor veel meer mensen
bereikbaar zal maken. Maar Tesla gaat verder. Zo stelt elke klant zijn Tesla samen in een eigen online
omgeving en wordt daarmee automatisch lid van de lokale Tesla Community waarin ervaringen worden
uitgewisseld. Handig, in een zoektocht naar oplaadpunten of voor tips over het gebruik.

inspirerende merkstrategie

De overall derde plaats in de Inspirerende 40 wordt opvallend genoeg niet bepaald door de sterke
prestaties op de pijler product.Daar bekleedt Tesla slechts de ’12e’ plek. Ten aanzien van het product
en de relatie heeft Tesla de 6e plaats, maar vooral de visie wordt herkend, getuige de vierde plaats op
deze pijler. Vanuit het merk bekeken is de keuze om te starten in het hogere segment en langzaam te
‘downgraden’ briljant. Alle sterke merken van vandaag de dag kenmerken zich door hun brede
toegankelijkheid, ze democratiseren ‘iets’. Maar je krijgt slechts één kans voor een eerste indruk. Door
die in het hogere segment te kiezen heeft Tesla een onuitwisbare indruk achtergelaten. Of Tesla groeit,
of andere fabrikanten volgen alsnog. Hoe dan ook, Tesla lijkt te zorgen voor de elektrische revolutie en
verandert opnieuw de toekomst.

“The path to the CEO’s office should not be through the CFO’s office, and it should not be through the marketing department. It needs to be through engineering and design.” – Elon Musk


industry insights

waarom Industry Insights schijnkansen bieden

als je ziet wat iedereen ziet … In een vaak overvolle markt, vechten merken om de gunst van de klant. En als producten en diensten steeds meer op elkaar lijken, spant de organisatie zich tot het uiterste in om onderscheidend vermogen te bieden. Meestal voor korte tijd, want de concurrentie kijkt mee. Relevante verbeteringen in het aanbod worden snel overgenomen. En dan begint de strijd weer van vooraf aan. Ondertussen ziet de klant vooral vergelijkbare aanbieders, waarmee er automatisch druk op de prijs komt. Een ratrace waaraan het lastig ontsnappen is. Tenzij je het fundamenteler aanpakt: door anders te kijken, anders te denken en dus ook met andere oplossingen te komen. Want als je andere dingen ziet en andere dingen denkt … dan zullen de oplossingen ook anders zijn.

verzekerden willen zekerheid, vakantiegangers willen vrijheid

Menig business-, merk- of marketingplan start met de insights. Soms gebaseerd op onderzoek, soms op basis van common knowledge. Termen als zekerheid, gemak, eenvoud, beleving en voordeel vliegen je om de oren. Allemaal waar en wel uitdagend als dat ook in de plannen van alle andere (concurrent-)marktpartijen staat. Bovendien kun je misschien niet meer écht spreken van inzichten. Is een inzicht niet meer een onverwacht diepere laag in het gedrag van klanten, een verrassende combinatie van wensen en een onvervulde behoefte? Hoe kan het verwachte (verzekerden willen zekerheid) nou leiden tot iets onverwachts?

ontsnappen aan de industry insights

Wie de red ocean achter zich wil laten, zal op een andere manier moeten kijken, andere dingen moeten zien of op z’n minst andere dingen moeten denken bij de dingen die iedereen ziet. Dat vraagt als eerste een bewustzijn over de verschillende manieren van kijken naar de markt. En van de eigen (unieke) identiteit: de ‘bril’ waarmee je kijkt. Als tweede vraagt het een ander marktcontact om te zien wat klanten nodig hebben. Traditionele onderzoeksmethodes zijn meestal geen oplossing. We deden goede ervaring op met observatie- en participatiemethodes voor onder andere PGI Chicopee, VELUX en Facilicom. Kijken, meemaken en -luisteren levert soms al veel meer op dan rechtstreeks vragen aan de klant.

Als derde vraagt het een organisatie met een ondernemende cultuur die bereid is risico’s te nemen om duurzaam het verschil te maken. Industry insights is vaak een ander woord voor marktzekerheden. Daarvan afwijken betekent ook je nek uitsteken en de gebaande paden verlaten. Maar alle bekende voorbeelden bewijzen dat het de moeite waard kan zijn: IKEA, DSM, Hilti, Apple, Google, Zappos en bijvoorbeeld Patagonia maken allemaal het verschil. Door andere inzichten te vertalen in andere oplossingen.


Sportfondsen, van iedereen een zwemdiploma naar iedereen vitaal

Toekomstperspectief, omdat je missie gerealiseerd is

Al sinds 1923 speelt Sportfondsen in tientallen gemeenten een stimulerende rol in het in beweging krijgen van mensen door de zwemsport. Het eerste zwembad werd gebouwd in Amsterdam via een spaarsysteem dat je vandaag de dag al crowdfunding avant la lettre zou noemen. Het zwembad toen als stimulans voor de zwemsport, nu in de samenleving als een sociaal kruispunt.

Hoe kun je in een sterk veranderend landschap van vergrijzing, overgewicht en sociaal isolement toch een impactvolle rol blijven spelen? Dat vraagt om een kritische blik op de huidige rol en vooral een zoektocht naar een relevante positie in deze sterk veranderende maatschappij op dit domein.

Van zwembaden naar vitaliteit

Het proces van inzicht en creatie van impactvolle oplossingen was een reis met waarin zowel de buiten- als binnenwereld betrokken is. Het sterk veranderende speelveld waarin een terugtrekkende overheid ruimte biedt om juist in het gezonde domein een positie te verwerven klinkt aantrekkelijk, maar biedt dat ook een kompas voor de toekomst? Juist op het punt van zelfredzaamheid verdeelt de maatschappij in verschillende behoefteclusters. Het uitstappen uit de traditionele faciltator van zwemactiviteiten vraagt niet alleen om een duidelijke koers hoe dit te bereiken. Maar het vraagt pook om een heldere beschrijving van de identiteit van de bijna honderdjarige organisatie.

Wat maakt de organisatie opgewassen tegen nieuwe wensen en behoeften van haar directe opdrachtgevers van gemeenten en indirect haar bezoekers van de meer dan 300 locaties?

PIT’23

Onder de naam PIT’23 (positioneren, identiteit en transformatie naar 2013) is een project gelanceerd waarin de zoektocht naar het bestaansrecht, het geloof, de missie en de wijze waarop de missie gerealiseerd wordt. Het resultaat van het project heeft geleid tot een intern cultuurveranderprogramma, het initiëren van zgn. pilotprojecten waarin nieuwe concepten ontwikkeld zijn en een rebranding van de visuele identiteit in dienst van de nieuwe strategische koers. Daarmee is een stevig fundament gelegd voor een impactvolle doorontwikkeling van de organisatie.

Onder het motto Samen voor een Vitaal Nederland werkt Sportfondsen aan een aantrekkelijke marktpositie en is haar marktleiderschap voorzien van nieuwe impulsen om het eeuwfeest in 2023 met succes te vieren.


hoe Blue Loop en Freitag van kopen een feestje maken

Ooit gehoord van Blue Loop Originals? Tot afgelopen zomer ik nog niet. Dit veranderde door een impulsaankoop waarin duidelijk werd dat achter dit merk een mooi verhaal schuilt. Het verhaal werd op meerdere manieren steeds duidelijker. Van een aankoop een beleving maken, een feestje zelfs. Apple deed het eerder al. Blue Loop doet het op een eigen manier: eigentijds, persoonlijk en direct.

Net als Freitag overigens. Een online aankoop wordt hier een waar feest door persoonlijke boodschappen die je laten glimlachen (beoordeel het zelf, een voorbeeld is opgenomen). De aankoop van een G-Star-jas steekt daarbij schril af. Bij dit veel bekendere A-merk, net genomineerd voor de inspirerende 40, is een aankoop niets anders dan een tas pakken en bonnetje opbergen. En toch: de manier waarop Blue Loop en Freitag dit doen is voor iedereen mogelijk. Elke organisaties die bereid is om als mens te denken kan het.

de verrassingen van Blue Loop Originals

Blue Loop Originals is een Nederlands jeansmerk, uit Twente om precies te zijn. Met een simpele, eerlijke filosofie: from worn to reborn. Van bestaande kleding wordt materiaal geworven voor nieuwe kleding. De stijl is eenvoudig, natuurlijk en stoer. Truien die horen in de buitenlucht, op het strand, het bos, bij een haardvuur. Teksten op t-shirts vertellen het verhaal duidelijk: ‘worn reborn’. Niets gemaakt, niets bedacht, wel raak.

De stijl verraste, maar vooral het enthousiasme van de verkopers. Een vriendelijke lach met de opmerking: ’Mooi zijn ze he?!’ Een spontane, oprechte bevestiging die duidelijk maakt dat je goed zit. Een toegift: ‘Je kunt ze van binnen en buiten dragen, zo kun je kleur en stijl kiezen.’ Gevolgd door: ‘Ik doe de folder erbij, kun je het verhaal erachter nalezen.’ Vooral die woorden: ‘het verhaal erachter’. Het verhaal wordt in vier stappen met beeld uitgelegd waarna het enthousiasme voor de vijfde keer wordt geactiveerd. Nu zit het stevig in het brein. Niet alleen mooi en stoer, ook eerlijk, duurzaam en gemaakt door mensen met het hart op de juiste plaats. Daar wil ik meer van!

Freitag – hoe zelfs het wachten op je bestelling een feestje wordt

Freitag, een Zwitserse tassenfabrikant, maakt bijzondere tassen uit gebruikt zeildoek van vrachtwagens. Duurzaam, elke tas uniek, met bovendien een mooi design. De organisatie floreert in designprijzen maar vertelt vooral met enthousiasme over het product en het maken ervan. Wil je een indruk krijgen hoe het proces hierachter op een heerlijke manier uitgelegd wordt, bezoek dan vooral de site.

Freitag maakt aan aankoop bijzonder onder andere met de persoonlijke, stijlvolle digitale order- en verzendbevestiging. Zie twee voorbeelden hieronder. Een brochure bij het product vertelt het verhaal van de organisatie in beeld en woord.

Hey there xxxx,

In our comfy office-lounge, our beloved gramophone stands beside the heavy leather sofas, where we sit and try to look intelligent, and right next to them sits our 70-inch news-ticker screen. The arrival of your order was just displayed on it in amazing ultra-HD quality. We’ve had a look at your order and want to raise our glasses in homage to your excellent choice.

Now, we’re just enjoying the last sip of our dry martinis to the sounds of «Papa’s got a brand new bag» and are about to arrange all the necessary elements for shipping your order. As soon as the paperwork is ready and your product has been shipped to lovely xxxx, we will let you know by email.

Your auto-reply team from Zurich

VERZENDBEVESTIGING

It’s ready! The traditional two-hour packing ritual has been successfully completed and in just a few moments we will hand over the finished package to our trusted courier.

The courier, full of enthusiasm at being a part of this experience, will hurry through the cold of winter, to personally deliver your new recycled accessory.

Although rare, it sometimes happens that when he arrives, excitement and breathlessness result in the courier being somewhat out of sorts and unable to express the cordiality that is welling up within his heart. Please forgive him and break the ice yourself – preferably with a hearty clap on the shoulder, a quick hug or a kiss on the cheek. He will thank you for it and who knows, you might even end up celebrating the momentous arrival of your bag together.

If patience is not your strength you can check the status of your shipment with your tracking number xxxxx here.

Thanks again for your purchase and all the best from Zurich,
The FREITAG Online Team 

inspirerend: een persoonlijke toon en een andere maatschappij

Beide organisaties communiceren zoals een menselijke ambassadeur dat zou doen: rechtstreeks. Communicatie die opvalt: persoonlijk, eerlijk, direct. Niet eenmalig in een folder, maar via een serie van contacten. Beide organisaties doen dit om hun gedachten over een andere maatschappij te delen. Maatschappelijk verantwoord en duurzaam zijn voor hen niet oubollig, uit angst ontstaan of conservatief, maar juist verfrissend, vernieuwend en vol vertrouwen. Beide organisaties maken vanzelfsprekend kwaliteitsproducten. Niet door te zeggen dat het om kwaliteit gaat, maar omdat dat normaal is en dat je klanten wil bieden. Het is het nieuwe duurzaamheid. In ons onderzoek naar de inspirerende 40 zien we dat dit een breed gedragen beeld aan het worden is en de nieuwe norm wordt.

Freitag en Blue Loop Originals laten zien hoe aankopen een feestje kunnen worden. Het bijzondere in deze tijd: dit vraagt geen grote budgeten, dure bureaus of internationale sterren. Een eerlijk verhaal, enthousiasme en gedrevenheid om te laten merken wat je denkt en intenties zijn is voldoende. Laat dit nou net eigenschappen zijn waar elk kind al over beschikt. Nu alle volwassenen met een organisatie nog…


Fortune Coffee, een bijzondere franchiseformule

Fortune Coffee, een franchiseorganisatie, levert koffie, koffiemachines en overige warme dranken aan organisaties. De organisatie is, vooral dankzij de aanbevelingen van haar klanten de snelst groeiende organisatie in haar sector. Eind 2011 benaderde Fortune ons met de vraag hoe de organisatie een volgende stap in haar groei kon maken en het merk kon versterken.

De merkscan die we uitvoerden leerde dat de communicatieve stijl ‘stevig stond’ maar dat veel uitgangspunten achter de formule naar de achtergrond waren gezakt. Hierdoor dreigde de situatie dat andere accenten geplaatst zouden worden in de verkoop, communicatie en productontwikkeling.

Met Fortune scherpten we de identiteit en de formule aan. Dit werd vertaald naar een marketingplan. Speerpunten hierin waren de beleving in showrooms, productontwikkeling voor de verkoopbenadering en de verkoopbenadering zelf. De resultaten deelden we met de franchiseorganisatie tijdens een landelijke dag en kregen een vervolg in een speciaal ontwikkelde formule training. Deze hielp de franchisenemers om vanuit een eigen verhaal de formule te ‘verkopen’. De formule training werd versterkt door een structuur onder het relatieprogramma te leggen.

Met de ‘inspiring spaces’-methode werd de identiteit vertaald naar showrooms. Deze is inmiddels met succes toegepast op meerdere locaties en levert bijzondere en succesvolle resultaten op. Ter ondersteuning hiervan ontwikkelden we een Koffiescan die ondersteunt bij productkeuze en advies over de apparatuur.


Blog


Cases


Home

Missiegedreven, toekomstbestendig en elke dag effectief

Elke organisatie heeft te maken met een onrustige en vaak ook onvoorspelbare, snel veranderende omgeving. Om juist in die omgeving elke dag de juiste dingen  te doen helpt een kristalheldere en voor iedereen relevante missie, een toekomstbestendig organisatie-/businessmodel en de drive om elke dag het verschil te maken.

Inspirerende organisaties zijn duurzaam. Ze werken aan een positieve bijdrage voor mens, markt en maatschappij. Richten zich op waar ze uit willen komen (missie), hebben een voor heel de organisatie bruikbare strategie en weten dit elke dag om te zetten in actie (excellente executie).

Inspirerende organisaties oriënteren zich voortdurend op hun koers en op wat vandaag nodig is. Wat gisteren werkte, is niet duurzaam genoeg voor de toekomst. Volg je deze veranderingen, of maak je ze zelf?

Wij helpen organisaties met een toekomstbestendige strategie en de implementatie ervan. Logisch & eenvoudig, door de business en niet ernaast, met een plan om het verschil te maken. Neem meteen contact op voor een kennismaking.

Meer weten

Purpose & Impact

Too Good To Go werkt aan een wereld zonder voedselverspilling.
Tony’s Chocolonely werkt aan 100% slaafvrije chocolade de norm maken.
Seepje laat de natuur de was doen.

Purpose geeft richting, energie en maakt ongekende creativiteit los.
Er is een groot verschil tussen 'een purpose hebben' en 'purpose gedreven'.
Het eerste staat op papier, het tweede beweegt mensen.

Inspiratie is maak een organisatie purpose gedreven.
De inspiratie om niet in, maar aan de samenleving te werken.
De inspiratie om niet in, maar aan een markt te werken.

Wij gebruiken de kracht van inspiratie voor purpose en het maken van impact.

 

Meer weten

Actueel

  • industry insights

    Lees verder
    3 minuten Te lang? Mail dit artikel.
  • Mail mij dit artikel

    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Buitenhof – Perspectief door purpose

    Lees verder
    3 minuten Te lang? Mail dit artikel.
  • Tony’s Chocolonely Personal Purpose Plan

    Lees verder
    3 minuten Te lang? Mail dit artikel.
  • Mail mij dit artikel

    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • 18september
  • 10november
  • Mail mij dit artikel

    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Inspireren? Bouw een team

    Lees verder
    Te lang? Mail dit artikel.
  • Marketing met impact

    Lees verder
    Te lang? Mail dit artikel.
  • Mail mij dit artikel

    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

NEWS FOR GOOD

Elk kwartaal de laatste inzichten en verhalen in je mail.