Lancering Inspirerende 40 2024

Voor de 14e keer brengen we in kaart welke organisaties Nederlanders het meest inspireren.
De resultaten van het onderzoek delen we tijdens dit bijzondere lanceringsevent.

Wat maakt organisaties in 2024 inspirerend? Wie zijn het?
Wat doen en maakt hen anders? Dat delen we tijdens dit event,
waarbij de verhalen uit de meest inspirerende organisaties het podium krijgen dat ze verdienen.

Alle resultaten van 2024, inclusief de lijst van de Inspirerende 40
en de Ones2Watch zijn vanaf 9 oktober voor iedereen beschikbaar
in het nieuwe online jaarmagazine ‘Inspire Action’.

Over de Inspirerende 40
Verandering is hard nodig en wij houden van organisaties die deze brengen.
Daarom begonnen we in 2011 met De Inspirerende 40.
Zodat organisaties niet langer kijken naar de voorbeelden uit het verleden,
maar zich laten leiden door de voorbeelden voor de toekomst.

Inspirerende organisaties bewijzen dat en hoe het anders kan.
Ze combineren idealen met slimme business- en organisatieprincipes
om een positieve verandering op ongekende schaal tot stand brengen.
De Inspirerende 40 biedt hen het podium dat ze verdienen.

Met onze onderzoekspartners Dynata en DataIM brengen we jaarlijks in
kaart welke organisaties Nederlanders inspirerend vinden en waarom.


Lancering Inspirerende 40 non-profit

Voor de tweede keer onderzochten we welke non-profits de kracht van inspiratie gebruiken om impact te maken.
Ontdek hoe zij een verandering versnellen door iedereen te betrekken in een beweging.

Op een bijzondere locatie, het prinses Maxima Centrum in Utrecht nemen we je op 4 juli mee langs de meest inspirerende non-profits van Nederland.
Wat maakt dat ze inspireren? Wat inspireert hen zelf om een andere werkelijkheid te zien?
Hoe verleggen ze iedere keer weer de lat?
Hoe werken ze aan impact en hoe schalen ze dat op?

De middag brengt je een mix van inspiratie en ontmoeting met leiders uit non-profitorganisaties uit alle domeinen.


Marketing met impact


Deze tijd vraagt om een herdefiniëring van de rol van marketing. Met de maatschappelijke en ecologische vraagstukken die er liggen is er een beweging gaande in het marketing vak, het morele kompas van de marketeer speelt nu een steeds grotere rol. En daar zijn we blij mee! Marketeers kunnen mensen bewegen tot het maken van andere keuzes, ze mobiliseren voor een betere wereld. We zien marketeers bij succesvolle impactorganisaties dat doen.

Impactorganisaties leiden de markt van morgen
Dat organisaties zich bezighouden met maatschappelijke impact wordt op zichzelf minder inspirerend. Wat steeds bepalender wordt, is hoe organisaties dit doen. Impactorganisaties herschrijven de principes van marketing die de verandering versnellen.

De principes van impactmarketing
Centraal in impactmarketing staat de toekomstvisie: het beeld van de wereld dat we voor ogen hebben, onze droom van hoe die wereld moet worden. Dat is de sleutel tot transformatie. Impactmarketing combineert merk en organisatie, en richt zich op de markt én de samenleving. We zien impactorganisaties vier marketingprincipes herschrijven. De principes hangen samen met de pijlers van impactorganisaties met een hoge inspiratiewaarde:
1. Toekomstvisie
2. Transparantie
3. Next-level oplossing
4. Community

Dit schema illustreert de beweging die gaande is binnen het marketing vak. Vanaf het ontstaan van de marketing discipline in de jaren ‘50, overgewaaid vanuit de VS, naar de tijd waarin we nu leven:

Meer lezen over de principes van impactmarketing? In het Inspire Action Magazine 2023 illustreren we de vier principes met voorbeelden en verhalen van inspirerende organisaties uit binnen- en buitenland.

 

Marketing met Synergie

Wil je als organisatie je koers bepalen en/of mensen daarin meenemen om je positieve impact te versnellen? Wij kunnen je daarbij helpen. Vanuit de laatste ontwikkelingen in marketing en aan de hand van de marketingprincipes voor impact.

Van onderzoek en positionering tot plan en implementatie: we helpen organisaties  marketingstrategieën te ontwikkelen die inspireren en aanzetten tot actie.

Positioneren voor Impact
Een voorbeeld van journey die we in co-creatie met klantteams doen, is Positioneren voor Impact.De journey kent 3 eenvoudige stappen, gefaciliteerd door het Synergie team. Met het klantteam maken we de reis van ‘Waar wil je als organisatie aan werken’ tot ‘Hoe maken we de beweging groot en versnellen we impact’. Elke journey wordt vormgegeven aan de hand van wat er nodig is. Dat kan er bijvoorbeeld zo uit zien:

Positionering journey

Meer weten? Neem dan contact op met Annemarie van den Brekel
06 81 12 00 16
annemarie@synergie.nl


De inspiratie van Swapfiets

Swapfiets maakte dit jaar de overstap van de Ones2Watch naar de Inspirerende 40. En belandde direct in de top10. Alle reden om de achtergrond daarvan uit te zoeken.

Ze zijn niet te missen: de fietsen met de blauwe voorbanden in veel van de Nederlandse steden. En niet alleen in Nederland. Inmiddels bedient Swapfiets ruim 270.000 leden in Nederland, Duitsland, België, Denemarken, Frankrijk, Spanje, Oostenrijk en het Verenigd Koninkrijk. Er werken 1.200 medewerkers op inmiddels zo’n 75 locaties. Een krachtig voorbeeld van een innovatieve organisatie die als eerste ter wereld ‘a bike as a service’ aanbood in een circulair businessmodel. De B Corp heeft als missie om bij te dragen aan het leefbaar maken van steden door fietsen als een efficiënt en duurzaam vervoersmiddel. CEO Marc de Vries heeft als opdracht om van een snelgroeiend en succesvol concept ook een succesvol bedrijf te maken. “De toekomst is blauw. Met Swapfiets nemen we veel problemen die bij fietsbezit in steden komen kijken weg. In elk fietsenrek hoort minimaal één blauwe voorband.”

De fiets die altijd fietst
Swapfiets startte vanuit een even treffend als eenvoudig inzicht: het bezitten van een fiets in de stad is vaak geen pretje. Fietsen worden gestolen en gaan kapot. En zeker de eerste doelgroep van Swapfiets – studenten – kiest daarom voor ‘een brikkie voor een prikkie’. Die fietsen worden nóg vaker gestolen en zijn nog vaker stuk. Bovendien is fietsen – als werkwoord – op zo’n barrel ongemakkelijk. Door als eerste ter wereld een ‘fiets als abonnement’ aan te bieden met een strak georganiseerde 48 uur-service, zorgt Swapfiets ervoor dat je fiets …. altijd fietst. “We ontwikkelen onze eigen fietsen. Vooral omdat we fietsen willen aanbieden die super lekker fietsen met zo min mogelijk onderhoud. Onze fietsen zijn ijzersterk. Wij blijven immers eigenaar van de fiets en willen dat deze zo lang mogelijk inzetbaar blijft en dat de onderhoudskosten laag zijn. De opgebouwde data over de eerste jaren heeft ons veel geleerd. We weten nu precies wat de kwetsbare onderdelen zijn. We hebben de repair ratio met 66% kunnen verminderen. Fijn voor onze leden, goed voor een gezond bedrijfsmodel.”

Op weg naar de eerste volledig circulaire fiets
In 2022 werd Swapfiets als eerste fietsabonnement ter wereld BCorp. “We hebben onszelf een ambitieus doel gesteld: in 2025 zullen we de eerste volledig circulaire fiets op de markt brengen. Swapfiets is een impact organisatie. Onze inzet voor duurzame, stedelijke mobiliteit gaat verder dan het bieden van een eenvoudige vervoersoplossing. Door meer mensen aan te moedigen om te fietsen in plaats van andere, minder milieuvriendelijke vervoerswijzen, promoten we een levensstijl die de ecologische voetafdruk verkleint en het stadsleven verbetert. Onze ruil- en reparatieservice benadrukt ook onze inzet voor hulpbronnen en afvalvermindering, die sleutelelementen zijn van ecologische duurzaamheid.”

Snel schalen
Swapfiets is een inspirerend voorbeeld van impact organisaties die (snel) weten te schalen. In 2022 maakte de analyse van de Inspirerende 40 duidelijk dat de 23 impact organisaties in die lijst vrijwel allemaal een sterk schalings- en internationalisering model hebben. Dit vraagt enerzijds het heel efficiënt en effectief organiseren van de ‘formule’ van de onderneming, vaak een zeer gefocusseerde portfolio, een heel krachtige cultuur en een inspirerend verhaal. Maar ook als aan alle randvoorwaarden is voldaan, is schalen ook voor een impact bedrijf een grote uitdaging. “Het business model van Swapfiets is kapitaal intensief. Het uitrollen naar nieuwe steden vergt eerst forse investeringen in het opzetten van de juiste infrastructuur en fietsen voordat we klanten kunnen gaan werven. Tot nu toe heeft de focus bewust gelegen op het voortzetten van de snelle groei en het aanwezig zijn in de belangrijkste fietssteden van Europa. Om toekomstbestendig te kunnen zijn, moeten we ook zorgen dat het model financieel gezond is. Van het winstgevend maken van de steden werken we aan het winstgevend maken van het bedrijf als geheel. We verwachten dit binnen enkele jaren te realiseren.”

Fietsen met de wind in de rug
Voor impact organisaties die zoals Swapfiets een circulaire of soms regeneratieve ambitie hebben, gaat de scale’up ambitie vaak gepaard met een grote innovatieve opgave. Fietsen is gezond en milieuvriendelijker dan andere vervoersmodaliteiten. Maar dat geldt voor elke fiets. Om écht footprintvrij en circulair te zijn, is meer nodig. “Een grote uitdaging ligt in onze ambitie om een 100% circulaire fiets te ontwikkelen. Om dit te bereiken, moeten we ervoor zorgen dat elk onderdeel kan worden hergebruikt of gerecycled, zodat er geen afval ontstaat. Dit is om verschillende redenen een uitdaging: van het inkopen van materialen die duurzaam, maar toch recyclebaar zijn, naar het samenwerken met leveranciers die onze duurzaamheidswaarden delen, tot het innoveren in het recyclingproces zelf. We zijn van mening dat deze uitdaging integraal deel uitmaakt van onze visie op duurzame stedelijke mobiliteit en we zijn vastbesloten om deze ambitie te realiseren.”

Swapfiets heeft de wind in de rug. Veel grote steden in de wereld zijn overtuigd van het feit dat zij leefbaarder moeten worden en dat er een belangrijke schakel zit in mobiliteit. Minder auto’s en meer fietsen gaat een belangrijke bijdrage leveren. Veel steden investeren daarom in fietsinfrastructuur en fietsveiligheid, waardoor het aandeel van fietsers in de totale mobiliteitsmix zal blijven toenemen, ten koste van de aanwezigheid van auto’s in de steden. Swapfiets laat zien dat Scale for Impact werkt. Marc: “Ik hoop een voorbeeldrol te kunnen vervullen voor al mijn collega’s om ons huidige succes voort te zetten in zoveel mogelijk steden in de wereld, om zoveel mogelijk mensen vanuit de auto op de fiets te laten stappen en zonder zorgen te kunnen fietsen door de stad.”


Duurzaam met impact

Duurzaam met impact

duurzamere organisaties zijn toekomstige marktleiders

Verduurzamen wordt alles bepalend. Medewerkers, klanten en investeerders vragen er om. Nieuwe wetgeving - zoals CSRD - verplicht ertoe. Het drijft innovatie en ontwikkelingen. Maar hoe begin je? Hoe wordt duurzaamheid een logisch, samenhangend onderdeel van alles dat je doet? Een strategie die van iedereen is?

Van analyse tot plan en implementatie: we helpen organisaties aan duurzaamheidsstrategieën die inspireren en aanzetten tot actie. Vanuit de laatste inzichten op het gebied van CSRD, CSDDD en ESG. Als het even kan verbonden met de Sustainable Development Goals.

Marktstrategie & impact Synergie

Duurzaam steeds bepalender in de Inspirerende 40

Voor de Inspirerende 40 onderzoeken we jaarlijks de kenmerken van inspirerende organisaties. Duurzaam is sinds 2022 het belangrijkste kenmerk. Wil je mensen raken, dan doe je dat door bij te dragen aan een toekomstbestendige samenleving.

Een inspirerende duurzaamheidsstrategie

Klaar voor de toekomst
Duurzaam betekent toekomstbestendig. Maar welke organisatie is dat vandaag? Vraagstukken stappelen zich op en de snelheid van verandering ligt hoog. Medewerkers, klanten en investeerders verwachten steeds meer op het gebied van duurzaamheid. Er komt veel wet- en regelgeving op organisatie af. In directies en management is de vraag niet of, maar vooral hoe aan duurzaamheid gewerkt wordt. Om daar samen een goed antwoord op te geven is een oriëntatie nodig op:

  1. ontwikkelingen en vereisten per sector,
  2. organisatie impact en verantwoordelijkheden,
  3. hoe dit past bij de eigen identiteit en toekomstige rol en
  4. hoe je de transitie organiseert.

Volg je de verandering of maak je deze zelf? Niks doen is in elk geval geen optie.

 

Van moeten naar willen
We ontwikkelen duurzaamheidsstrategieën die organisaties toekomstbestendig maakt. Gebaseerd op de inzichten uit de Inspirerende 40, maken we strategieën die zin geven om aan te werken en zorgen voor impact. De formule voor inspirerende impact vormt de rode draad in de aanpak. Deze bestaat uit vier simpele stappen:

  1. Inzicht in de urgente thema’s: hier willen/moeten we aan werken
  2. Ontwikkelen van een visie/droom: zo willen we dat het is
  3. Ontwikkelen van een inspirerend plan: zo kunnen we het geloofwaardig oplossen
  4. Concreet maken van acties: zo organiseren we de verandering

Ben je benieuwd hoe we je kunnen helpen aan een inspirerende duurzaamheidsstraegie? Neem dan contact op met Alexander Swagers.

Dit deden we onder andere voor:

Heb je hier een vraag over?

Jochem van Soest

Impactstrateeg

Heb je hier een vraag over?

Ariane Roos

Strateeg en Partner

Heb je hier een vraag over?

Alexander Swagers

Millennial en nieuwe denker

Heb je hier een vraag over?

Janneke Zuidhof

Strateeg en Partner

Heb je hier een vraag over?

Heb je hier een vraag over?

Joris van Zoelen

Strateeg en Partner

Heb je hier een vraag over?

Heb je hier een vraag over?

Carien van der Zee

Vibemanager

Meer over Duurzaamheid?

Mail mij dit artikel

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Ronde Tafel Ketenimpact | Business for Good in Food

Acht organisaties uit de Inspirerende 40 en acht uit de Ones2Watch komen uit de wereld van voeding. Nederlanders zoeken en herkennen inspiratie in de veranderingen van de wereld van voeding blijkt uit de Inspirerende 40.

Maar dit is geen verandering die iemand alleen kan maken. Deze transitie vindt plaats in een keten. Boeren, machinebouwers in de voedselindustrie, verwerkers, transporteurs, verpakkers, retail, overheid etc. In een wereld die traditioneel is gericht op winst-verlies denken, is deze omslag alleen samen te maken. Daarom zoeken we de dialoog met bestuurders uit verschillende organisaties uit de voedselketen. We gaan in gesprek over de drempels in de transitie naar Food for Good.

Over Ronde Tafels
Ronde Tafels zijn compacte bijeenkomsten met 8 tot 15 deelnemers. Naarst een inspirerende impuls, zoeken we veel interactie en verdieping. Vanuit het idee dat je vooral van en met elkaar leert. Omdat iedereen inspiratie heeft te bieden en nodig heeft.


CMO Ronde tafel

Marketeers verbinden de wereld buiten met de organisatie.
Zij zien als eersten de trends en ontwikkelingen.
Aan hen de opgave om de organisatie hierop in te laten spelen.

Lukt dit niet helemaal, dan vallen termen als greenwashing en purposewashing.
Een verhaal vertellen lukt dan wel. Het verankeren in de strategie niet.

In een wereld van steeds meer transparantie valt dat op.
En je wordt er rigoreus op afgerekend.
Hoe kun je als marketeer niet alleen het verhaal naar buiten vertellen maar
juist zorgen dat binnen mee gaat.

Zodat de purpose door de hele organisatie omarmd en doorleefd wordt en
je samen gaat werken met je klanten in plaats je klanten een niet bestaand verhaal te vertellen.


Ronde Tafel HR | High Impact Organisatie

Als iets iimpactorganisaties kenmerkt, is het d ontwikkeling van HR naar Resources for Humans.
Mensen zijn geen resources. Maar mensen kunnen wel in hun kracht gezet worden:
een high impact organisatie.

Onderzoek van de Inspirerende 40 leerde ons dat bijna één op de twee professionals zegt
niet zichzelf te kunnen zijn op het werk en niet alle talenten kwijt te kunnen.

Er valt nog veel te winnen.
Impactorganisatis die hard opschalen voor impact, weten mensen in hun kracht te zetten.

In deze ronde tafel met 10 tot 15 People & Culture Professionals
gaan we in gesprek hoe een high impact organisatie wordt ontwikkeld.


De 10 gaafste impactrapportages

De 10 gaafste impactrapportages die wij voor ons plezier lezen

Toegegeven, wij zijn niet helemaal representatief en hebben misschien last van beroepsdeformatie. Maar poeh, wat is het een feest om deze impactrapportages te lezen. De persoonlijke verhalen in het rapport van Moyee Coffee. Het purpose intention & purpose progress-rapport van Holie. De transparantie van ASN Bank over het aantal investeringsaanvragen dat de bank in behandeling nam en afwees. De impact van Fairphone. Wil je een impactrapport maken? Bekijk dan vooral deze voorbeelden.

Jaarverslagen waarin financiële resultaten centraal staan, lijken de norm te zijn. Maar dat verandert. Steeds vaker kwantificeren organisaties niet alleen de financiële resultaten, maar ook hun maatschappelijke impact. Soms vanuit een verplichting door wet- en regelgeving, zoals via de nieuwe Corporate Sustainability Reporting Directive. Soms omdat de maatschappij het simpelweg van hen verwacht. Impactrapporten vertellen een completer verhaal en zijn dan ook ‘in’. Daarbij weten de meeste impactorganisaties deze vorm van rapporteren prettig leesbaar te maken en zijn het visuele hoogstandjes.

Zoals IFRS dat in de financiële wereld heeft gedaan, zullen wettelijke standaarden zorgen voor uniformiteit van de cijfers in impactrapporten. Dit gaat de transparantie en de vergelijkbaarheid verbeteren, en maakt het nog beter mogelijk om gericht te sturen op progressie bij het maken van impact.

Daarbij is goed en volledig niet hetzelfde als een inspirerend verhaal. De impactrapporten van ABN Amro en Alliander zijn bijvoorbeeld grondig en goed doorgerekend. Zij maken gebruik van de zes kapitalen: financieel, geproduceerd, intellectueel, natuurlijk, sociaal & relationeel en menselijk kapitaal. Het is volledig en veelzijdig, maar mist daardoor ook focus. Wij missen de gerichte rapportage van de impact die deze organisaties op hun missie maken. Verantwoordelijkheid nemen voor (negatieve) impact is niet hetzelfde als werken aan positieve impact.

Veel goeds is niet automatisch inspirerend. Het verschil maken wél. En dat is precies waar inspirerende organisaties op sturen. Met hun impactrapport nemen ze lezers mee op deze reis. Hun missie is hard gemaakt met indicatoren en de huidige impact, en doelstellingen voor de toekomst. Daarmee leest dit als een heel persoonlijk rapport, in plaats van als een standaardrapport dat voor iedereen kan gelden. Wat ons betreft kent de wereld al genoeg middelmaat. Het is tijd voor de unieke verhalen die deze organisaties vertellen met hun impactrapportages.

Nieuwsgierig? Bekijk ze vooral zelf. De plaatjes zijn direct gelinkt naar de impactrapporten.

Patagonia Impactreport

 

Tony’s Chocolonely JaarFairslag

 

MUD Jeans Impact Report

 

Moyee Impact Report

 

ASN Impact Report
ASN Impact Report

 

Holie Purpose Intention Report
Holie Purpose Intention Report

 

Tesla Impact Report
Tesla Impact Report

 

Dopper Impact Report

 

Oatly The Great Sustainability Report

 

Fairphone Impact Report

Fairphone Impact Report


Juist de kleine acties

Interview met Matthijs Jaspers van The Happy Activist

“Ik wil onzichtbare, sympathieke initiatieven zichtbaar maken” zegt Matthijs terwijl hij in zijn vrolijke warmgekleurde fauteuil zit. “Dáár krijg ik energie van”. Na jarenlang in de reclamewereld te hebben gewerkt, gooide hij een paar jaar geleden het roer om. Om de impact te maken die er voor hem toe doet. Met korte videos en activaties bereiken kleine groene initiatieven dankzij The Happy Activist inmiddels een groot publiek. “Het is er allemaal, maar ligt vaak net onder het oppervlak verborgen”. Matthijs weet als geen ander deze inspirerende verhalen aan het oppervlak te krijgen.

Klimaatverandering, ongelijkheid, plastic soep en ga zo maar door. Het zijn niet de minste problemen waar onze generatie mee geconfronteerd wordt. Overheden en grote organisaties komen vaak maar moeilijk in beweging, simpelweg door het systeem dat zij zijn geworden, en tegelijkertijd kan de grootte van de problematiek op de burger verlammend werken. Terwijl het juist de kleine acties van die burger zijn die de wereld in beweging kunnen zetten. Om die reden deelt Matthijs inspirerende acties van ‘de gewone mens’ die op zijn of haar manier impact maakt voor een betere wereld.

Angst verdwijnt waar inspiratie verschijnt. We schreven het al in het Business for Good rapport, maar het gesprek met Matthijs raakt deze uitspraak in vele vormen. “De kracht zit hem juist in de eenvoud, positiviteit en menselijkheid” zegt Matthijs. Als je naar het nieuws kijkt is de framing bijna altijd negatief ‘ze nemen onze gehaktballen af!’. “Er is een voedingsbodem voor pessimisme, maar daarmee komen we geen steek verder. Zo stuitte ik op het verhaal van een Braziliaan die sigaretten opraapte op straat en daar weer nieuw papier van maakte. Dat is de manier van denken waarmee we de wereld daadwerkelijk kunnen veranderen.”

“Van het probleem van ontbossing naar het maken van papier van weggegooide sigaretten.”

Met van trots glimmende ogen vertelt hij over startups die dankzij een post op zijn platform ineens een sterke groei doormaakten of een succesvolle crowdfunding actie konden opzetten. “Op die manier geloof ik mijn bijdrage aan een betere wereld te leveren. Het zichtbaar maken van nog onzichtbare, fantastische initiatieven en hen door dit platform het zetje te geven dat nodig is om echt impact te maken.”

Matthijs ziet dat de beweging groeit. Al is het al in zijn bereik, dat zonder marketingbudget constant groeit en zijn missie is dan ook om deze beweging nog verder te laten groeien. Op de vraag of hij ook de initiatIeven van grote corporate een platform geeft is hij duidelijk, “natuurlijk”. Ook daar gebeurt van alles dat het delen waard is, dat inspireert. Het mooiste zou zijn als ik de startups ook nog met hen in verbinding kan brengen. Pas als we samen gaan werken kunnen we de wereld echt verbeteren.

Wij kunnen het niet meer dan eens zijn met Matthijs. Het is de filosofie waarop onze organisatie is gebouwd. Samen maken wij het verschil. Wat de grote corporates van de startups kunnen leren is om vol lef ergens voor te gaan staan. Het hart is de driver. Dit is lastig voor veel corporates, maar door bijvoorbeeld startups te omarmen kunnen zij dat hart weer meer de organisatie in brengen.

Als ik hem vraag wie The Happy Activist is, raakt hij even in verwarring. Matthijs is bescheiden en het siert hem. Hij voegt toe dat hij eigenlijk een soort curator is van toffe dingen. Een mooi voorbeeld hiervan was een post aan het begin van The Happy Activist, voor Kromkommer die afgekeurde courgettes uitdeelde op de Dam. Dat was één van de meest succesvolle posts ooit. Een mooie manier om de problematiek van voedselverspilling bij de massa onder de aandacht te brengen.

Het is soms nog even zoeken naar het business model geeft Matthijs aan, maar er zijn inmiddels mooie manieren om een bijdrage te leveren. Je kan The Happy Activist tegenwoordig bijvoorbeeld steunen door een maandelijkse bijdrage te leveren. Hiermee geef jij startups een platform en inspireert anderen voor de beweging for Good. Ook als organisatie kun je impactpartner worden van The Happy Activist.

Volg The Happy Activist hier.
Wij zijn fan.