Marketing met impact
Deze tijd vraagt om een herdefiniëring van de rol van marketing. Met de maatschappelijke en ecologische vraagstukken die er liggen is er een beweging gaande in het marketing vak, het morele kompas van de marketeer speelt nu een steeds grotere rol. En daar zijn we blij mee! Marketeers kunnen mensen bewegen tot het maken van andere keuzes, ze mobiliseren voor een betere wereld. We zien marketeers bij succesvolle impactorganisaties dat doen.
Impactorganisaties leiden de markt van morgen
Dat organisaties zich bezighouden met maatschappelijke impact wordt op zichzelf minder inspirerend. Wat steeds bepalender wordt, is hoe organisaties dit doen. Impactorganisaties herschrijven de principes van marketing die de verandering versnellen.
De principes van impactmarketing
Centraal in impactmarketing staat de toekomstvisie: het beeld van de wereld dat we voor ogen hebben, onze droom van hoe die wereld moet worden. Dat is de sleutel tot transformatie. Impactmarketing combineert merk en organisatie, en richt zich op de markt én de samenleving. We zien impactorganisaties vier marketingprincipes herschrijven. De principes hangen samen met de pijlers van impactorganisaties met een hoge inspiratiewaarde:
1. Toekomstvisie
2. Transparantie
3. Next-level oplossing
4. Community
Dit schema illustreert de beweging die gaande is binnen het marketing vak. Vanaf het ontstaan van de marketing discipline in de jaren ‘50, overgewaaid vanuit de VS, naar de tijd waarin we nu leven:
Meer lezen over de principes van impactmarketing? In het Inspire Action Magazine 2023 illustreren we de vier principes met voorbeelden en verhalen van inspirerende organisaties uit binnen- en buitenland.
Marketing met Synergie
Wil je als organisatie je koers bepalen en/of mensen daarin meenemen om je positieve impact te versnellen? Wij kunnen je daarbij helpen. Vanuit de laatste ontwikkelingen in marketing en aan de hand van de marketingprincipes voor impact.
Van onderzoek en positionering tot plan en implementatie: we helpen organisaties marketingstrategieën te ontwikkelen die inspireren en aanzetten tot actie.
Positioneren voor Impact
Een voorbeeld van journey die we in co-creatie met klantteams doen, is Positioneren voor Impact.De journey kent 3 eenvoudige stappen, gefaciliteerd door het Synergie team. Met het klantteam maken we de reis van ‘Waar wil je als organisatie aan werken’ tot ‘Hoe maken we de beweging groot en versnellen we impact’. Elke journey wordt vormgegeven aan de hand van wat er nodig is. Dat kan er bijvoorbeeld zo uit zien:
Meer weten? Neem dan contact op met Annemarie van den Brekel
06 81 12 00 16
annemarie@synergie.nl