deelname Inspirerende 40 2017

Vanaf juni gaat het onderzoek naar de Inspirerende 40 weer van start. Tegen de 2000 consumenten en 1000 marketing- en businessprofessionals zullen dan beoordelen hoe inspirerend zij de deelnemende organisaties vinden. De top 35 van afgelopen jaar en nieuwe organisaties uit het vooronderzoek doen daarin mee. Opereer je in een organisatie met landelijke bekendheid? En wil je weten hoe inspirerend jouw organisatie is? Dan kun je meelopen in het onderzoek. Het grote voordeel: je betaalt alleen de kostprijs en kunt dus al voor € 975,- meedoen. De deadline van inschrijven: 2 juni.

de Inspirerende 40
Succesvolle organisaties inspireren hun klanten. Welke organisaties zijn dit? En waarom lukt het hen wel en anderen niet? De Inspirerende 40 geeft hierop antwoord. Het jaarlijkse onderzoek brengt de 40 meest inspirerende organisaties van Nederland in kaart. Meedoen levert je als organisatie een inspiratieprofiel dat inzicht geeft in:

1.    hoe je organisatie scoort in de ranking, te midden van alle deelnemende organisaties, binnen en buiten de sector;
2.    wat consumenten en/of marketing- en businessprofessionals wel en niet inspirerend vinden in de organisatie;
3.    het verschil  tussen de waardering van de overall doelgroep versus klanten van je organisatie;
4.    hoe je scoort ten opzichte van concurrenten en/of onder specifieke doelgroepen.

het voordeel van nu deelnemen
In principe kunnen we het hele jaar door onderzoeken hoe inspirerend je organisatie is. Voordelen van nu deelnemen zijn:

  • je neemt deel tegen kostprijs en betaalt alleen die kosten voor het toevoegen van jouw organisatie (en desgewenst die van concurrenten). Het onderzoek en de panels zijn er al, dus daar maak je op deze manier slim gebruik van.
  • als je in de top 40 eindigt, dan komt je organisatie in de Inspirerende 40 en dat levert exposure. Eindigt je organisatie bovendien in de top 35, dan wordt je het volgende jaar automatisch opnieuw gemeten.

drie opties

hoe meld je je organisatie aan
Stuur een e-mail naar Linda de Groot of bel haar op 030 275 90 30. Geef in je aanmelding aan

  • welk pakket je wenst (brons, zilver of goud);
  • indien zilver: tegen welke drie andere organisatie je je organisatie wilt aanmelden;
  • indien goud: onder welke specifieke doelgroep(en) je je organisatie wilt laten onderzoeken.

Linda neemt indien nodig contact met je op en bevestigt deelname. De factuur ontvang je na oplevering van de resultaten (eind oktober/begin november).


wat Peerby ons leert over delen en vermenigvuldigen

Je hebt kopen, je hebt huren, maar je hebt ook Peerby. Peerby kun je zien als de gezamenlijk schuur van de buurt: van hogedrukspuit tot terrasverwarmers, vrijwel alles is te delen via Peerby. Want vaak staan spullen meer stof te happen dan dat er daadwerkelijk gebruik van wordt gemaakt. Wist je dat een boormachine in zijn hele leven gemiddeld maar 13 minuten wordt gebruikt? Door te delen bespaar je een hoop geld, leer je je buren kennen en het is ook nog een goed voor het milieu.

Het idee van Peerby is ontstaan vanuit onthechting. Oprichter Daan Weddepohl verloor zijn huis en spullen door een brand. Daar bovenop verloor hij zijn baan en zijn relatie. In die periode leende hij veel spullen van vrienden, omdat hij zelf niets had. Zo is het idee voor Peerby ontstaan.

hoe past het bij de Inspirerende 40?

Als gevolg van de globalisering is de behoefte aan het lokale en bekende toegenomen. Het onderlinge contact wordt steeds belangrijker en daar past delen goed bij. Peerby straalt samenhorigheid uit: de wereld is van iedereen, en je spullen dus ook. Het delen stimuleert het wij-gevoel in de wijk. En de toekomst? Het plan is om in 2018 break-even te draaien. Peerby verwacht in 2019 naar een steeds meer rendabele organisatie te groeien. Met de verwachting van 5,5 miljoen transacties besparen we niet alleen een hoop, maar doen we ook een hoop leuke contacten op.

samengevat op de vier pijlers

  • wat is de visie van waaruit ze werken?

Peerby gelooft in “wij” en niet alleen maar “ik”. Door mensen in contact te brengen en te laten delen proberen ze een alternatief te bieden voor de wegwerpcultuur.

  • hoe organiseren ze het vernieuwend?

De organisatie is wereldwijd actief en bestaat uit twintig werknemers, met aan kop oprichters Daan Weddepohl (ceo) en Eelke Boezeman (cto). Ze werken in squads, teams van medewerkers van verschillende afdelingen. Zij komen bij elkaar voor een meetbaar doel, dat ze altijd in sprints aanpakken. Een nieuw project pakken ze alleen op als het binnen een week uit te voeren valt. Kenmerkend aan Peerby is hun valide manier van werken: alle resultaten worden uitgebreid gemeten en geanalyseerd. Ook kijken ze erg kritisch naar de wereld om zich heen: trends houden ze goed in de gaten.

  • hoe maken ze het tastbaar met producten en diensten?

Peerby bezorgt en haalt je gehuurde item op bij jouw thuis. Zo heb je alles wat je nodig hebt letterlijk en figuurlijk binnen handbereik. Als dat geen service is?

  • hoe betrekken ze hun klanten hierbij?

Peerby leeft op het netwerk van buren. Inmiddels staan er bijna 120.000 producten te huur aangeboden: voor iedereen wat wils.


DSM – a company with a social mission

Jumping from the 31st spot last year to the 24th in the Inspiring 40 of 2016, DSM has proven its inspirational value for marketing and business professionals. This company was founded in 1902 and has reinvented itself multiple times. Though its origins lie in mining, it has transformed into a global science-based company, active in health, nutrition, and materials. Their high rating is largely due to their strength in the customised solutions and products and boundary breaking organisation pillars. Global Brand director Jos van Haastrecht says, ‘The most unique part of DSM is that mission, strategy, brand, and organisation identity are united and expressed in an integrated way. Our mission is the basis of everything we do. We also have just one core value as a company: everything we do has to contribute to a sustainable world.’ DSM works hard to bring this vision and mission to life.

clouded image?

It makes sense that this organisation, which is still often called a ‘chemical giant’, scores comparatively low on the relationship pillar. For many people, it probably isn’t clear how DSM tries to connect people. Likewise, on the ‘authentic vision’ pillar, DSM only scores 942. For an organisation that appears to be an example of a visionary organisation, this is lower than expected. not only has the company changed their course multiple times, it has also actively aimed at improving lives on a global scale. Led by Chairman Feike Sijbesma, DSM is a partner in the World Food Program of the United nations. When explaining the social role of DSM, Van Haastrecht says, ‘Our mission is to ‘create brighter lives’ for people today and for generations to come. We strive to be involved in the development of solutions and products that make a positive difference for the earth and the people that live on it. Our products deliver noticeable added value to society and the environment.’

In the book ‘nog lang en gelukkig’ by Laurentien van Oranje and Jeroen Smit, Chairman Feike Sijbesma says that young people tell him DSM stands for ‘do Something Meaningful’. He concludes with, ‘That’s what we practice here.’ According to Jos van Haastrecht, ‘employees from every country talk about how they contribute to a better world through their work for DSM and we pass along these ideas to the rest of our organisation, via videos or on online platforms’.

It seems that Dutch marketing and business professionals don’t have a complete picture of DSM. The enthusiasm about the products and the organisation is in contrast with its appreciation score and the NPS. This can be simply explained by the wide panel of respondents: many people have heard of DSM, but few have a direct relationship with the organisation. At the same time, it is remarkable that an organisation that is committed to a ‘better world’ isn’t recognised as such. does DSM justly put the focus on partners, clients and large scale programs like the World Food Program? Or do business and marketing professionals expect DSM to take a more visible role in (Dutch) society?

doing well by doing good

In a way, DSM can be seen as a social enterprise. The enterprise uses its economic strength to build a better world. And it shows that social vision also pays off. In the case of DSM, this social vision is ‘a powerful bet on sustainability’. Jos van Haastrecht comments, ‘We see sustainability more broadly than just socially responsible entrepreneurship. It’s an important driver of business growth and our sustainable innovations generate relatively high margins. We call this ‘doing well by doing good’. For example, the sales figures of products with the label eco+ have increased by ten percent per year since 2010. Our stakeholders recognise this. At DSM, sustainability and stakeholder value go hand in hand. We are doing well on the AEX today, but we are also doing well in the long term. When you look at the past 15 years, DSM has outperformed the AEX index.’

building a better world

When DSM, an organisation with such a powerful vision, fails on this very pillar, it leads us to ask the question: is DSM simply not visible enough in its own country? Or is the question itself less relevant for a global company? One notable detail to point out is that almost all of the organisations that score higher in the ranking than DSM are companies that sell their products or services directly to ‘consumers’. The one exception is ASML. That particular multinational is at 10th place in the list and also scores better on the stimulating relationship (1020) and authentic vision (982) pillars. One possible explanation for this is that ASML manages to be more visible and audible in its home market? DSM is principally focused on building a better world in general: they do not talk about the how, they just do it.


hoe verbinding kan zorgen voor verantwoordelijkheid

De oprichters van Mijnbuurtje merkten dat er behoefte is aan één centrale plek waar je alles ziet wat in de buurt of wijk te doen is. In elke wijk is enorm veel hulp, spullen, creativiteit en kennis aanwezig. Helaas is dit vaak onzichtbaar, doordat de verbinding ontbreekt. Het online dorpsplein is hiervoor de uitkomst. Er is van alles op te zien: lokaal nieuws, verenigingen, hulp, spullen, events, buurtfoto’s, aanbiedingen en nog veel meer. Niet alleen buurtbewoners kunnen spullen van elkaar lenen, ook maatschappelijke organisaties en het lokale bedrijfsleven bieden producten en diensten aan.

waarom Inspirerend?

De gemeenten activeren hiermee de burgers en geven hun tegelijkertijd een grote verantwoordelijkheid. Het vertrouwen wordt teruggegeven en er wordt uitgegaan van de lokale kracht. Ondernemers hebben gezien dat door het trainen van buurtbewoners en professionals als buurtverbinder er zowel offline als online allerlei mooie dingen in de buurt zichtbaar gemaakt kunnen worden. Dit zijn buurtbewoners die online én offline een proces in hun buurt op gang brengen waarin steeds meer mensen elkaar kennen en veel meer met elkaar gaan samenwerken. De missie van Mijnbuurtje is helder; door verbindingen te leggen binnen de buurt maken ze zichtbaar wat er al is en voelen mensen zich veiliger en gelukkiger.

hoe past het bij de Inspirerende 40?

Door het vertrouwen van gemeenten terug te geven, wordt de lokale verbinding gestimuleerd. Deze kernwaarden zie je ook duidelijk terug in hun missie en helpt hun om hun netwerk te vergroten. Mijnbuurtje maakt de wereld niet groter dan nodig. Via het online dorpsplein wordt verbinding toegankelijk gemaakt en wordt de lokale kracht versterkt.

Think Global, Act Local. Het lokale uit zich bijvoorbeeld in het volgende succesverhaal: buurtverbinder Rogier Teerenstra, trof een bewoner die graag een moestuin wilde beginnen. Deze bewoner wist echter niet goed hoe hij dit voor elkaar kon krijgen. Rogier kende als buurtverbinder inmiddels ook een bewoner die hier al wel ervaring mee had in een andere wijk en zelf contacten had bij de gemeente. Door deze personen te koppelen konden ze elkaar helpen.

samengevat op de vier pijlers

  • wat is de visie van waaruit ze werken?

Mijnbuurtje gelooft dat bijna alles dat je nodig hebt, in je directe omgeving aanwezig is: spullen, hulp, diensten, sociale activiteiten maar ook zaken als kennis, talent of niet benutte leegstaande gebouwen. Delen en vertrouwen werken hier in een wederzijdse stimulatie.

  • hoe organiseren ze het vernieuwend?

Mijnbuurtje werkt met een groeiend team aan het vinden, verbinden en versterken van lokale kracht in wijken en dorpen. Ze geloven in het samenwerken vanuit een gedeeld enthousiasme, zowel binnen als buiten het team. Iedereen voelt zich verantwoordelijk voor het geheel. Doen waar je blij van wordt en waar je goed in bent staat bovenaan!

  • hoe maken ze het tastbaar met producten en diensten?

Het online dorpsplein is een platform waar je in een oogopslag de laatste uitwikkelingen uit je buurt op ziet. Ook is het mogelijk om hulp te vragen en te geven of een eigen straat- of clubpagina aan te maken. Het online dorpsplein heeft een verbindende werking en maakt hierdoor burgerparticipatie toegankelijker. Maar het online dorpsplein is niet alles; Mijnbuurtje biedt ook trainingen voor buurtbewoners, trainingen voor wijkprofessionals in digitale wijkcommunicatie, opleidingen voor buurtverbinders, digitale marktpleinen en interactieve sociale kaarten aan. Inmiddels zijn er 35 steden en dorpen verbonden aan het online dorpsplein. Misschien een kans om de verbinding te zoeken tussen deze 35?

  • hoe betrekken ze hun klanten hierbij?

Regelmatig worden er samen met de gemeentes feestelijke bijeenkomsten met buurtbewoners georganiseerd. Het verhaal van Mijnbuurtje wordt gedeeld en de ambities van de wijk worden uitgewisseld. Ook worden er driedaagse trainingen gevolgd door buurtverbinders. Mijnbuurtje plaatst mensenwerk boven technologie.


hoe jij kunt bijdragen aan een verantwoorde voedselketen

Hoe het werkt? Voor €100 wordt je mede-eigenaar. Bij het kopen van bijvoorbeeld je aardappels wordt je dus mede-eigenaar van de productie, transport en consumptie van die aardappel. Een voordeel: je betaalt tussen de 15% en 20% minder per product, omdat de constante kosten niet worden doorberekend in de eindprijs. En via Odin blijf je actief bijdragen aan innovatie in de voedselketen.

hoe past het bij de inspirerende 40?

De aanpak van Odin raakt eigenlijk alle pijlers van Inspirerende organisaties. De visie is gericht op het geven van perspectief op een betere toekomst: het vernieuwen van de voedselketen. Dit maken ze heel tastbaar en concreet in hun diensten en producten. De coöperatieve vorm is een eerlijke en pure vorm en kan helpen om vertrouwen te herstellen. Tot slot worden klanten heel actief betrokken.

samengevat op de vier pijlers

  • wat is de visie van waaruit ze werken?

    werken aan vernieuwing en verbetering van de voedselketen door een echte samenwerking tussen supermarkt en haar klanten.

  • hoe organiseren ze het vernieuwend?

    het coöperatieve uitgangspunt is dat iedereen even belangrijk is. Naast het eerlijk delen van voordelen en risico’s tussen klanten en ondernemers, vertaalt Odin dit ook intern door. De directeur verdient niet meer dan 6 keer het salaris van een winkelmedewerker.

  • hoe maken ze het tastbaar met producten en diensten?

    een eigen imkerij, proeftuinen voor zaadvaste rassen en scholing van medewerkers en klanten. Lokale producten en fairtrade staan centraal.

  • hoe betrekken ze hun klanten hierbij?

    Odin laat klanten eigenaar zijn van hun gezamenlijke drijfveer: goede voeding, zo gezond en eerlijk mogelijk geproduceerd. Het samen werken aan de doorontwikkeling staat centraal.


hoe onvoorwaardelijk vertrouwen bijdraagt aan productiviteit

waarom inspirerend?

Het idee dat vertrouwen onvoorwaardelijk kan … dat is inspirerend. Zeker als je bedenkt hoe slim ze gebruik maken van nieuwe technologie om dat te faciliteren. Het geeft mensen weer de touwtjes in handen. Zowel bewoners als medewerkers. Zo boog een team van medewerkers zich over de vraag welke regels wel en welke niet thuishoren in de algemene plaatselijke verordening. Van de 132 regels bleven er maar 46 over. Bewoners staan via een app direct in contact met het Meldingsteam van de gemeente. Zwerfvuil of een kapot verkeersbord is hierdoor snel en gemakkelijk gesignaleerd. Voor ambtenaren ontstaat ruimte voor intrinsieke motivatie die vaak zo kenmerkend is voor hen, maar door systemen en processen vaak diep weggestopt zit. De kernwaarde ‘van mens tot mens’ wordt praktisch toegepast wanneer er bijvoorbeeld een kindje in de gemeente geboren wordt. Als vader hoef je niet meer aangifte te doen bij de burgerlijke stand, maar maakt een ambtenaar de geboorteakte op bij jouw thuis. Het resultaat is nu al merkbaar: de productiviteit is gestegen, het verzuimpercentage is gedaald en werkplezier scoort hoog.

hoe past het bij de Inspirerende 40?

De visie van gemeente Hollands Kroon gaat uit van vrijheid en vertrouwen. Iets wat schaars is in onze huidige samenleving. Een relatie bouwen op vertrouwen werpt duidelijk zijn vruchten af op de vier pijlers.

  • wat is de visie van waar uit ze werken?

Meegroeien met de digitalisering, flexibilisering en zelfstandigheid van de burger. Deze visie is gebaseerd op vijf kernwaarden:

  • Vertrouwen als basis voor samenwerking
  • Bevlogenheid omdat je het verschil wilt maken
  • Contact van mens tot mens
  • Lef omdat je van gebaande paden af durft en mag wijken
  • Respect omdat anders zijn oké is
  • hoe organiseren ze het vernieuwend?

De 350 collega’s werken in teams van vijf tot negen medewerkers met een eigen budgetverantwoordelijkheid. Overbodige interne regels zijn geschrapt en daar komt geen manager aan te pas. In 2018 wil gemeente Hollands Kroon dat alle teams zelfsturend zijn.

  • hoe maken ze het tastbaar met producten en diensten?

Digitaal een vergunning aanvragen en ontvangen, je paspoort gratis thuis laten bezorgen, in een app aangeven dat de heg om de hoek wel eens gesnoeid mag worden, en online aangifte doen van de geboorte van je kind. Wat ook vernieuwd is, is hun sollicitatieprocedure. Om enthousiaste mensen met de juiste vaardigheden te vinden, werd een eigen variant op ‘The Voice of Holland’ georganiseerd. Een talentenjacht voor ambtenaren, inclusief camera, draaistoelen en rood licht. 192 kandidaten konden twee minuten hun vaardigheden en drijfveren pitchen tijdens De Stem van Hollands Kroon. Een verrassende en effectieve manier van recruiting.

  • hoe betrekken ze hun klanten hierbij?

Het groenbeheer wordt door bewoners zelf geregeld, de materialen vergoedt de gemeente. Burgers kunnen in een speciale app meldingen in de buurt doorgeven. Op deze manier werken de burgers en de gemeente effectief samen.


hoe SnappCar auto’s en mensen in beweging brengt

In ons jaarlijkse zoektocht naar de Inspirerende 40 ontmoeten wij een hoop inspiratie: eigenlijk te veel om slechts één keer per jaar te delen. Daarom delen we om de week het verhaal van een inspirerende organisatie onder de noemer van ‘Stories of Inspiration’. Deze week nemen we de organisatie SnappCar onder de loep. Deze Nederlandse startup heeft het voor elkaar gebokst om via hun online community ruim 200.000 Nederlanders duizenden auto’s met elkaar te laten delen.

waarom inspirerend?

In steden is voldoende ruimte voor speelplaatsen, groen, en om te bewegen … als we de auto’s in beweging kunnen krijgen die nu 98% van de tijd stil staan. En dat kan nog voordelig uitpakken ook! De oplossing van SnappCar: verhuur ze aan elkaar. Minder auto’s, meer beweging, meer ruimte. SnappCar combineert slim en sociaal rijden met als resultaat een bewustere maatschappij en perspectief op een duurzame toekomst.

SnappCar is duidelijk een wereldverbeteraar. Ze zijn goed op weg om de grootste peer-to-peer auto community van Europa te worden. Hoe ze werken aan een duurzame samenleving kun je lezen in hun Development Updates. Daar delen ze ook de veranderingen die niet zichtbaar op het online platform. SnappCar zorgt ervoor dat de organisatie zowel intern als extern toekomst bestendig is.

hoe past het bij de Inspirerende 40?

Het delen van ons bezit maakt ons veel bewuster. Dit bewustzijn zien we steeds vaker terug bij inspirerende organisaties. Het in beweging brengen van ‘vastgeroest’ bezit zorgt niet alleen voor een milieuboost, maar ook voor een kindvriendelijke omgeving. De speelruimtes die anders bezet worden door auto’s worden nu vrijgemaakt waarvoor ze bedoeld zijn. De medewerkers van SnappCar zijn doelgericht en gedreven. Ze doen er alles aan om hun missie te bereiken: het aantal auto’s in Europa met 1% verminderen.

samengevat op de vier pijlers

  • wat is de visie van waaruit ze werken?

SnappCar brengt auto’s, en daarmee mensen, zo veel mogelijk in beweging en creëert hierdoor ruimte voor de toekomst.

  • hoe organiseren ze het vernieuwend?

Met een hoop plezier werken ze resultaatgericht met zelfsturende teams. IT is erg belangrijk binnen de organisatie.

  • hoe maken ze het tastbaar met producten en diensten?

Allerlei soorten auto’s worden verhuurd; van cabrio tot elektrische auto. Of gewoon de auto van je buurman, natuurlijk.

  • hoe betrekken ze hun klanten erbij?

SnappCar brengt auto-eigenaren en mensen zonder auto samen. Zo dragen ze allebei bij aan een toekomstbestendige en sociale leefomgeving. In 2014 is er doormiddel van een crowdfunding campagne €560.125 geïnvesteerd in SnappCar.

 


hoe de 7 grondbeginselen van Rode Kruis de wereld redden

Het Rode Kruis is de grootste stijger in de Inspirerende 40 van 2016. Op de pijler product is de organisatie zelfs met 16 procent gestegen. Reden genoeg om deze inspirerende organisatie eens onder de loep te nemen. Het Rode Kruis is een organisatie die haar kennis, jarenlange ervaring en energie inzet op de juiste plek voor de juiste mensen: en dat is Nederland zeker niet ontgaan. Het Rode Kruis streeft overal ter wereld naar een samenleving waarin mensen elkaar willen en kunnen helpen. Respect en spontane vrijwilligheid wordt daarin gestimuleerd. Zo bieden ze niet alleen hulp maar brengen ze mensen met elkaar in contact, bouwen ze bruggen en bevorderen ze respect. En dat inspireert!

Het Rode Kruis laat zich inspireren door de zeven grondbeginselen van het Internationale Rode Kruis. Deze zijn: menslievendheid, onpartijdigheid, neutraliteit, onafhankelijkheid, vrijwilligheid, eenheid en algemeenheid. Het Rode Kruis streeft overal ter wereld naar een samenleving waarin mensen elkaar willen en kunnen helpen. Ongeacht religie, huidskleur of afkomst. En dat is niet alleen inspirerend maar ook zeer relevant, nu misschien wel meer dan ooit. De missie en visie van het Rode Kruis zal ook velen aanspreken. Het Rode Kruis voorkomt en verzacht het menselijk lijden en beschermt levens en gezondheid. Speciale aandacht hebben ze voor kwetsbare slachtoffers. Met het oog op de toekomst levert de organisatie een actieve bijdragen aan het zelfredzaam maken van gemeenschappen.

hoe het begon

Het Rode Kruis is opgericht in 1863 toen 16 Europese staten besloten om elk een vereniging van vrijwillige hulpverleners op te richten. Het kenmerkende rode kruis op een wit vlak werd gekozen tot gezamenlijk beeldmerk en de geboorte van het Internationale Rode Kruis was een feit.

Op 19 juli 1867 tekende koning Willem III op Paleis Het Loo het Koninklijk Besluit no. 60, waarvan het eerste artikel luidt: “Er zal zijn eene Nederlandsche Vereeniging tot het verleenen van hulp aan zieke en gewonde krijgslieden in tijd van oorlog, hetzij Nederland er al dan niet in betrokken is.”

strategische doelen

Het Rode Kruis wil uitblinken in de volgende drie strategische doelen:
1. het beperken van de gevolgen van noodsituaties;
2. het versterken van zelfredzaamheid;
3 het vergroten van respect en hulpbereidheid.
Het Rode Kruis werkt hard aan deze doelen: zonder oordeel, zonder tegenprestatie en zolang de hulp nodig is. Echte doorzetters dus!

en hoe nu verder

Het Rode Kruis is een typisch maatschappelijk icoon: het Rode Kruis is vier procent inspirerender voor niet-gebruikers, dan voor gebruikers van de organisatie. De vele vluchtelingen zouden te maken kunnen hebben met deze uitslag. Het Rode Kruis ontwikkelde zelfs een app, speciaal voor vluchtelingen. De Refugee Buddy App voorziet vluchtelingen tijdens de eerste periode van hun verblijf in Nederland  van informatie over hun verblijfplaats, faciliteiten in de buurt en relevant nieuws. Iedereen kan iets doen, zelfs als het om grote, wereldwijde problemen gaat. Zo bouwen ze de combinatie die het meest inspireert: grote ambities met oplossingen die dichtbij en voor iedereen bereikbaar zijn.


hoe challengers de markt veranderen

bedrijven bestaan steeds korter: hoe ontsnappen challengers aan het verval?

Met de wetenschap dat de gemiddelde levensduur van organisaties steeds korter wordt, bevinden challengers zich in een interessante levensfase. Zij zijn de fase van start-up ontgroeid en hebben de reputatie van game changer mogelijk ervaren. Het zijn de grow-ups die hun bestaansrecht inmiddels bewezen en bouwen versneld positie in de markt. Wat maakt het anders dan de gevestigde orde? En waarom zouden zij langer bestaan dan de ca. 10 jaar die bedrijven vandaag uithouden?

Eén van de kenmerken van succesvolle challengers, is dat zij ‘groeien in relatieve stilte’. Achter de coulissen werken ze gefocused verder. Op hun reis zoeken en ontmoeten ze mensen die hun geloof en overtuigingen delen. Kracht en enthousiasme worden verbonden om de ambities samen te realiseren.

opstaan met een reden: de energie om het anders te doen

Wat is er leuker dan het uitdagen van de gevestigde orde? Hen te beproeven op de snelheid van dienstverlening, een veel scherpere prijs-kwaliteit te leveren, een verrassend andere oplossing te bieden voor klanten. Is dat wat challengers drijft als ze ‘s ochtends hun bed uitspringen?

In onze gesprekken met challengers blijkt dat de gedrevenheid veel dieper verankerd ligt in een passie om een bijdrage te leveren aan een hoger gelegen gedachtegoed, een droom. Gevoed door geloof en overtuigingen. Ze benaderen de markt vanuit een nieuwe invalshoek  en laten zich inspireren door nieuwe bronnen. Die passie is essentiele brandstof om hobbels en tegenslagen te overwinnen, want die zijn er genoeg.

niets staat vast, behalve dat we leren

Het openstaan voor leerprocessen is essentieel en maakt hen vaardig en lenig om gezond naar een volgende fase toe te groeien, die van inspiratievolle organisaties. Het is een interessant moment in hun verdere ontwikkeling: kunnen ze goed omgaan met de groei van de organisatie en het hanteren van externe dynamiek: veel aandacht en een stijgend verwachtingspatroon bij bijvoorbeeld klanten?

 


Synergie en Positioneringsgroep samen verder

Het Utrechtse strategiebureau Synergie en merkadviesbureau Positioneringsgroep uit Vreeland bundelen hun krachten. De twee bedrijven hebben eerder samen gewerkt, en daaruit bleek dat hun visie en werkwijze elkaar goed complementeerden: Positioneringsgroep brengt positionering en portfoliomanagement, Synergie brengt organisatie-identiteit, organisatieverankering en markt-/marketingstrategie.

De combinatie is nodig omdat steeds meer organisaties zoeken naar autonome groei, aldus Joris van Zoelen (Synergie, links op de foto) en Peter van Steensel (Positioneringsgroep).

nieuwe aanpak

De bureaus beogen met de samenwerking een nieuwe aanpak te ontwikkelen. De kern hiervan is het ontwikkelen van inspirerende organisaties met impact op de markt. ‘Veel markten zijn volwassen en zitten vast, groei moet dan komen uit de organisatie zelf. De drijfveren die in elke organisatie vindbaar zijn, bieden de beste kansen voor autonome groeistrategie,’ aldus Joris van Zoelen. ‘Positioneringsgroep vult onze activerende expertise aan met scherpe analytische tools.’

Voor Positioneringsgroep vormt de kennis en ervaring van Synergie met het gedachtegoed van Simon Sinek een belangrijke aanwinst. ‘Positioneringsgroep ontstond in een periode waarin outside-in inzichten centraal stonden in positionering. Interne drijfveren worden steeds belangrijker. Deze twee werelden combineren is nodig om doorbrekende proposities te ontwikkelen,’ aldus Peter van Steensel.

De twee bureaus zijn inmiddels verhuisd naar een nieuw kantoor in de Werkspoorkathedraal in Utrecht. Voorlopig blijven beide merken bestaan. Opdrachtgevers worden door gecombineerde teams bediend.

Wil je meer weten? Neem dan contact op met Joris of met Peter.