Op donderdag 22 november 2018 zagen we wie de meest inspirerende organisaties van 2018 zijn volgens Nederlanders. Vanuit de Werkspoorkathedraal in Utrecht zagen we dat IKEA opnieuw de nummer 1 is in De Inspirerende 40. Gevolgd door Tesla. Tesla won de Inspire2Impact-award, omdat dit de eerste organisatie is die vijf jaar op rij in de top 3 voorkomt. Tesla is bovendien de meest inspirerende organisatie onder Millennials – zo bleek uit de nieuwe Millennial-editie, die dit jaar aan de Inspirerende 40 werd toegevoegd.
Business for Good
Opvallende nieuwkomers zijn Fairtrade Original, dat zich vernieuwde van keurmerk naar foodmerk en De Vegetarische Slager. Ook Dove, The Body Shop en Netflix zijn nieuw in de top 40. De snelste stijgers zijn Dille & Kamille, WNF en Picnic. De organisaties die het meeste verloren aan inspiratiewaarde zijn BMW, Mercedes, KLM en Eneco. De reden hiervoor is dat deze merken, met uitzondering van Eneco, zich vooral richten op de directe beleving van hun producten, terwijl een goede klantbeleving veel meer omvat dan alleen de productbeleving.
Jelmer van der Meulen, consumenten- en organisatiepsycholoog en partner bij Synergie: “Het centrale thema dit jaar is Business for Good; de ambitie om vanuit organisaties de wereld positief te veranderen. Hoe belangrijk we dat in Nederland vinden, is dit jaar nog duidelijker zichtbaar geworden in de top 40. Inspirerende organisaties werken vanuit win-win: zij doen het goede en doen dat ook goed. Ikea is daar een schoolvoorbeeld van. Ze bewijzen dat duurzaamheid geen effect hoeft te hebben op de prijs of design.”
Download hier de volledige uitgave van De Inspirerende 40 2018