The Inspiring 40: Business for Good

We work on Business for Good

Since 2011, we annually map out the 40 most inspiring organisations by conducting multiple studies amongst the Dutch population. The results offer an annual snapshot. Place them in a row, and trends become visible. The research shows that since 2015 there has been one overarching development: the growth of Business for Good and the rise of impact organisations. The annual report describes this development, what creates an impact organisation and illustrates it with the stories of the most inspiring organizations, such as Too Good To Go, LEGO, DSM, Patagonia.

You can download it here for free. Do you prefer to physically turn the pages? Please send an email to lara@synergie.nl. Lara will then send you a hard copy for € 14,95 + shipping costs

Download Trend Report 2019

These are the most Inspiring 40 of 2019 according to the Dutch

Ranking
Development percentage
Shift in ranking
Total score

Too Good To Go

-3,8%
0
1214,93

Too Good To Go

4,1%
0
1264,3

Tesla

0,9%
5
1177,42

Rode Kruis

5,2%
6
1221,2

Wereld Natuur Fonds

3,9%
18
1168,84

Fairtrade Original

4,6%
3
1219,8

Bol.com

-2,0%
-1
1167,96

Tony's Chocolonely

5,4%
13
1201,4

ANWB

2,7%
11
1166,63

Vegetarische Slager

5,3%
15
1194,8

Fairtrade Original

-0,5%
0
1166,56

Universiteit Wageningen

4,6%
12
1189,6

Lego

-2,8%
-5
1161,62

Seepje

3,8%
6
1186,1

Rode Kruis

1,0%
6
1161,04

Lego

1,8%
-1
1182,9

Samsung

2,5%
10
1159,70

Follow the Money

6,4%
21
1178,1

Google

4,6%
20
1156,99

Wereld Natuur Fonds

0,6%
-7
1175,9

Rituals

2,0%
6
1156,77

Miele

n.v.t.
n.v.t.
1174,4

Gazelle

1,3%
6
1149,02

Gazelle

2,1%
0
1173,2

Seepje

-5,7%
nvt
1142,89

Rituals

1,1%
-2
1169,6

Netflix

0,2%
1
1142,48

KWF

2,4%
2
1168,2

Ikea

-3,2%
-10
1141,32

ANWB

0,0%
-10
1166,2

KWF

-3,6%
-12
1140,55

Consumentenbond

5,7%
20
1165,9

Tony's Chocolonely

-1,7%
-7
1140,31

Bol.com

-0,3%
-13
1164,5

Universiteit Wageningen

3,1%
13
1137,60

Oatly

n.v.t.
n.v.t.
1163,4

Efteling

-2,4%
-11
1136,61

Dopper

4,3%
14
1151,8

Vegetarische Slager

-2,3%
-11
1134,48

Polestar

n.v.t.
n.v.t.
1148,9

Adidas

4,0%
16
1128,74

Dille & Kamille

2,9%
7
1148,2

Rijksmuseum

4,1%
17
1127,14

Efteling

0,8%
-3
1145,2

Ben & Jerry's

0,9%
2
1125,90

Coolblue

1,7%
3
1137,9

Apple

-0,2%
-4
1122,94

Rijksmuseum

0,9%
-2
1137,8

Picnic

0,3%
-1
1120,26

EKOPlaza

2,8%
7
1137,1

Coolblue

0,1%
-4
1119,24

Philips

2,9%
8
1137,0

Vivera

1,2%
2
1119,16

Apple

1,1%
-3
1135,5

Dille & Kamille

0,6%
-1
1115,74

Nike

3,9%
11
1133,8

Auping

4,9%
17
1111,47

Samsung

-2,4%
-20
1132,1

Follow the Money

n.v.t
n.v.t
1107,56

Innocent

4,5%
11
1131,9

Velux

0,4%
1
1106,41

Vivera

0,9%
-4
1128,9

EKOPlaza

-3,9%
-19
1106,37

Van Gogh Museum

n.v.t.
n.v.t.
1124,9

Dopper

-4,1%
-21
1104,70

Douwe Egberts

1,1%
2
1115,1

Philips

-0,4%
-6
1104,54

Batavus

n.v.t.
n.v.t.
1114,3

Douwe Egberts

0,2%
-2
1103,52

Ikea

-2,7%
-20
1110,9

Consumentenbond

-1,2%
-13
1103,10

ASN Bank

3,4%
16
1105,0

Vandebron

-0,4%
n.v.t
1096,39

Velux

-0,3%
-6
1103,0

Greenchoice

2,2%
4
1091,46

Greenwheels

n.v.t.
n.v.t.
1101,0

Nike

-5,7%
-28
1090,75

Bagels & Beans

n.v.t.
n.v.t.
1100,5

Albert Heijn

1,4%
0
1087,97

Picnic

-2,1%
-15
1097,2

Coffee for Good

Ben je nog op zoek naar de purpose van jouw organisatie? Of wil jij weten hoe je van purpose naar impact komt?

Wij geloven in de kracht van verbinding. Door met elkaar in gesprek te staan ontstaat synergie. Wij willen niet in, maar aan de markt werken en staan daarom altijd open voor een goed gesprek om deze missie samen verder te brengen.

We nodigen jou graag uit voor een Coffee for Good om samen meer positieve impact in de markt en wereld te creëren. Uiteraard geheel vrijblijvend.

I'd like a Coffee for Good

Waarom de inspirerende 40?

Wat ons vandaag inspireert vinden we morgen vanzelfsprekend. Welke organisaties inspireren ons? Waar staan ze voor? Waarom inspireren zij wel en andere niet? De Inspirerende 40 beantwoordt deze vragen. Het centrale thema is Business for Good – de ambitie om vanuit organisaties de wereld positief te veranderen. Inspirerende organisaties werken vanuit win-win: het goede doen en dat heel goed doen.

Impactorganisaties domineren, meer en meer, de top van de lijst. Toch valt nog veel te winnen voor Nederlandse organisaties. Zij worden door hun medewerkers gezien als waardevol, maar niet als vernieuwend. Ze zijn mensgericht, maar niet duurzaam. Ze leveren kwaliteit, maar zijn niet toonaangevend. Ze hebben visie, maar zijn niet origineel. En nog veel meer geldt dat leiders in Nederlandse organisaties medewerkers niet inspireren.

Inspiratie creëert beweging. Die is nog lang niet overal. Maar het kan wel. De Inspirerende 40 inspireert om niet achter te blijven in deze onomkeerbare beweging.