10 JAAR INSPIRERENDE 40

DE GROEI VAN BUSINESS FOR GOOD

DE INSPIRERENDE 40 2020

De Inspirerende 40 2020 neemt je mee langs 10 jaar onderzoek naar inspirerende organisaties. In het trendrapport vind je het hele onderzoek, de ontwikkeling en groei van Business for Good in de afgelopen 10 jaar, de urgentie in 2020 en een vooruitblik op Business for Good in 2030.

In november 2020 lanceerden we 10 jaar Inspirerende 40 in een online evenement in 10 dagen. Alle afleveringen zijn hier terug te kijken...voor elk moment dat je uitkomt.

Download Trendrapport 2020

TERUGKIJKEN: 10 JAAR INSPIRERENDE 40 IN 10 DAGEN

Dag 1 (livestream, 58 minuten)

LANCERING VAN DE INSPIRERENDE 40 2020

Met: Joost Rietveld (Too Good to Go – winnaar van de Inspirerende 40 2020) Zita Schellekens (Good Growth en adviseur van Feike Sijbesma), Henk Jan Beltman (Tony’s Chocolonely) en Jelmer van der Meulen (Synergie). Gehost door Joris van Zoelen (Synergie)

Dag 2 (10 minuten)

10 jaar Inspirerende40: De groei van business for good

Met: Joost Rietveld (Too Good to Go), Pascal van Ham (Infarm), Mark van Baal (Follow This), Cato Koole (NewForesight), Joris van Zoelen en Janneke Zuidhof (Synergie)

Dag 3 (10 minuten)

Business for good is overal: Impactorganisaties voorop in de verandering

Met: Virginia Yanquilevich (Dopper), Maurits Alberda (SeaQurrent), Jasper Gabriëlse (Seepje) en Eric van Roekel (GBN Groep)

Dag 4 (10 minuten)

Business for good is overal: hoe transitieorganisaties schaal brengen

Met: Hans Stegeman (Triodos Investment Management), Mark van Baal en Liza Rubinstein Malamud (Follow This), Jori Ebskamp (Bol.com) en Ine Stultjens (Auping)

Dag 5 (10 minuten)

Groeiende urgentie: Vooruitgang komt met een deadline

Met: Werner Schouten (Jonge Klimaatbeweging), Hans Stegeman (Triodos Investment Management), Mark van Baal (Follow This), Eric van Roekel (GBN Groep), Bert van Son (Mud Jeans), Joost Rietveld (Too Good to Go), Jasper Gabriëlse (Seepje) en Wendy Wingelaar (Wereld Natuur Fonds)

Dag 6 (livestream, 41 minuten)

Business for good gaat verder: high impact organisaties als nieuwe marktleiders

Met: Ine Stultjens (Auping), Jasper Gabriëlse (Seepje) en Janneke Zuidhof (Synergie) Gehost door Ariane Roos (Synergie)

Dag 7 (10 minuten)

Business for good in food

Met: Henk Jan Beltman (Tony’s Chocolonely), Pascal van Ham (Infarm), Joost Rietveld (Too Good to Go) en Rene Bakker (Fairtrade Original)

Dag 8 (10 minuten)

Business for good in fashion

Met: Bert van Son (Mud Jeans), Willem van Rijn (Het Goed) en Pierre Hupperts (Convenant Duurzame Kleding en Textiel)

Dag 9 (10 minuten)

WERKEN AAN IMPACT – ELKE BEWEGING HEEFT EEN TEAM NODIG

Met: Diara Lô, Sophie Dopheide en Henk Jan Beltman (Tony’s Chocolonely), Mark van Baal, Roos Wijker en Liza Rubinstein Malamud (Follow This) en Eric van Roekel (GBN Groep)

Dag 10 (livestream, 62 minuten)

Business for good in 2030

Met: Sjaak Vink van TheSocialMedwork), Ton van Keken (Interface) en Alexander Swagers (Synergie). Gehost door Joris van Zoelen (Synergie)

10 JAAR INSPIRERENDE 40

DE GROEI VAN BUSINESS FOR GOOD

Download hier het trendrapport

Waarom de Inspirerende 40

Wat ons vandaag inspireert vinden we morgen vanzelfsprekend. Welke organisaties inspireren ons? Waar staan ze voor? Waarom inspireren zij wel en andere niet? De Inspirerende 40 beantwoordt deze vragen. Het centrale thema is Business for Good – de ambitie om vanuit organisaties de wereld positief te veranderen. Inspirerende organisaties werken vanuit win-win: het goede doen en dat heel goed doen.

Impactorganisaties domineren, meer en meer, de top van de lijst. Toch valt nog veel te winnen voor Nederlandse organisaties. Zij worden door hun medewerkers gezien als waardevol, maar niet als vernieuwend. Ze zijn mensgericht, maar niet duurzaam. Ze leveren kwaliteit, maar zijn niet toonaangevend. Ze hebben visie, maar zijn niet origineel. En nog veel meer geldt dat leiders in Nederlandse organisaties medewerkers niet inspireren.

Inspiratie creëert beweging. Die is nog lang niet overal. Maar het kan wel. De Inspirerende 40 inspireert om niet achter te blijven in deze onomkeerbare beweging.

Gedrukte versie van de Inspirerende 40 2020?

De Inspirerende 40 2020 is vrij beschikbaar. Lees je liever van papier? Dan kun je een gedrukte versie van het rapport bestellen. De kosten hiervoor bedragen € 20 en daarvoor sturen we je hem met veel plezier toe. Wil je deze bestellen? Dat kan door een bericht te sturen naar Carien. Vermeld daarin het aantal exemplaren en het adres waar het naar toe kan. Voor de betaling maken we gebruik van een 'tikkie'. Daarvoor ontvangen we ook graag je mobiele nummer dat we alleen hiervoor gebruiken. Carien stuurt hem je na betaling met veel plezier en razendsnel toe.

De CO2 uitstoot van het drukwerk is gecompenseerd.

Ranking
Ontwikkelingspercentage
Verschuiving in plaatsen
Totale score

Too Good To Go

-3,8%
0
1214,93

Tesla

0,9%
5
1177,42

Bol.com

-2,0%
-1
1167,96

ANWB

2,7%
11
1166,63

Fairtrade Original

-0,5%
0
1166,56

Lego

-2,8%
-5
1161,62

Rode Kruis

1,0%
6
1161,04

Samsung

2,5%
10
1159,70

Google

4,6%
20
1156,99

Rituals

2,0%
6
1156,77

Gazelle

1,3%
6
1149,02

Seepje

-5,7%
nvt
1142,89

Netflix

0,2%
1
1142,48

Ikea

-3,2%
-10
1141,32

KWF

-3,6%
-12
1140,55

Tony's Chocolonely

-1,7%
-7
1140,31

Universiteit Wageningen

3,1%
13
1137,60

Efteling

-2,4%
-11
1136,61

Vegetarische Slager

-2,3%
-11
1134,48

Adidas

4,0%
16
1128,74

Ben & Jerry's

0,9%
2
1125,90

Apple

-0,2%
-4
1122,94

Picnic

0,3%
-1
1120,26

Coolblue

0,1%
-4
1119,24

Vivera

1,2%
2
1119,16

Dille & Kamille

0,6%
-1
1115,74

Auping

4,9%
17
1111,47

Follow the Money

n.v.t
n.v.t
1107,56

Velux

0,4%
1
1106,41

EKOPlaza

-3,9%
-19
1106,37

Dopper

-4,1%
-21
1104,70

Philips

-0,4%
-6
1104,54

Douwe Egberts

0,2%
-2
1103,52

Consumentenbond

-1,2%
-13
1103,10

Vandebron

-0,4%
n.v.t
1096,39

Greenchoice

2,2%
4
1091,46

Nike

-5,7%
-28
1090,75

Albert Heijn

1,4%
0
1087,97

Inspirerende 40 sinds 2011

In 2011 lanceerden we De Inspirerende 40, het jaarlijkse onderzoek naar de meest inspirerende organisaties van Nederland. Samen met onderzoekspartners Dynata en Data IM vindt dit onderzoek plaats onder een groot Nederlands publiek. De resultaten worden ieder jaar gepubliceerd in een trendrapport. Hieronder vind je ze terug van de afgelopen jaren. Van enkele jaren is ook een Engelse vertaling gemaakt.