Je hoeft geen platform te zijn of worden om het principe voor je te laten werken
Platformen zijn overal om ons heen. Ze veranderden onze manier van werken, communiceren en consumeren volledig. Van sociale netwerken zoals Instagram en LinkedIn tot entertainmentgiganten als Netflix en Spotify. Zelfs retailplatformen zoals Amazon, bol.com en Zalando maken het eenvoudiger dan ooit om producten te vinden en te kopen.
Het is niet alleen voorbehouden aan tech-giganten.
Ook traditionele retailers, zoals Decathlon en Blokker, hebben de kracht van platformen ontdekt. Door andere verkopers aan boord te halen breiden ze hun aanbod uit. Zelfs organisaties zoals de ANWB zetten inmiddels op platforms in.
Dit laat zien dat je niet per se een techreus hoeft te zijn om de principes van platformdenken te benutten. Denk aan schaalvoordelen, slim gebruik van netwerkeffecten, en het creëren van waarde door mensen en middelen op een nieuwe manier samen te brengen.
5 platformprincipeh die elke organisatie kan toepassen
Het mooie is: platformdenken is niet alleen van toepassing op digitale producten.Het draait om een manier van werken en denken die in elke organisatie, groot of klein, impact kan hebben. Hoe kan jouw organisatie profiteren van platformprincipes, zonder dat je zelf een platform hoeft te zijn?
Begin het jaar met nieuwe ideeën en laat je inspireren door de kracht van platformdenken tijdens onze inspiratietafel op 16 januari 2025. Ontdek hoe je deze krachtige denkwijze kunt inzetten om jouw impact te vergroten en je doelen te bereiken.