Lancering Inspirerende 40 2024

Voor de 14e keer brengen we in kaart welke organisaties Nederlanders het meest inspireren.
De resultaten van het onderzoek delen we tijdens dit bijzondere lanceringsevent.

Wat maakt organisaties in 2024 inspirerend? Wie zijn het?
Wat doen en maakt hen anders? Dat delen we tijdens dit event,
waarbij de verhalen uit de meest inspirerende organisaties het podium krijgen dat ze verdienen.

Alle resultaten van 2024, inclusief de lijst van de Inspirerende 40
en de Ones2Watch zijn vanaf 9 oktober voor iedereen beschikbaar
in het nieuwe online jaarmagazine ‘Inspire Action’.

Over de Inspirerende 40
Verandering is hard nodig en wij houden van organisaties die deze brengen.
Daarom begonnen we in 2011 met De Inspirerende 40.
Zodat organisaties niet langer kijken naar de voorbeelden uit het verleden,
maar zich laten leiden door de voorbeelden voor de toekomst.

Inspirerende organisaties bewijzen dat en hoe het anders kan.
Ze combineren idealen met slimme business- en organisatieprincipes
om een positieve verandering op ongekende schaal tot stand brengen.
De Inspirerende 40 biedt hen het podium dat ze verdienen.

Met onze onderzoekspartners Dynata en DataIM brengen we jaarlijks in
kaart welke organisaties Nederlanders inspirerend vinden en waarom.


Climate Fresk Workshop

Wereldwijd deden al meer dan 1,5 miljoen mensen mee aan een Climate Fresk workshop.
Wij begrijpen helemaal waarom. Dus laten jou graag ook kennismaken met Climate Fresk.
Want 1 dagdeel inspireert en zet iedereen aan om in actie te komen.

Leuke, prikkelende serious game
Climate Fresk laat je op een speelse, actieve manier achter komen
wat klimaatverandering is en waarom het iets is waar je wat mee wilt.

Je gaat zelf aan de slag met de bouwstenen van het IPCC-rapport.
Geen droge theorie, maar zelf het complexe systeemvan klimaatverandering ontrafelen en begrijpen.
Om daarna te verdiepen met wat jij kunt doen.

Van inspiratie naar actie
Climate Fresk volgt de wetten van inspiratie. Van een ongemakkelijk
‘oh fuck … moment’ tot het vinden van je handelingsperspectief en ontdekken
van de kracht van gezamenlijke actie. Zodat je geïnspireerd en geactiveerd
de deur uit loopt.

Voor wie?
Het maakt niet uit of je er nu al veel of weinig weet van klimaatverandering.
Climate Fresk is geschikt voor iedereen die …
… duurzaamheid een serieuze onderwerp wil maken in organisaties;
… klimaatverandering wil begrijpen;
… nieuwsgierig is.

Je kan alleen of met één of meerdere collega’s komen.

Beperkt aantal plaatsen
Een Climate Fresk wordt gemaakt door 4 tot 7 mensen.
We kunnen twee groepen begeleiden en daarmee plek voor max 14 deelnemers.
We hebben al 4 aanmeldingen en nu dus nog maximaal 10 plaatsen. Vol = vol


Praktisch
– Dinsdag 5 november
– van 14.00 tot 17.30 (aansluitend borrel)
– Bij Synergie in de Werkspoorkathedraal, Tractieweg 41F, Utrecht
– Kosten:  € 165 per deelnemer (ex BTW)


Aanmelden
Je kunt je aanmelden door een bericht te sturen naar Carien


Climate Fresk Workshop

Klimaatverandering begrijpen en ontdek wat je kunt doen met de climate fresk workshop. In 3,5 ontrafel je op een leuke, interactieve manier de mechanismen achter klimaatverandering en wat het in gang zet. En vooral ontdek je wat je eraan wilt en kunt doen.

Inmiddels deden al meer dan 1,7 miljoen mensen een Climate Fresk workshop. Het succes zit in de opzet. Het is een serious game die een complex en veelzijdig onderwerp eenvoudig en inzichtelijk maakt. En dat op een leuke, actieve en interactieve manier. Geen college maar samen aan de slag.

Er is maximaal plaats voor 14 deelnemers. Aan deelname zijn kosten verbonden, maar ook vooral opbrengsten: inspiratie en actie.


Lancering Inspirerende 40 non-profit

Voor de tweede keer onderzochten we welke non-profits de kracht van inspiratie gebruiken om impact te maken.
Ontdek hoe zij een verandering versnellen door iedereen te betrekken in een beweging.

Op een bijzondere locatie, het prinses Maxima Centrum in Utrecht nemen we je op 4 juli mee langs de meest inspirerende non-profits van Nederland.
Wat maakt dat ze inspireren? Wat inspireert hen zelf om een andere werkelijkheid te zien?
Hoe verleggen ze iedere keer weer de lat?
Hoe werken ze aan impact en hoe schalen ze dat op?

De middag brengt je een mix van inspiratie en ontmoeting met leiders uit non-profitorganisaties uit alle domeinen.


Ronde Tafel Ketenimpact | Business for Good in Food

Acht organisaties uit de Inspirerende 40 en acht uit de Ones2Watch komen uit de wereld van voeding. Nederlanders zoeken en herkennen inspiratie in de veranderingen van de wereld van voeding blijkt uit de Inspirerende 40.

Maar dit is geen verandering die iemand alleen kan maken. Deze transitie vindt plaats in een keten. Boeren, machinebouwers in de voedselindustrie, verwerkers, transporteurs, verpakkers, retail, overheid etc. In een wereld die traditioneel is gericht op winst-verlies denken, is deze omslag alleen samen te maken. Daarom zoeken we de dialoog met bestuurders uit verschillende organisaties uit de voedselketen. We gaan in gesprek over de drempels in de transitie naar Food for Good.

Over Ronde Tafels
Ronde Tafels zijn compacte bijeenkomsten met 8 tot 15 deelnemers. Naarst een inspirerende impuls, zoeken we veel interactie en verdieping. Vanuit het idee dat je vooral van en met elkaar leert. Omdat iedereen inspiratie heeft te bieden en nodig heeft.


Ronde tafel Duurzaamheid | duurzamer door, niet naast de business

Nog 88 maanden en dan is het 2030.
Op het moment van deze ronde tafel zijn het er nog 85.
2030 is voor veel organisaties een ijkpunt voor hun verduurzaming.

Met reden. Ontwikkeling komt met een deadline.
Als het niet komt vanwege de verplichting voor toekomstige generaties, wetgeving,
dan wel om wat medewerkers en klanten vragen of concurrentie doet.

Een beetje organisatie heeft inmiddels een duurzaamheidsmanager.
De eerste stappen worden gezet naar impactreporting.
De kantine krijgt wat minder vlees en de leaseauto’s worden electrisch.
Zonnecelpanelen op het dak. Het zijn allemaal goede initiatieven.

Maar de echte impact wordt gemaakt door de business zelf.
Hoe ontwikkel je een duurzaamheidsorganisatie die niet naast de business staat,
maar van de business is? Hoe start je het proces waarin iedereen
meewerkt aan de toekomst?

Onze meeste projecten gaan over deze vragen. We werkten hier
onder andere aan met ANWB, Kwalitaria en bol.com. Op basis van deze
ervaringen, die van de deelnemers en uitdagingen van de dag gaan we met elkaar in gesprek.

Hoe zorgen we voor de maximale versnelling in de 85 maanden die er nog zijn tot 2030?


CMO Ronde tafel

Marketeers verbinden de wereld buiten met de organisatie.
Zij zien als eersten de trends en ontwikkelingen.
Aan hen de opgave om de organisatie hierop in te laten spelen.

Lukt dit niet helemaal, dan vallen termen als greenwashing en purposewashing.
Een verhaal vertellen lukt dan wel. Het verankeren in de strategie niet.

In een wereld van steeds meer transparantie valt dat op.
En je wordt er rigoreus op afgerekend.
Hoe kun je als marketeer niet alleen het verhaal naar buiten vertellen maar
juist zorgen dat binnen mee gaat.

Zodat de purpose door de hele organisatie omarmd en doorleefd wordt en
je samen gaat werken met je klanten in plaats je klanten een niet bestaand verhaal te vertellen.


Ronde Tafel HR | High Impact Organisatie

Als iets iimpactorganisaties kenmerkt, is het d ontwikkeling van HR naar Resources for Humans.
Mensen zijn geen resources. Maar mensen kunnen wel in hun kracht gezet worden:
een high impact organisatie.

Onderzoek van de Inspirerende 40 leerde ons dat bijna één op de twee professionals zegt
niet zichzelf te kunnen zijn op het werk en niet alle talenten kwijt te kunnen.

Er valt nog veel te winnen.
Impactorganisatis die hard opschalen voor impact, weten mensen in hun kracht te zetten.

In deze ronde tafel met 10 tot 15 People & Culture Professionals
gaan we in gesprek hoe een high impact organisatie wordt ontwikkeld.


Impact on the Beach

If we want to save the planet

we have to throw a better party

than the ones destroying it’

– Tristram Stuart

 

Impact on the Beach is het businessfestival voor nieuwe initiatieven die samen de verandering vormen. Om te zien en ervaren dat het kan en hoe. De plek waar je andere impactmakers en -organisaties ontmoet. Een combinatie van kunst, muziek, theater, De Inspirerende 40, radicale verhalen, good food, onwaarschijnlijke ideeën en nieuwe ontmoetingen. In niets vrijblijvend, in alles de vrijplaats voor de volgende sprong. Het programma neemt je mee langs de dynamiek van een stranddag. Van een energieke strandmiddag naar inspirerende acts, langs de zindering van golden hour tot aan 20.14 uur, als de zon ondergaat.

 

Programma en tickets: impactonthebeach.nl