Transformatie naar impact

‘Ja, maar die inspirerende impactorganisaties beginnen zo. Wij bestaan al langer.’ ‘Makkelijk als je klein bent.’ Reacties die we vaker horen op het verhaal over Inspirerende Impactorganisaties. Ja, het is complexer om een organisatie te transformeren. Maar het kan. Er zijn genoeg voorbeelden die dat laten zien.

Vooropgesteld, je hoeft het niet te doen. De keuze voor impact, is aan iedere ondernemer, CEO, manager en professional. We kunnen wel bedenken waarom je het zal willen. Meer dan de helft van alle professionals weegt de maatschappelijke impact mee bij de keuze voor een nieuwe baan. Je collega's zoeken ernaar. Het is de motor achter betrokkenheid en creativiteit. Klanten en investeerders vragen er om. Het brengt de vaak gezochte innovatie en energie .

Maar de belangrijkste reden is er een voor jezelf: wat voor ondernemer of manager wil je zijn geweest? Wie wil je als mens zijn?

Organisatieontwikkeling Synergie
Organisatieontwikkeling Synergie

 

‘Hij die een ‘Waarom’ heeft om voor te leven, overwint bijna elke ‘Hoe’.’ - F. Nietzsche

ELKE VERANDERING BEGINT BIJ IEMAND

Organisaties hebben geen purpose. Mensen wel. Mensen die hun purpose leven en anderen inspireren mee te doen, zijn leiders.

Na 15 jaar werken aan business for good is dit de simpele regel die we leerden: zonder persoonlijke purpose geen leider, maar manager. Zonder gedeeld verhaal, geen team, maar groep individuen. Zonder proces geen impact, maar middelmaat.

Wij brengen de transformatie naar impact op gang en zijn pas tevreden als het gelukt is.

If we take man as he really is, we make him worse. But if we overestimate him … we promote him to what he really can be – Viktor Frankl

STRATEGIE DIE TOT ACTIE LEIDT

Impact komt niet zonder plan. Een plan is een helder idee over hoe het ene het andere mogelijk maakt. We vinden dit in Elon Musk’s blog uit 2006 Tesla's Masterplan. Waarin we met de introductie van de Model 3 weer een stukje gerealiseerd zien. En Tony's Chocolonely deelt de strategie in elke chocoladewikkel.

Een goede strategie inspireert tot actie. Niet alleen de board, maar de hele organisatie en zelfs de markt. Omdat de creativiteit van iedereen nodig is in het waarmaken. Bij die strategie helpen we. We helpen bij de vorm die nodig is. Levensgrote roadmaps, exposities, bierviltjes. Wat er maar nodig is om tot actie te inspireren. Want dan ontstaat de grootste impact.

EEN CULTUUR DIE MENSEN BETER MAAKT

Wij strijden ervoor om de term HR af te schaffen. Mensen zijn geen middel, ze zijn de basis. Resources for humans is een veel betere benadering. Wat helpt mensen om het verschil te maken? Met psychologische veiligheid, een gedeeld doel, positieve interactie en lerend vermogen ontstaan de meest succesvolle teams.

Wij helpen organisaties om hun medewerkers het verschil te laten maken. We adviseren hoe de cultuur, omgeving en positieve interactie te creëren. En ontwikkelen impulsen en programma’s die mensen en teams laten groeien.

'Culture eats strategy for breakfast.'
P. Drucker

Heb je hier een vraag over?

Joris van Zoelen

Strateeg en Partner

Meer over organisatieontwikkeling

Mail mij dit artikel

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.