Visie & Leiderschap
Walls of Why
Walls of Why is een werkmethode voor organisaties die de volgende sprong willen maken en marktconventies willen doorbreken. In een ruimte zetten we fysiek de belangrijkste perspectieven van je organisatie tegenover elkaar. Waardoor het spanningsveld tastbaar wordt. Het vormt het decor voor één of meerdere werksessies.
ZIEN WAT IEDEREEN ZIET, DENKEN WAT NIEMAND DENKT
Een beroemd verhaal uit India vertelt over zes blinde reizigers rond een olifant. Op hun weg lopen ze tegen verschillende delen van een olifant aan. Elk van hen beschrijft vervolgens zijn eigen versie van het dier: de eerste denkt een muur te 'zien', de volgende een speer. De anderen beschrijven de olifant vervolgens als een slang, een boom, een waaier en een touw. Ze eindigden ruziënd. Allen hadden voor een deel gelijk en toch was het hele plaatje anders dan elk van hen afzonderlijk dacht.
De ware ontdekkingsreis is geen speurtocht naar nieuwe landschappen, maar het waarnemen met nieuwe ogen. - Marcel Proust
Dit verhaal illustreert de uitdaging van visieontwikkeling. Er is vaak veel informatie. Een visie wordt daarnaast vaak ontwikkeld in een team. De methode helpt de deelnemers van het team om samen elkaars perspectieven te verkennen en gezamenlijk richtingen te exploreren. Daarvoor worden vier perspectieven gecombineerd: (1) die van de organisatie zelf en het verleden, (2) (potentiële) klanten, (3) concurrenten & alternatieven en (4) de toekomst en trends. Walls of why is een visuele methode die deze vier perspectieven combineert.
DE METHODE BESTAAT UIT 4 STAPPEN:
De methode bestaat uit vier stappen:
- Informatieverzameling binnen de vier perspectieven. Bestaande informatie wordt hier gecombineerd met nieuwe inzichten.
- Walls of Why Room. De informatie en inzichten worden visueel zichtbaar gemaakt op wanden die het decor maken van de kamer.
- Walls of Why Workshop. Workshop met drie centrale onderdelen:
- de belangrijkste dynamiek in de ‘markt’ en het resultaat daarvan;
- de conventies in de markt, de logische rollen;
- de gewenste verandering die de organisatie teweeg wil brengen.
- Van Why naar How. De workshop resulteert in een combinatie van inzichten en mogelijke richtingen. In een vierde stap worden deze verder verkend.
UNIEK: DE FYSIEKE RUIMTE ALS MIDDEL VOOR DOORBRAKEN
De Walls of Why combineert de theorie van Clayton Christensen (Disruptive Technologies) en Simon Sinek (Start with Why). De fysieke aanpak maakt de methode uniek. Het wordt mogelijk anderen zelf de inzichten, dynamiek en afwegingen te laten ontdekken. Dat vergroot betrokkenheid en draagvlak voor de afwegingen. De visuele aanpak maakt bovendien dat de inzichten op een indringende wijze worden beleefd en daardoor 'bij blijven'.