why it works

het rendement van corporate branding

Vooropgesteld: een merkstrategie rendeert. Het bewijs komt van talloze onderzoeken en cases. Zo ligt de ebita van merkgeörienteerde organisaties 80 procent hoger dan die van organisaties zonder deze oriëntatie (Melin, 2004). Watson Wyatt bewees dat organisaties met betrokken medewerkers 47 tot 202 procent effectiever zijn dan hun concurrenten. En zo zijn er veel onderzoeken die we desgevraagd graag delen.

brandbase - sterke merkenDe sterkste merken zijn 'corporate brands'. Met de BrandBase, top40 inspirende merken en Sustainable Image Index (40 meest duurzame merken) onderzoeken we welke merken het sterkst zijn. In al deze onderzoeken valt op dat de top10 wordt gedomineerd door merken met een sterk waarom. Dat geldt voor de 'usual suspects' zoals Apple, Ikea, de Efteling en BMW, maar ook voor merken die snel aan kracht winnen: Triodos en FrieslandCampina.

Dát het werkt is een gegeven. Hier is waarom het werkt:
1 | het creëert logica en eenvoud
corporate brands worden niet door het reclamebureau gemaakt, maar door de organisatie zelf. Een sterke identiteit zorgt voor 'alignment'. Het werkt niet alleen voor communicatie, maar ook voor proposities, stijl en gedrag van medewerkers. Het maakt organisaties daarmee effectiever en efficiënter.
2 | het activeert en maakt creatief
professionals zoeken inspiratie en groei. Werken biedt hen deze basis. Daar komt bij dat mensen die werken vanuit ‘waarom’ naast hun ‘handen’, ook hun ‘hoofden’ en ‘harten’ inzetten. Dit maakt hen veel effectiever.
3 | het heeft impact en betekenis
Als je reageert op wat klanten vragen of concurrenten doen, ben je altijd tweede. Alleen met een eigen koers word je eerste. Daarnaast is er altijd een volgend ambitieniveau om te bereiken. In plaats van te reageren, kan een organisatie acteren. proactief in plaats van reactief. Het voorkomt de ‘cultural lock-in’ die organisaties uiteindelijk vaak verlamt.

Daarom ontwikkelden we een aanpak die organisaties helpt een merk te worden. Hierin gebruiken we het 'waarom' om waardevol worden en de hele organisatie te 'alignen'. Vanuit dezelfe basis werken we aan de strategie voor de 'merkbaarheid'. Dan worden organisaties merken.