find their why

customer insight & positioning

Elk merk is gebaseerd op een simpel kerninzicht. Ford zag dat mensen geen paarden wilden, maar zich snel willen verplaatsen, IKEA dat mensen geen meubels wilden, maar comfortabel willen wonen, AXE dat mannen faalangst hebben en Bertoli dat mensen thuis hun gezin willen verwennen met lekker eten maar geen tijd hebben. ‘Inzichten’ zetten mensen in beweging. Zo eenvoudig als ze klinken, zo moeilijk laten ze zich vinden.

Uit bestaand onderzoek of nieuw onderzoek halen wij 'inzichten' naar boven. Hiervoor luisteren, observeren, verdiepen en kijken we nogmaals. Daarvoor gebruiken we observatie onderzoek, customer journeys, photo journals en visiegesprekken. Meer informatie over onze aanpak van het vinden van customer insights vindt u hier.

De why en customer insights vormen de basis voor de positionering: de positie in het hoofd van de doelgroep. Succesvolle positionering gaat over de totale organisatie: De businessonderdelen creëren samen de positionering in het hoofd van de doelgroep. In onze projecten streven wij ernaar te voldoen aan de drie ‘wetten van een sterke positionering’:

1 |  de wet van eenvoud & logica
De wet van eenvoud & logica zegt dat de eenvoudigste dingen altijd de beste zijn. Als het teveel moeite kost dingen uit te leggen, begrijpen je klanten het niet, laat staan je potentiële klanten. Dit geldt zowel voor de corporate propositie als voor de samenhang tussen alle dienstverlening.

2 | de wet van impact & betekenis
De wet van impact zegt dat je de dingen drie keer zo groot moet doen om ze voor anderen betekenisvol te maken. En dat het aan de ander is om dat te beoordelen. Een positionering wordt pas impactvol wanneer klanten deze onomwonden kunnen ervaren. Uniciteit schuilt in de relevantie en niet andersom.

3 |  de wet van zin & creativiteit
De wet van zin zegt dat alle geweldige ideeën energie geven om ermee aan de slag te gaan en eindeloze creativiteit mogelijk maken. Als het jullie geen energie geeft, waarom zou het dat de klant wel doen? En daarnaast, als het jullie geen energie geeft, worden de uitdagingen in de praktijk onoverkomelijke obstakels. Het risico van snelle wisselingen van koers ontstaat daarmee. Een sterke positionering kan alleen groeien en heeft daarom tijd nodig. 

 

Met het vinden van het waarom van klanten, hielpen wij onder andere: Arcadis, Rijnstate Ziekenhuis, Eneco, IrisZorg, NOS, Kemie en VELUX.