Propositie ontwikkeling & innovatie

Een propositie, een belofte, vormt de kern van uw aanbod. Ontwikkeling van nieuwe proposities start daarom met inzicht welke beloftes klanten nodig hebben, en waarom. Klanten vertellen u dit zelden rechtstreeks. Als ze dat al doen, is de kans groot dat ze het ook aan anderen vertellen.

Proposities ontwikkelen wij daarom in vier fasen:
1 | zien: klanten zien en hun behoeften doorgronden
2 | analyseren: doorgronden waarom behoeften ontstaan en waar deze vandaan komen
3 | creatie: ontwikkelen van zoveel mogelijke oplossingen
4 | propositie ontwikkeling: het selecteren van de meest kansrijke.

Voor de eerste fase zetten wij vaak observerend onderzoek in: in teams met opdrachtgevers meelopen met klanten.  Dit genereert vaak al veel nieuwe inzichten die in de tweede fasen worden samengebracht en verdiept. Aan de hand van een 'game' worden de observaties verdiept tot doorbrekende inzichten.

Pas in de derde brainstorm fase worden zoveel mogelijk oplossingen ontwikkeld. In de laatste worden systematisch de meest succesvolle geselecteerd. De propositie wordt verder uitgewerkt en aangescherpt. Klanten die zijn betrokken in fase één, zijn vaak bereid om hierbij als klankbord te fungeren. Deze vorm van cocreatie levert krachtige en nieuwe proposities op.