Positioneren

Positioneren is het innemen van een eigen plek in het hoofd van uw doelgroep. Wij helpen onze opdrachtgevers positioneren 'nieuwe stijl': op basis van een relevante, unieke plek in het hoofd en hart van mensen.

Anders dan positioneren 'oude stijl' draait dit om meer dan het vinden van een claimbare eigenschap (zoals Volvo's 'veiligheid' of Coca-Cola's 'hapiness'). Markten zijn hiervoor te complex geworden. Een unieke positionering op basis van een eigenschap is zelden vindbaar of lang houdbaar. Daarnaast geldt voor veel (zakelijke) dienstverleners dat één enkele term nauwelijks kan omschrijven wat ze doen.

Positioneren 'nieuwe stijl' gaat over een unieke rol: waarom is de organisatie hier? Dit laat zich vangen in een enkele zin die iedereen begrijpt. Een rol is activerend en dynamisch. Daarmee is deze positionering tijdloos. Het biedt eindeloze mogelijkheden voor proposities, producten en ontwikkeling. Een herkenbare rode draad blijft voortdurend zichtbaar.

Het sterkste merk van Nederland, IKEA, is hiervan een mooi voorbeeld. De positionering van IKEA in één woord? ... lastig, nietwaar? Terwijl 'aangenaam en betaalbaar wonen voor iedereen mogelijk maken' toch echt de kern is van alles dat de organisatie doet. IKEA positioneert zich hierbij heel centraal in het hoofd van haar doelgroepen, en is het u daar tenslotte niet om te doen? Niet voor niets is IKEA in 2013 het meest inspirerende merk van Nederland.

Opdrachtgevers die we hielpen positioneren zijn: Monuta, Kemie, ASR, VIRO, Unica. Voorbeelden vindt u bij onze cases.

Meer wilt weten? Lees dan vooral het artikel ' eenvoud in merkessentie'.