Organisaties als merken

Opmerkelijk kenmerk van de sterkste merken: het zijn organisaties.
1 | wereldwijd Coca-Cola, Google, IBM, Microsoft, Apple (bron: Interbrand)
2 | in Nederland IKEA, HEMA (bron: BrandBase)
3 | de meest inspirerende merken in Nederland: Efteling, IKEA, Apple (bron: Inspirational Image Index '11).

Bijna altijd wordt dit over het hoofd gezien bij de ontwikkeling van merkstrategie. Communicatie staat vaak centraal, regelmatig producten en diensten, soms positionering en een enkele keer betekenis. Helaas wordt zelden gesproken over hoe dit wordt georganiseerd. Wij zien dat sterke merken ontstaan uit de bezieling van de leiders en oprichters, verankerd in de identiteit en vervolgens de cultuur, systemen en structuren van de organisatie. Pas dan ontwikkelen diensten, producten en het verhaal met de omgeving sterke merken.

Wij richten ons daarom ook op de cultuur en systemen. Ze zijn de voedingsbodem waaruit sterke merken groeien. Dit resulteert in een hogere loyaliteit, sterke positie op de arbeidsmarkt, hogere marges en effectievere communicatie. Sterke merken behalen daarmee zowel in een B-to-B als B-tot-C betere resultaten (tot 4,2 x hoger rendement) en verslaan hun markt.