Internal branding & living the brand

Organisaties worden merken wanneer medewerkers het merk 'leven'. Kennen en ermee werken is nog anders dan doorleven. Daarom onderscheiden wij twee fasen: (1) internal branding en (2) living the brand.

internal branding
"Als je mensen een schip wilt laten bouwen, geef ze dan geen hout en spijkers, maar een eindeloos verlangen naar de zee." | Antoine de Saint Exupéri
Internal branding is medewerkers meenemen in de merkuitgangspunten, hen er enthousiast over maken en vanuit het werk laten leven. Enthousiasme en betrokkenheid zijn sleutels.

internal brandingWe geven internal branding altijd vorm op een manier die past bij de identiteit van organisatie en merk. Dit kan zijn via een serious game, een train-de-trainer, een event of meerdere kleine workshops. Altijd onderscheiden we bij internal branding drie fasen:
1 | ontdekken: leren kennen en eigen maken;
2 | willen: met de uitgangspunten aan slag willen gaan en eigen maken.
3 | begrijpen en kunnen: kunnen toepassen. 

Living the brand
Internal branding geeft een impuls, enthousiasme en activeert. Maar zonder verankering in cultuur, systemen en leiderschap blijft het slechts tijdelijk. Om een sterk merk te worden is meer nodig: living the brand is fase II. Hierin helpen we ook de cultuur (HR beleid, werving, beoordeling, aannamebeleid), systemen (KPI's, sturingsinformatie) en leiderschap (coaching) het merk tot leven te brengen. Worden sollicitatiegesprekken gevoerd in een spreekkamer of een leeg kantoorgebouw (installateur), stuur je mensen op financieel rendement of NPS (verzekeraar), voer je standaard besprekingen of doe je dit merkwaardig? In living the brand verankeren we het merk diep in de organisatie..

Wanneer internal branding en living the brand worden gecombineerd, worden organisaties merken. Bij onze opdrachtgevers staan enkele voorbeelden van internal branding trajecten die we uitvoerden.