Synergie - publicaties en artikelen

weten hoe inspirerend uw merk is 135

U kunt nu deelnemen aan de inspirerende 40
De Inspirerende 40 is ons jaarlijkse zoektocht naar de 40 meest inspirerende merken van Nederland. Met SSI brengen wij in kaart wat inspirerende merken kenmerkt en welke dit zijn. U kunt nu deelnemen aan dit onderzoek. Dit biedt u, naast inzicht in uw inspiratiewaarde ten opzichte van de Inspirerende 40, een goede indicatie voor uw prestaties in 2015. Inspiratiewaarde voorspelt namelijk toekomstige prestaties. De collectieve opzet maakt deelname voordelig. En, deelname geeft u kans op een plaats bij de 40. 

inspirerende merken bewegen markten
Inspirerende merken zijn merken die de markt bewegen. Zij verleiden klanten hen te volgen. Andere merken worden bewogen door markten. Klanten volgen hen. Daarom is inspiratiewaarde een goede voorspeller van toekomstige merkprestaties. Dit is diverse keren gebleken de afgelopen jaren.  
…       Triodos Bank is al jaren één de meest inspirerende dienstverlener en groeit sterk in inspiratiewaarde.
           De bank groeit jaarlijks 10 tot 20%.
…       in 2013 daalde de HEMA 10 plaatsen. Hoewel de HEMA internationaal groeit, worstelt het in Nederland.
…       Samsung stijgt jaren en was in 2013 meer inspirerend dan Apple. Het marktaandeel groeide vergelijkbaar. 

over het onderzoek
De Inspirerende 40 bestaat jaarlijks uit twee onderzoeken. Het eerste, exploratieve onderzoek (N = 150) brengt in kaart wat inspirerende merken kenmerkt en welke merken spontaan worden genoemd. Op basis van de bestaande ranking nomineren wij 45 merken. Van deze merken wordt in een tweede onderzoek de inspiratiewaarde bepaald (N = 1.200). Hiervoor worden de prestaties op vier pijlers gemeten:
1 |    bijzondere producten     
2 |    sprankelende organisatie
3 |    authentieke visie
4 |    engagement

Merken worden beoordeeld door mensen die het merk kennen (op basis van een nationaal representatieve steekproef). De resultaten worden uitgesplitst tussen mensen die het merk alleen kennen en zij die er klant zijn. 

publicatie en rapportage
De resultaten worden gepubliceerd in een compacte, vrij toegankelijke uitgave. Zie voor een voorbeeld de Inspirerende 40 van 2013 . Daarnaast verschijnen publicaties in Tijdschrift voor Marketing en MarketingTribune. Betalende merken ontvangen een uitgebreider rapport. Hierin zijn van alle merken de scores per pijler opgenomen. Daarnaast zijn de resultaten weergegeven tussen klanten en bekenden. 

De resultaten worden jaarlijks bekend gemaakt tijdens een, hoe kan het ook anders, inspiratie bijeenkomst. Centraal staat het persoonlijke verhaal van een marketeer verantwoordelijk voor én van de merken uit de inspirerende ’40. Wat inspireert hem of haar? Wat is het verhaal achter het merk en de ontwikkeling? Uiteraard worden hierbij ook de inzichten uit de Inspirerende 40 gedeeld en de award uitgereikt. 

u kunt nu meedoen aan de inspirerende 40
Wanneer uw merk zich richt op consumenten en landelijk opereert is het mogelijk om deel te nemen aan het onderzoek. Hierbij is het ook mogelijk in te zoomen op een specifiek segment. Dit laatste is interessant wanneer u wilt weten hoe inspirerend uw merk is in bepaalde regio’s of leeftijdsgroepen.

deelname inspirerende 40

Deze aanbieding is geldig tot 15 juni 2014. Dan start het onderzoek waarna alleen deelname aan het evenement nog mogelijk is. Deelname kan door contact op te nemen met Synergie, Linda de Groot, linda@synergie.nl.

Terug naar het blog