Synergie - publicaties en artikelen

Wat elke organisatie kan leren van de productpresentatie van de Model 3

Dit filmpje van de officiële introductie van de Model 3 trok onlangs onze aandacht. Hij werd enthousiast onder de aandacht gebracht door Edwin Brink. Eindelijk, een ‘why gedreven’ product introductie. We kunnen het niet meer eens zijn. Tesla laat zien hoe je een why heel concrete maakt.

Voor we hem delen eerst wat we er zo goed aan vinden: de Model 3 wordt aangekondigd als:
1 een logische, volgende stap in het realiseren van de why;
2 een echte vernieuwing voor klanten, niet alleen voor je organisatie;
3 een product dat wordt gemaakt door een innovatieve organisatie;
4 klanten overtuigt op drie argumenten.

1 een logische, volgende stap in het realiseren van de why
Elon Musk start de presentatie met de vraag waarom Tesla bestaat. Vervolgens toont hij een grafiek van de wereldwijde CO2 uitstoot. Met de opgave en verantwoordelijkheid om daar wat aan te doen. En daarna het aantal slachtoffers door verkeersuitstoot (54.000 slachtoffers per jaar). Tegen de tijd dat Elon de why van Tesla introduceert, schreeuw je er als luisteraar zelf om: ‘Alsjeblieft ‘accelerate the worlds transiston to sustainable energy’.’ Tesla heeft je bewust gemaakt van de onvervulde behoefte. Dat Model 3 een oplossing is voor deze behoefte, is iets dat je maar al te graag bereid bent om te geloven. Zeg eens eerlijk, hoe doet jullie organisatie dit? Is de why zo logisch dat het niet meer nodig is om de onvervulde behoefte aan te wakkeren? Dan ligt hier een enorme kans.

2 een echte vernieuwing voor klanten, niet alleen voor je organisatie
De grootste schaarste vandaag is aandacht. Vraag er dus niet tevergeefs om. Te vaak zoeken organisaties het ‘nieuws’ op wat voor hen nieuw is maar niet voor hun klanten. Een nieuw type auto is natuurlijk nieuw voor organisatie en klanten. Maar hoe nieuw is echt nieuw?

Bij de Golf 7 was bijvoorbeeld nieuw dat de voorwielen 43 millimeter verder naar voren zijn geplaatst ten opzichte van zijn voorganger. De wielbasis groeide in totaal 5,6 centimeter en de buitenmaten zijn 4.255 millimeter in de lengte, 1.799 millimeter in de breedte en een hoogte van 1.452 millimeter. Tja.

Dan Model 3. De auto is duurzamer, kijk naar de CO2 uitstoot. De auto is de veiligste in zijn klasse. En, bonus, hij is ook nog eens sneller dan elke auto in deze prijscategorie. Als koper krijg je vernieuwing die je eerder niet binnen handbereik lag. Dat is nieuw.

3 een innovatieve, dienende organisatie
Elon doet iets moois wanneer hij praat over zijn organisatie. Hij is oprecht trots op het vermogen vanTesla om oplossingen te creëren. Niet op wat de organisatie heeft gedaan, maar over de potentie en ambities. Daarbij richt hij zich op enkele concrete afdelingen: de ‘design challenges’, ‘engineering solutions’, ‘going through production hell’. Daaruit spreekt zijn geloof dat de weg naar de klant door de design afdeling gaat. Innovatief. Tesla wordt en passant een geloofwaardige organisatie om klantbehoeften duidelijk te maken

4          een product dat overtuigd in drie argumenten
Steve Jobs leerde het ons al: elk overtuigende boodschap heeft drie argumenten. Minder is niet krachtig, met meer boet de boodschap aan kracht in. Dit is precies wat Tesla doet: drie argumenten die vertellen dat wat ze hebben gebouwd bijzonder is. De Tesla 3 is duurzamer, veiliger en sneller dan alle alternatieven in de categorie.

Dat is precies waarom dit een inspirerende productpresentatie is. Alle pijlers van Inspirerende organisaties komen terug: de visie, de organisatie, het product en de relatie die ze aangaan met de afnemers. En inspirerend gebracht. 

En laten we eerlijk zijn, Elon Musk is geen geboren spreker. Als Tesla met hem een inspirerende productintroductie kan doen, kan elke organisatie dit. Benieuwd hoe jullie je volgende productintroductie vorm geven? We denken graag mee.

Benieuwd naar de film?  We delen hem graag natuurlijk

Terug naar het blog