Synergie - publicaties en artikelen

Stories of Inspiration - Gemeente Hollands Kroon

waarom inspirerend?

Het idee dat vertrouwen onvoorwaardelijk kan … dat is inspirerend. Zeker als je bedenkt hoe slim ze gebruik maken van nieuwe technologie om dat te faciliteren. Het geeft mensen weer de touwtjes in handen. Zowel bewoners als medewerkers. Zo boog een team van medewerkers zich over de vraag welke regels wel en welke niet thuishoren in de algemene plaatselijke verordening. Van de 132 regels bleven er maar 46 over. Bewoners staan via een app direct in contact met het Meldingsteam van de gemeente. Zwerfvuil of een kapot verkeersbord is hierdoor snel en gemakkelijk gesignaleerd. Voor ambtenaren ontstaat ruimte voor intrinsieke motivatie die vaak zo kenmerkend is voor hen, maar door systemen en processen vaak diep weggestopt zit. De kernwaarde ‘van mens tot mens’ wordt praktisch toegepast wanneer er bijvoorbeeld een kindje in de gemeente geboren wordt. Als vader hoef je niet meer aangifte te doen bij de burgerlijke stand, maar maakt een ambtenaar de geboorteakte op bij jouw thuis. Het resultaat is nu al merkbaar: de productiviteit is gestegen, het verzuimpercentage is gedaald en werkplezier scoort hoog.

hoe past het bij de Inspirerende 40?

De visie van gemeente Hollands Kroon gaat uit van vrijheid en vertrouwen. Iets wat schaars is in onze huidige samenleving. Een relatie bouwen op vertrouwen werpt duidelijk zijn vruchten af op de vier pijlers.

  • wat is de visie van waar uit ze werken?

Meegroeien met de digitalisering, flexibilisering en zelfstandigheid van de burger. Deze visie is gebaseerd op vijf kernwaarden:

  • Vertrouwen als basis voor samenwerking
  • Bevlogenheid omdat je het verschil wilt maken
  • Contact van mens tot mens
  • Lef omdat je van gebaande paden af durft en mag wijken
  • Respect omdat anders zijn oké is
  • hoe organiseren ze het vernieuwend?

De 350 collega's werken in teams van vijf tot negen medewerkers met een eigen budgetverantwoordelijkheid. Overbodige interne regels zijn geschrapt en daar komt geen manager aan te pas. In 2018 wil gemeente Hollands Kroon dat alle teams zelfsturend zijn.

  • hoe maken ze het tastbaar met producten en diensten?

Digitaal een vergunning aanvragen en ontvangen, je paspoort gratis thuis laten bezorgen, in een app aangeven dat de heg om de hoek wel eens gesnoeid mag worden, en online aangifte doen van de geboorte van je kind. Wat ook vernieuwd is, is hun sollicitatieprocedure. Om enthousiaste mensen met de juiste vaardigheden te vinden, werd een eigen variant op ‘The Voice of Holland’ georganiseerd. Een talentenjacht voor ambtenaren, inclusief camera, draaistoelen en rood licht. 192 kandidaten konden twee minuten hun vaardigheden en drijfveren pitchen tijdens De Stem van Hollands Kroon. Een verrassende en effectieve manier van recruiting.

  • hoe betrekken ze hun klanten hierbij?

Het groenbeheer wordt door bewoners zelf geregeld, de materialen vergoedt de gemeente. Burgers kunnen in een speciale app meldingen in de buurt doorgeven. Op deze manier werken de burgers en de gemeente effectief samen.

Terug naar het blog