Synergie - publicaties en artikelen

Plastic Whale: boten en skateboards van Amsterdams grachtenplastic

boten en skateboards van Amsterdams grachtenplastic
Als marketeer startte Marius Smit Plastic Whale omdat hij een duidelijk doel in zijn leven zocht. Tijdens een wereldreis zag hij veel moois, maar ook veel afval en plastic en bedacht dat hij hier graag iets aan wilde doen. Hij stelde zichzelf het doel om het plastic afval te gebruiken voor de bouw van een boot van plastic. Daarmee kon hij weer meer naar plastic vissen en nog meer boten bouwen etc. Hij had echter geen kennis van het bouwen en ontwerpen van een boot. Ondanks dit gemis startte hij toch met het vissen naar plastic. Misschien wel vanwege deze hands-on houding kreeg hij steeds meer medestanders. Als snel stelden bedrijven hem de vraag of ze niet een keer konden komen vissen met het team als uitje. Zo groeide het plastic vissen uit tot een evenementenbedrijf met een missie. Het netwerk van Marius groeide en al snel wist hij met de juiste mensen de eerste boot van afvalplastic te bouwen.

De missie bleek de aanjager van ongekende innovatie en slagkracht. De doppen van plastic flessen konden worden gebruikt om skateboards te bouwen. En omdat doppen in allerlei komen levert dat de mooiste kunstwerken op. Nu is het bedrijf bezig met de ontwikkeling van bureaus en tafels voor bedrijven, ook van gevist plastic.

‘doen’ en bewijs zorgt voor vertrouwen en activatie
Marius slaagde erin om veel mensen aan te haken op zijn missie. Hij had een doel en een verhaal. Mensen begrepen wat zijn missie was, konden zelf bijdragen door mee te vissen en het effect was direct zichtbaar. Met de berg plastic die iedere keer weer uit het water werd gehaald als het bewijs. Plastic Whale werkt als een olievlek…of als water, dat is hier wellicht meer op zijn plek. Zonder te weten hoe een boot moest worden gebouwd, is Marius met zijn idee direct zelf aan de slag gegaan. Door dit te doen inspireerde hij, groeide hij en kwam die eerste boot er. De beweging versterkt zichzelf: het aantal boten laat zien hoeveel er al uit de grachten is gevist: hoe meer boten, hoe meer bewijs van het succes. En hoe meer er vervolgens weer kan worden ingezet om meer te vissen.

persoonlijk
Het hebben van een maatschappelijk doel als organisatie is wat veel mensen en daarmee organisaties drijft: het inspireert, het geeft mensen een persoonlijke reden om uit bed te komen. Met een dergelijk doel komt innovatie tot leven.

Zo’n doel start vaak persoonlijk. Vanuit de overtuiging, waarden en drijfveren van de grondlegger(s). Daar ontstaat het verhaal en de identiteit van een organisatie, waaruit de slagkracht voortkomt die een groot verschil maakt. Want als het verhaal concreet wordt, kan er een vliegwieleffect optreden. Men gaat jou dan opzoeken in plaats van andersom.  Ook wordt het creërende en creatieve effect groot. Samenwerking met gelijkgestemden is daarbij cruciaal.

organisaties in de maatschappij
De invloed die organisaties hebben in de maatschappij is groot, mogelijk zelfs groter dan die van de overheid: er wordt in toenemende mate door consumenten en overheden naar bedrijven gekeken om problemen op te lossen. De vraag die resteert is dan: wat wil jij oplossen?

neem mee als je wilt:
-   inspiratie zit in iedereen
-   weet en laat weten waarom je iets wilt doen
-   wees reëel en ambitieus in je doelstellingen
-   pak aan en laat zien dat het kan

door Rene van den Berk

Terug naar het blog