Synergie - publicaties en artikelen

blog | agenda


hoe FlickBike een 150 jaar oud product omtovert tot inspirerende innovatie

Zelf noemen ze het een ‘vernieuwd deelfietsconcept’, wij noemen het een ‘inspirerende innovatie’. Met de opkomst van de deelcultuur op het gebied van huizen, auto's en ander bezit kan de fiets natuurlijk niet achterblijven. FlickBike maakt het mogelijk om altijd en overal toegang te hebben tot gezond vervoer: de fiets.

Lees meer

Vandebron: de groene inspiratiebron

Vandebron heeft een gedurfde missie: zo snel mogelijk naar honderd procent duurzame energie. Een simpel idee vormde de kern van het businessconcept: ontwikkel een energiemarktplaats waar lokale energiebronnen zelf hun energie verkopen en mensen hun eigen bron kiezen. De directe link tussen consument en producent slaat aan. Sinds 2013 stapten er al meer dan 100.000 huishoudens over naar Vandebron. Ze scharen zich na 3 jaar al onder de 40 meest inspirerende organisaties van Nederland.

Lees meer

Stories of Inspiration - Coolblue

Met deze (nog steeds Hollandse) zomerse temperaturen is het belangrijk om het hoofd KOEL te houden. Laat Coolblue daar nou precies erg goed in zijn. Met hun verfrissende manier van communiceren doen zij alles om die glimlach op je gezicht te toveren. Meer dan 1500 Coolblue'ers werken keihard om klanten te verwonderen. Vier kernwaarden zetten de toon: eigenzinnig, vrienden, flexibel en gewoon, doen. Hoe? Lees hier verder…

Lees meer

Plastic Whale: boten en skateboards van Amsterdams grachtenplastic

Dat onze wateren vervuild zijn met plastic is geen nieuws meer. Waar de Ocean Cleanup zich richt op de oceanen, zoekt Plastic Whale het dichterbij. Door plastic afval uit de Amsterdamse grachten te vissen is Marius Smit begonnen met een lokale variant waar iedereen een steentje aan kan bijdragen. Marius is een mooi voorbeeld van iemand die inspireert door het gewoon te doen.

Lees meer

van incidentele verandering naar blijvende beweging

Transformatie is het toverwoord van 2017. Verandering is het grote verlangen. Wie niet veranderen wil, is de geheide verliezer. Tenminste, dat is wat we vandaag veel horen en misschien ook wel denken. Maar de wetenschapper Julian Birkinshaw onderzocht de houdbaarheid van dit soort leiderschap- en managementideeën. Een goede 90 procent van alle ideeën was binnen 10 jaar met een vrolijke boog in het ronde archief verdwenen en vergeten en vergeven. Tegelijkertijd, als je ziet dat de manier waarop je organisatie vandaag functioneert, het bestaan van morgen niet garandeert, is stilstaan geen optie. Ondanks dat veranderen een risky business is. Zo toonden wetenschappers Pettigrew (1997) en Boonstra (2000) aan dat 70 procent van alle veranderingen mislukt. Hoe voorkom je dat de verandering faalt en breng je de organisatie in blijvende beweging?

Lees meer