Identiteitsstrategie

Wij helpen organisaties met het ontdekken en het doorleven van identiteit. Identiteit verbindt en geeft richting. Het zorgt ervoor dat organisaties zelf hun richting bepalen in plaats van reageren. Daarmee ontstaat dynamiek, drive en bezieling. Daarom is identiteit de basis waaruit wij merkstrategieën, positionering en proposities ontwikkelen.

archetypenDe ontwikkeling van een identiteitsstrategie bestaat uit drie fasen. De eerste fase resulteert in een visie, missie, waarden en merkpersoonlijkheid (archetype). Samen beschrijven ze de unieke rol van de organisatie. Daarvoor werken wij met hde identity circle: een doorontwikkeld model van 'waarom-hoe-wat'. Identiteit en strategie wordt daarmee een eenvoudig verhaal. Elke medewerker kan het uitleggen en toepassen.

Omdat wij van identiteit een 'rol' maken, wordt het dynamisch. Daarmee groeit identiteit tot een identiteitsstrategie. Het geeft richting aan medewerkers, markten, doelgroepen, proposities, communicatie. Omdat identiteit altijd uniek is, resulteert het vaak in een doorbrekende 'blue ocean' strategie.

Tot slot helpen wij om identiteit te vertalen naar systemen, structuren en sturing. Dit kan een aanpassing zijn van de functies (mandaten in plaats van functieprofielen) of het vinden van de KPI's. Zo hielpen wij bijvoorbeeld Monuta & VIRO met de ontwikkeling van een balanced scorecard waarin de identiteit en betekenis voor alle stakeholders uitspreekt. Daarmee sturen deze organisaties op hun identiteit, koers en 'merkwaardigheid'.