identiteit - corporate identity

All strategy flows from identity” | Peter Drucker, 1973, in Management

Elke organisatie heeft een identiteit. De vraag is: ben je ervan bewust en gebruik je het? identiteit, de drijfveren, specifieke manier van kijken vormen het hart van het meest duurzame onderscheidende vermogen dat elke organisatie al heeft. Daarom vormt identiteit de kern vom van organisaties merken te maken.

Maar identiteit is niet alleen onderscheidend vermogen. Het zorgt ook voor:
1 | aantrekkingskracht: 'Beauty capures attention, personality hearts.' 
2 | medewerkers drive en creativiteit: 'He who has a why to live for can overcome any how.'

Elke organisatie heeft een eigen identiteit, het gevoel dat je hebt wanneer je binnenloopt, er werkt, de cultuur typeert. Voor elke organisatie is het mogelijk deze identiteit betekenisvol te maken voor klanten. Daarmee hoeven organisaties niet te veranderen om zich sterker te positioneren, maar zich slechts te ontwikkelen.

Identiteit zit vaak in de wortelen en haarvaten van de organisatie. Dit ontdekken en inspirerend benoemen, vormt het hart van merkstrategie. Een sterke identiteit voldoet aan de 3 wetten van sterke merken:
1 | het is logisch en eenvoudig: iedereen begrijpt het.
2 | het heeft impact en is betekenisvol: het grijpt ieders aandacht.
3 | het werkt activerend en maakt creativiteit mogelijk: het stimuleert en activeert om aan de slag te gaan.

archetypenHet vinden en ontdekken van identiteit vormt het hart van onze dienstverlening. Het gaat verder dan het beschrijven van visie, missie, kernwaarden, merkwaarden en merkpersoonlijkheid. Het gaat om de samenhang en zin die het geeft. Onze methode om een identiteitsstrategie te ontwikkelen, is hiermee in lijn: activerend, met impact en logisch. De 3 wetten van sterke merken vormen altijd ons uitgangspunt en toetsingskader om ot een sterke identiteit te komen. Archetypen kunnen een identiteit inspirerend tot leven brengen. Benieuwd naar inspirerende voorbeelden? Zie enkele voorbeelden, of bel ons. Over identiteit en andere cases wisselen we graag van gedachten.

One of the biggest responsibilities of management is to look after the corporate DNA" | Andrew Rolfe, CEO, Pret A Manger